Jeg har nettopp bygget til villaen i Lund, kostnad ca 900.000 kr hvorav material 150.000 kr. Materialet har blitt kjøpt av byggherren selv på hans nærmeste store byggevaresenter. Han anbefalte det fordi de "har de beste prisene". Da jeg skulle betale byggherrens fakturaer fikk jeg kopi av hans materialkostnader. Han la på 12% på alle innkjøp.

Her er et prissammenlign. Tilbygget ble bygget i h+h-blokker store, de koster 72 kr + MVA stykkvis i butikken. Jeg kjøpte 600 stk. På fakturaen har de prisen 68 kr + MVA + byggherrens påslag 12%.

Jeg syntes det føltes utrolig dyrt. En stor byggherre burde ha lave priser, 20-30% rabatt? Hvis han i tillegg kjøper 600 stk av samme vare med direkteleveranse burde prisen være ytterligere 10-20% lavere?

Så for moro skyld sendte jeg en e-post til et annet byggevaresenter i samme konsern men i Malmö. I deres tilbud var prisen 54 kr + MVA + leveringskostnad.

Jeg tror at byggefirmaet og byggevaresenteret har en slags avtale, byggherren får en bonus ved siden av på hvert materialkjøp uten at jeg som kunde får vite om dette. Enten det eller så er han lurt av byggevaresenteret, som har overfakturert ham.

Noen som har en mening om mine teorier?

Det er som når du skal kjøpe vaskemaskin og selgeren i butikken anbefaler et bestemt merke. Da kan man være sikker på at butikken har best marger på akkurat det merket.

Så en håndverker som anbefaler en viss byggevarehandel har med stor sannsynlighet en avtale med forhandleren som håndverkeren og ikke du tjener på.

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Er du sikker på at en større håndverker og et større byggevarehus kan ha en "deal" som fører penger fra byggefirmaet tilbake til håndverkeren uten at jeg som kunde vet om det? Det er det jeg vil ha et svar på. I så fall vil jeg bestride fakturaene. Det høres dessuten ulovlig ut?

Det finnes ulike måter å håndtere det på. En variant er at håndverkeren betaler en høy pris som vises på fakturaen til kunden. Så får håndverkeren en bonus av byggevarehandelen. Litt som når man handler med ICA-kort, men forskjellen er vel at i stedet for en prosent i bonus så kanskje det handler om alt fra 10 til 50% i bonus.

Jeg har for meg at det finnes tråder på forumet om dette. Har for meg at f.eks. Ahlsells bonussystem er blitt diskutert.

Så at det forekommer og er relativt vanlig er jeg sikker på.

• Liker
systemfel
  • Laddar…
Jo det er en vanlig ordning med kickbacks. Vanskelig å få tak i. Hvis du krangler om det, kan byggherren ærlig talt hevde at han ikke vet hvor mye bonus han får for akkurat dine saker. Den avhenger helt av hvor mye han handler totalt i løpet av året, og ofte følger det dessuten en komplisert modell med ulike % satser for forskjellige varegrupper og merker.

Eks. så sier byggevarehandelen Ekesiöö her i Stockholm åpent at de gir ingen rabatt overhodet til byggere eller noen andre heller. Men en byggherre kan forhandle seg til en årsbonus i stedet. Et opplegg som helt går ut på å lure sluttkunden. Går jeg som privatperson til en annen proff-byggevarehandel og vil kjøpe et relativt lite volum, men stort nok til å prøve å forhandle litt. Så er min erfaring at de direkte tilbyr 15 - 20% rabatt, uten mer forhandling enn at man spør.

En byggherre jeg har ansatt som jeg stoler fullt og helt på, hadde 20 - 25% (ulike varegrupper) rabatt hos en byggevarehandel. Det er fullt tenkelig at han kan ha hatt noen prosent ytterligere i årsbonus også. Men med de prisene jeg fikk, var det på nivå med Byggmax på sammenlignbare varer. Så i så fall ikke noe å krangle om.

• Liker
systemfel
  • Laddar…
Men det er jo ganske tragisk at det ofte går til slik.

Det handler jo om at to aktører bevisst lurer den tredje. En håndverker som er klar over dette og likevel presenterer disse saltede fakturaene til sin kunde for å stjele til seg en mellomsum som kunden ikke har noen anelse om, er moralsk sett ikke særlig mye bedre enn en tyv.

• Liker
Le Luik og 1 annen
  • Laddar…
M
Svein Eriksson skrev:
Jeg tror at byggefirmaet og byggevarehuset har noen slags avtale, byggherren får en bonus ved siden av på hvert materialkjøp uten at jeg kunden får vite om dette.
Det fungerer ofte akkurat slik du beskriver her, men det er ikke bare en avtale, det er en langt gått rabatt-kultur som opprettholdes av mange leverandører i samarbeid med hverandre.

Et søketips for spennende lesning;

http://www.byggahus.se/sokresultat/...223:yqyi6vo-amm&cof=FORID:9&ie=utf-8&q=påslag

Optimaliser her nede kjør så. Finns info på nettsiden hvordan det fungerer. Byggeren får poeng for hver krone han handler for som så veksles inn mot noe morsomt.

Regulerte du materialpriser i avtalen på noen måte? Hvis ikke, da blir det vanskelig å drive saken.

Ellers høres fordelingen arbeid vs materiale uproporsjonal ut. Det høres ut som mye arbeid med lite materiale. Avhenger selvsagt av typen arbeidsinnsats.

• Liker
Enla og 1 annen
  • Laddar…
Man må ha i tankene at man tar inn håndverkere fordi man ikke kan eller har tid til å utføre arbeidet selv, man kan ikke regne med lave materialpriser. I de beste verdener skulle timebetalingen ligge på 900+mva og materialet skulle få kjøpes netto av byggmesteren. Men det er langt dit!

• Liker
Boan og 1 annen
  • Laddar…
Jeg kan redegjøre for dere akkurat hvordan det foregår når et firma handler byggemateriale hvis dere vil.

Eksempel 1 - Rabatter
Bygg AS skal kjøpe 50kvm fliser, disse flisene koster 100kr/kvm, han får rabatt på 10%, han betaler 90kr, skal han kjøpe 150kvm så kanskje han får 20% så han betaler 80kr/kvm.
Her kan han velge å kjøre med åpne fakturaer eller ikke, kjører han åpen så viser han rabatten og legger et påslag vanligvis på 10% som skal inkludere kostnader for å hente materialet osv.
Kjører han lukket viser han bare at flisene koster 100kr/kvm, er han gjerrig (noe 90% av alle er) så legger han dessuten på 10% for kostnader å hente materialet osv.
Ofte firmaer som omsetter 0-5 millioner som får disse dealer.

Eksempel 2 - Kickback
Bygg AS har kommet overens/skrevet avtale med et byggevarehus der han hvis han handler for f.eks. 1 million får en kickback på 5% i slutten av året, dette innebærer da at firmaeieren får en hyggelig bonus på 50.000kr passende til jul. Her kjører byggherren med lukket fakturering ofte med 10% påslag for henting av material på fakturaen og han sier til sine ansatte at de skal handle ALT på byggevarehuset han nevner siden det vanligvis står i avtalen at kommer han ikke opp til 1 million får han ingenting tilbake i kickback. Ofte er det firmaer som omsetter 10 m+ per år som har sjanse til slike dealer.

Eksempel 3 - Rabatter & kickback
Bygg AS skal handle fliser som koster 100kr/kvm, han får 15% rabatt da han har mellom 5-20% rabatt på alt hos byggevarehuset. Han har dessuten skrevet en avtale som gjør at han får 5% kickback i slutten av året om han handler for minst 3 millioner i løpet av året, handler han bare for 1 million får han bare 1% og under det ingen kickback.
Han betaler 85kr/kvm for flis og fakturerer kunden 110kr/kvm da dette skal inkludere omkostninger.
Til jul får han 150.000kr så han og familien kan bo på fjellet i feriene.
Vanligvis er det firmaer som omsetter 30 m+ som får disse dealer.

Kilde: Jeg jobber med dette hver eneste dag.

Nå kan hvor mye firmaer omsetter variere grovt da det er kameraderi så det synger om det i disse kretsene (Bygg AS kanskje bare omsetter 5 millioner men får en kjempegod deal da faren deres har en lastebil som pleier å kjøre for Byggevarehuset osv, bruk fantasien).

Men dette er min oppfatning om hvordan det vanligvis er.

Sjekk gjerne opp ditt aktuelle firma TS på allabolag.se, se hvor mye de omsetter og se om det stemmer.

• Liker
Enla og 9 andre
  • Laddar…
Takk for interessant info! Kul formulering "Til jul får han 150.000kr så han og familien kan bo i fjellet i helgene". Mitt byggefirma stengte så fort jobben min var ferdig, og sjefen og kona reiste bort 3 (TRE) uker til den andre siden av jorden.

Jeg kommer ikke til å gi meg om dette. Dette systemet er helt ukjent for meg, og jeg er likevel 50 år og har renovert og bygget villaer til meg selv i 25 år. Jeg skal prøve å få dette inn i en stor dagsavis, må interessere ganske mange mennesker som leier håndverkere.

• Liker
Lars-Göran Lindström og 6 andre
  • Laddar…
Dette er ingen nyhet og det er likt i mange bransjer.
For meg er det helt uinteressant hvilken rabatt jeg får via en byggmester eller hvilket påslag han har. Det er hva kostnaden for meg blir som er interessant.
Be derfor alltid om et eksempel på hva du ville måtte betale til byggmesteren for eksempelvis gips eller fliser. Ta deretter stilling til om du vil kjøpe materiellet selv eller via byggmesteren.

Jeg jobber innen "håndverkerbransjen" også. Mine leverandører gir meg hvilken rabatt eller bonus/kickback jeg vil.
Vil jeg ha 75% rabatt og 50% bonus/kickback så setter de bare prisene etter de vilkårene. Det er ikke vanskeligere enn det.

Om det er bare 12% påslag så kan du være glad.
Jeg hadde en røris som la på 100-300% på innkjøpte varer. Når jeg bemerket det ble han sur som bare det. Når jeg skrev om dette her i forumet så fikk jeg en hel drøss med håndverkere her imot meg.
En eneste elendige mafia.

• Liker
Sir Duke og 1 annen
  • Laddar…
Jeg har gjort på følgende måte for min renovering av huset.

1) Jeg gikk inn på de to nærmeste trelastforretningene og sa at jeg skal totalrenovere et hus, med alt det innebærer. Hva slags rabatter kan jeg få? Jeg fikk 15 % rett av på den ene + opp til 25 % på visse varer (maling o.l.) og 10 % på den andre. Gjett hvilken som får mine innkjøp.

2) Når jeg har håndverkere hjemme, ber jeg dem bruke trelastforretningen som jeg har valgt, og ta betalt per time når de henter materialer.

Jeg får fakturaen på materialet og har full kontroll på hva som er kjøpt og hva som er brukt, samt at jeg får mine rabatter. I tillegg får jeg utrolig bra service på trelastforretningen fordi de vet at det fungerer bra. Det eneste jeg trenger å gjøre er å gi beskjed til trelastforretningen om at nå kommer gutt/jente X og handler på min konto i to uker, og dette er omtrent hva de kommer til å kjøpe. Fungerer dritbra!

• Liker
Lars-Göran Lindström og 6 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.