Hvorfor kan man ikke skille på bedrifter og håndverkere, jeg som håndverker får ikke mer betalt på grunn av siffertrikseriet jeg har fortsatt en lønn i paritet med min kone som er hjelpepleier, slutt å blande begrepene!

BennyK skrev:
Jeg som malerientreprenør har ca 35% i rabatt på malingen. Det har i regel ikke forbrukeren, som maks pleier en "vanlig" forbruker få maks 20%. Jeg pleier i regelen legge på 10% på min pris. Dette er normalt i det minste i min bransje. Dette innebærer at både jeg og kunden tjener på at jeg står for malingen. 10 % påslag på entreprenørens pris er rimelig.
Jeg tror ikke noen her klager over den prissettingen, den virker veldig fornuftig synes jeg. :thumbup:

Men diskusjonen handlet om håndverkere som belaster urimelig mye høyere pris for materialer enn hva det ville koste for kunden å kjøpe inn det selv. Og 40% påslag, som det virker å handle om i TS sitt eksempel, anser jeg er urimelig mye, spesielt ettersom håndverkeren i spørsmålet antydet at materialene skulle kjøpes inn til en god pris.

Attimannen skrev:
Hvorfor kan man ikke skille på bedrifter og håndverkere, jeg som håndverker får ikke mer betalt p.g.a siffertriksingen, jeg har fortsatt en lønn i paritet med min kone som er hjelpepleier, slutt å blande sammen begrepene!
Det kan ha noe å gjøre med TS sin formulering i trådstarten:

Materialet er kjøpt av byggmesteren selv på hans nærmeste store byggevarehus. Han anbefalte det fordi de "har de beste prisene". Da jeg skulle betale byggmesterens fakturaer, fikk jeg kopi av hans materialkostnader.

Det er kanskje bare jeg, men jeg tolket dette som at byggmesteren er en håndverker, og det er også denne håndverkeren som gjorde selve innkjøpene. Hvorvidt håndverkeren så er ansatt eller driver eget firma er likegyldig, og det er også hva håndverkeren tjener. Det er håndverkeren som har snakket med kunden, det er håndverkeren som har gjort innkjøpene, og det er håndverkeren som mer eller mindre indirekte har lovet kunden gode priser på materialet. Hvis han ikke har mulighet til å påvirke materialkostnaden på fakturaen, så skal han da heller ikke si sånne ting som han sa til TS.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
Du har allerede svart på spørsmålet selv om hen er ansatt eller bedriftseier.
Jeg som ansatt får aldri se noen tall på hva jobbene koster og ville bare anbefale en byggevarehandel om jeg visste at den var nærmest eller hadde en spesiell artikkel.

mariatherese skrev:
Direkte sitert fra en håndverker i tråden.
mariatherese skrev:
Jeg synes også det høres helt horribelt ut. Men det er et sitat fra en håndverker i denne tråden
Men kjære venn, det forstår du vel at det ikke går til sånn normalt sett, tvert imot så er det jo naturligvis et unntakstilfelle.
Skulle gjette at normalfaktureringen på en snekker ligger mellom 350-450 + moms, materialpåslag eller ikke.

Vet at du har stort håndverkerforakt, og la det være sånn, men ikke gjør det rotete og spore av/trolle så hele tråden blir suppe.
Sukk...

En snekker som tar 900/tim forsvinner ganske raskt fra markedet om ikke markedet er sykt/overopphetet men kunden avgjør hva som er riktig pris.

Nei, noen håndverker som belaster 900/tim på løpende regning det finnes ikke…

Hva håndverkeren tjener på et fastprisoppdrag er for kunden uinteressant, man vet jo hva jobben kommer til å koste, så er det opp til håndverkeren hvor effektiv han er…

• Liker
dudero
  • Laddar…
jimih skrev:
Det jeg reagerte på er først og fremst det faktum at byggmesteren tydeligvis har anbefalt en viss byggfirma bare fordi de "har de beste prisene". Å uttale seg på den måten, og så gi langt fra de beste prisene til kunden, er etter min mening nærmest bedragerisk oppførsel. Som jeg tolker TS i det opprinnelige innlegget var så å si "ordinær pris" ekskl. mva 54 kr stk, og han ble fakturert 76 kr stk. Det handler om en total prispåslag på 41%.

Du sier jo selv at kunden ikke har noe med eventuelle avtaler mellom byggmesteren og bygghandelen å gjøre. Med det som utgangspunkt er det totalt meningsløst informasjon å som byggmester fortelle kunden at byggmesteren får de beste prisene ved å handle på akkurat denne bygghandelen. Således er det da rimelig å anta at det byggmesteren egentlig sier er at det er kunden selv som får de beste prisene om byggmesteren handler på akkurat denne bygghandelen. Og da mener jeg at det er i prinsippet en løgn rett i ansiktet på kunden om man når fakturaen kommer ser en pris som tilsvarer ca 40% over hva som kan anses å være ordinær pris.
Enkelt - det entreprenøren nevner om priser er en måte for ham å selge inn seg selv. Slike ting må man lære seg å regulere og forstå som en del av innkjøpet - ikke når det er gjort. Forstår man ikke hva en selger / entreprenør sier/selger, så skal man heller ikke underskrive. Spør, tydeliggjør, avstem og repeter til alle har samme bilde av de tre grunnmomentene i et prosjekt - schedule, scope og cost. Å bare lytte til noen og innbille seg at det den sier betyr lavest mulig kostnad for meg selv er bare naivt. Hvorfor finnes prisguide f.eks.? Det finnes en grunn. Det jeg savner er tilsvarende for byggvarer, men de er nok ikke interesserte i å bli konkurranseutsatt og publiserer derfor heller ikke sine priser for sammenligning.

Mitt problem er i stedet å lykkes med å finne et fullt samsvarende bilde med entreprenøren om de kvalitetsmålene som skal nås. Helt enkelt - det hadde vært deilig å finne ulike håndverkere som føler en stolthet i det de gjør og dermed gjør det like bra hos en kunde som hjemme. Fantastisk når det skjer, men det er det vanskeligste momentet synes jeg.

Sist redigert:
  • Liker
Attimannen
  • Laddar…
Mainstream skrev:
Rockfarbrorn: Som insatt, kan du forklare hvorfor pålegget på materiale skal dekke "omkostnader"? Hvilke er disse "omkostnader"?

Jeg har enda ikke møtt en håndverker som ikke tar betalt per time når han henter materiale + kostnaden for kjøringen.
Kort og godt skal dette inkludere nettopp henting/lasting av materiale, kilometerkompensasjon pleier vanligvis å tilkomme. Problematikken i dag er at det er byggfirmaene som setter vilkårene, det er helt urimelig egentlig.

Noen skrev noe om at hjemmehjelpen kjøpte melk for 15kr i stedet fordi de får rabatt. Som insatt kan jeg si at dette var en veldig "spot on" sammenligning.

10 eller 70% rabatt er uinteressant, det er hva som står på siste linje som er interessant - for privatpersoner, ABSOLUTT ikke for firmaeiere. De spiller på den store massens uvitenhet når det kommer til hva ting egentlig koster.

Denne uvitenheten gjennomsyrer for øvrig hele dette forumet også (vil ikke virke slem) men ca. 95% av prisoppfatninger og forslag jeg leser som folk gir hverandre på dette forumet er så grovt feilaktige at jeg pleier å småfnise og tenke: men herregud.

Mange ganger har jeg gått gjennom tallene, f.eks. prisoppgave nå på en tråd hvor mange anslår kostnaden for å bytte bjelkelaget og gulvet samt alle listene osv til ca. 40-50.000kr, jeg fikk det til 10.000kr med ganske fine materialer.

En regel på byggevarehus x koster 100kr, på byggevarehus y koster den 40kr, firmaeieren velger byggevarehus x antakeligvis fordi de bevisst har en høyere pris, slik at han dermed får penger på siden av.

Begynner folk generelt å reagere her og si: Men hallo, en regel koster vel ikke 100kr? og betaler du 100kr bør du bytte leverandør, da har vi kommet en god bit på vei. "Ja det koster vel så mye..." tenker de fleste.

Så at man får rimelige rabatter som firmaeier har ikke privatpersoner noe med, det er ikke mer enn rettferdig at hvis man handler varer for ca. 1 million + per år at man får rabatt som man putter i egen lomme. Derimot ligger det på slike urimelige nivåer nå for tiden.

Sist redigert:
pappskallen skrev:
Nei, håndverkeren handler for SINE penger og selger videre til kunden!
Det er her jeg tror det blir litt misforståelse noen ganger. Kunden tror at man betaler håndverkerens tid, bil og kilometerkompensasjon for å dra og handle det som trengs til kundens jobb. Selvfølgelig skal håndverkeren ha betalt for viderefakturering etc., men man tror ikke det dreier seg om noen større påslag.

Men det man mister er at man egentlig betaler håndverkeren for å dra og kjøpe inn tingene til sin forretningsvirksomhet som han også driver parallelt med håndverkingen. Så selger håndverkeren produktene til kunden, og avhengig av hvor mye fortjeneste håndverkeren vil ha inn til salgsvirksomheten, kan det bli en mer eller mindre dyr affære for materialet.

Kanskje kundene noen ganger burde spørre litt mer før, og kanskje også håndverkere noen ganger burde være mer tydelige med opplegget for å unngå diskusjoner i etterkant.

Svein Eriksson skrev:
Jeg synes det er bedrageri. Anta at jeg ringer et firma og kjøper en tjeneste "jeg trenger en datamaskin". Så kommer det en faktura på 6000 kr som jeg skal betale, 1000 for jobben med å finne datamaskin og 5000 for datamaskinen. Den fakturaen er en kopi av originalfakturaen fra databutikken 5000 kr. Men ringer jeg selv til databutikken koster den 3000 kr. Prisen 5000 kr er det ingen andre som får, 2000 i påslag som går tilbake til den som kjøpte datamaskinen for meg.

Alternativet er jo å si "vi tar 3000 kr for å finne en datamaskin til deg". Da er man ærlig. Men må antagelig senke prisen sin fordi man er for dyr.

Dette forårsakes av den bobleøkonomien vi har akkurat nå. Byggfirmaene har det for bra, da blir man grådig.
Det går snarere til som sånn her:
Anta at jeg ringer et firma og kjøper en tjeneste "jeg trenger en datamaskin". Så kommer det en faktura på 6000 kr som jeg skal betale, 1000 for jobben med å finne datamaskin samt reise til butikken, og 5500 for datamaskin samt lasting. Den fakturaen er en kopi av originalfakturaen fra databutikken 5000 kr. I butikken koster datamaskinen 5000 kr for en privatperson, men på mediamarket 1km borte koster den 3000 kr.

Og mediamarkt koster den 3000 for byggaren også. Ettersom mediamarkt ikke har noen margin å dele på.

Alle Entreprenører har rett til å ta de prisene de mener er nødvendige selv om de får rabatt. 12% på alle innkjøp er ikke spesielt mye og det er en kostnad for Entreprenøren å få hjem materialet, noe som er i orden å ta betalt for!

M
dudero skrev:
Og mediamarkt koster den 3000 for byggherren også. Ettersom mediamarkt ikke har noen margin å dele på.
Også koster den 500 kr å produsere i fabrikken...

Og den som monterte den sammen fikk 2 kr

• Liker
dudero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.