42.653 lest ·
141 svar
43k lest
141 svar
Saltet faktura når byggmesteren har bestilt byggevarer
Dette kan man mene mye om. Ikke helt enkelt uansett hvordan man vrir og vender på det.
Et annet eksempel, typ melken;
Hadde bilen på service i uka, oljeskift.
Motoren rommer 7,5 liter, på fakturaen står det; 2 x 4 liter á 895 kr!
Hva skjedde med den halvliteren som ble til overs? Den kostet jo meg over 100 kr.
Jeg fikk ikke restene i dunk til fremtidig påfylling.
Og ville verkstedet godtatt at jeg hadde med meg olje kjøpt på Biltema for halve prisen?
Man orker ikke helt å bry seg fullt ut og man har det litt for godt stilt.
Det koster jo også å finne riktig verksted å benytte om neste verksted ligger 5 mil unna.
Et annet eksempel, typ melken;
Hadde bilen på service i uka, oljeskift.
Motoren rommer 7,5 liter, på fakturaen står det; 2 x 4 liter á 895 kr!
Hva skjedde med den halvliteren som ble til overs? Den kostet jo meg over 100 kr.
Jeg fikk ikke restene i dunk til fremtidig påfylling.
Og ville verkstedet godtatt at jeg hadde med meg olje kjøpt på Biltema for halve prisen?
Man orker ikke helt å bry seg fullt ut og man har det litt for godt stilt.
Det koster jo også å finne riktig verksted å benytte om neste verksted ligger 5 mil unna.
Bestrid fakturaen uansett og vis til hva materialet koster annetsteds. Med litt flaks trekker håndverkeren seg heller enn å risikere å måtte bruke masse tid og ressurser på administrasjon og dokumentasjon. Forutsetter at du ikke har betalt alt.
Hei... kanskje bør det suppleres med et inkognito besøk hos byggevarehandelen det gjelder for å få klarhet i hvilke rabatter faste håndverkere får. Om TS får bedre rabatt enn håndverkeren, så er det jo grunnlag for en interessant diskusjon.
Ikke spesielt smart råd. Ville du betalt håndverkerens timepris for alle de timene han/hun "prisjaktet" alt materialet til et bygg, tiden det tar å reise hele Norge rundt og hente det, eller fraktkostnadene for å få det transportert? Dessuten det totale kaoset som ville oppstå når herr/fru snekker har 5 prosjekter gående samtidig og ikke vet når alle smådetaljer kommer i posten eller blir levert til byggeplassen. Det er vel en verdi i å kunne dra et sted og få med seg alt man trenger "på et brett" så å si, slik at jobben blir gjort uten stopp og problemer?Pontstone skrev:
Hvorfor skal ikke en håndverker få tjene penger? Og hvor står det skrevet at håndverkeren skal gi bort sin rabatt til kunden? Når en butikk kjøper inn en vare, legger jo butikken på prosent for å gå med gevinst. Akkurat som en håndverker som vil gå med gevinst. At håndverkere derimot "legger på" prosent på butikkpris synes jeg er litt feil, håndverkeren har jo allerede "gevinst" på materialet.
Alt har jo en grense for hva som er rimelig og ikke. Vi skal likevel ta i betraktning at håndverkeren påsto at hans innkjøpssted hadde de beste prisene. TS sendte en e-post til et byggevarehus i samme kjede og fikk en betydelig bedre pris, som privatperson. Det tyder på at håndverkeren ikke har sammenlignet priser i det hele tatt, eller at han har en skjult rabatt hos byggevarehandleren i Lund som gir ham fløte på kaka. OK eller ikke, avgjør selv. Om håndverkeren derimot lover at hans innkjøpssted er det billigste, og det er feil, så må han nok regne med reklamasjon.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 innlegg
Har sagt det før og sier det igjen... den såkalte boligprisboblen herstammer til stor del fra at det er så utrolig dyrt å bygge i dette landet! For hvordan kan man ha en boligboble der det på 90% av vårt lands areal er billigere å kjøpe et lett brukt hus sammenlignet med å bygge et helt nytt på en nesten gratis tomt?
900+mva om man ikke fikk materialpåslagene sier jo en hel del om hva man har for påslag... og lønn. Du kan få en relativt erfaren sivilingeniør inkludert lisens på beregningsprogram osv. for samme pris. Og dette gjennom et konsulentfirma som har sin ikke helt forsumbare overhead + fortjeneste. Rundt 10% påslag på utlegg er normalt for konsulentfirmaene og dekker administrasjon av fakturaer og utlegg. Da har man ingen kickback, men booker hotellet på kundens avtale.
Hadde man vært mange ganger dyktigere eller raskere enn våre venner fra øvrige Europa, ville det jo vært en ting. Men ifølge min erfaring er det heller motsatt.
Jeg liker heller ikke materialpåslaggreia. Den som ikke jobber for meg når jeg leverer materialet, får gå og blåse noen andre.
900+mva om man ikke fikk materialpåslagene sier jo en hel del om hva man har for påslag... og lønn. Du kan få en relativt erfaren sivilingeniør inkludert lisens på beregningsprogram osv. for samme pris. Og dette gjennom et konsulentfirma som har sin ikke helt forsumbare overhead + fortjeneste. Rundt 10% påslag på utlegg er normalt for konsulentfirmaene og dekker administrasjon av fakturaer og utlegg. Da har man ingen kickback, men booker hotellet på kundens avtale.
Hadde man vært mange ganger dyktigere eller raskere enn våre venner fra øvrige Europa, ville det jo vært en ting. Men ifølge min erfaring er det heller motsatt.
Jeg liker heller ikke materialpåslaggreia. Den som ikke jobber for meg når jeg leverer materialet, får gå og blåse noen andre.
Så kan det være. Vi har bygd et helt nytt hus men da var alle underleverandører såpass greie at de informerte om påslag på materialSvein Eriksson skrev:Jeg har akkurat bygd ut villaen i Lund, kostnad ca 900.000 kr hvorav material 150.000 kr. Materialet har blitt kjøpt av byggmesteren selv på hans nærmeste store byggevarehus. Han anbefalte det fordi de "har beste prisene". Når jeg skulle betale byggmesterens fakturaer fikk jeg kopi av hans materialkostnader. Han la på 12% på alle innkjøp.
Her er et prisksempel. Utbygget ble bygget i h+h-blokk store, de koster 72 kr + MOMS stykkvis i butikken. Jeg kjøpte 600 stk. På fakturaen har de prisen 68 kr + MOMS + byggmesterens påslag 12%.
Jeg syntes det føltes utrolig dyrt. En stor byggmester burde ha lave priser, 20-30% rabatt? Hvis han i tillegg kjøper 600 stk av samme vare med direkteleveranse burde prisen være ytterligere 10-20% lavere?
Så på tull mailet jeg et annet byggevarehus i samme konsern men i Malmö. På deres tilbud var prisen 54 kr + MOMS + leveringskostnad.
Jeg tror at byggfirmaet og byggevarehuset har en slags avtale, byggmesteren får en bonus ved siden av på hvert materialkjøp uten at jeg kunden får vite dette. Enten det eller så er han blitt lurt av byggevarehuset, som har overfakturert ham.
Noen som har et synspunkt på mine teorier?
(Ca. 3-4%). Noen ganger gjorde de ingen påslag i det hele tatt og ville jeg kjøpe inn material selv kunne jeg gjøre det. Jeg sparte ca. 300.000 kroner bare på å kjøpe inn material selv fra Bauhaus. Etter kjøp på 100.000 fikk jeg 12% rabatt der!
Hvorfor skulle et brukt hus være dyrere enn et nytt? Det er jo som om nye biler skulle være billigere enn brukte. Eller forstår jeg deg helt feil?
Materialpåslag synes jeg er rart men timelønn for å handle / hente + kickback er rimelig og transparent.
Materialpåslag synes jeg er rart men timelønn for å handle / hente + kickback er rimelig og transparent.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 innlegg
Jeg synes det er helt greit at de har deals, det har ikke vi som forbrukere med å gjøre.
Derimot er det for jævlig at det blir dyrere for deg enn om du hadde gått og kjøpt tingene selv *DET er ikke greit!!
Derimot er det for jævlig at det blir dyrere for deg enn om du hadde gått og kjøpt tingene selv *DET er ikke greit!!
3% av 900000 er 27000... sjelden man ser håndverkere regne feil den veien
Spøk til side, så er din "lojalitetsbonus" en ren kickback og noe som til slutt kommer fra kundens lomme. Det er ikke dine penger du handler for når du kjøper materiale til kunden.
Spøk til side, så er din "lojalitetsbonus" en ren kickback og noe som til slutt kommer fra kundens lomme. Det er ikke dine penger du handler for når du kjøper materiale til kunden.
Sist redigert:
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 innlegg
Ja, du misforstår meg. Et relativt nytt hus er jo ofte (marginelt) dyrere enn et gammelt. Men om jeg sammenligner med å bygge et nytt hus på en tomt som er nesten gratis og sammenligner det med å kjøpe et hus som er 15 år gammelt, så er den forskjellen ikke rimelig. Forskjellen skal bestå i tenkte renoveringskostnader og teknisk levetid på huset. Et hus som er 15 år gammelt og er vedlikeholdt i henhold til vanlig standard har ikke nødvendigvis så mye kortere teknisk levetid sammenlignet med et splitter nytt. Også et nytt hus trenger vedlikehold. Og det spiller egentlig ikke så stor rolle om du bygger i egen regi (tar alle risikoer) eller lar en husfirma utføre jobben for deg. Du er uansett byggherre med alt hva det innebærer.dudero skrev:
I Sverige har man vist at det i prinsippet bare er i et fåtall attraktive områder hvor det lønner seg å bygge ut i stedet for å selge og kjøpe et større (tilsvarende brukt) hus. Dette til tross for alle kostnader man pådrar seg når man flytter.
I f.eks. England gjelder det motsatte. Det koster nesten alltid betydelig mindre å bygge ut (med hjelp av håndverkere) enn å kjøpe et nytt hus med tilsvarende størrelse og standard.
Men det er vel ikke så rart når håndverkerne har en praktisk timekostnad på 900 kr + moms...