Nå ber jeg om unnskyldning hvis svaret mitt havnet feil, henger ikke med i alle trådene :)

Dette er helt ok. så lenge kunden betaler når kunden begynner å undersøke prisene, så slutter han å tro på håndverkeren eller verkstedene som reparerer bilene våre. Her er et eksempel: Har en Audi, kompressoren til fjæringen gikk i stykker. Ringer Audi-forhandleren og spør hva koster en kompressor til min bil, Hmm, ja den var ikke billig, 17758 kr + montering 4000 kr. Jeg takket og gikk inn på Ebay.de der kostet samme kompressor 339 Euro + 19 Euro i frakt = 3600 kr. Tok en time å bytte den, kompressoren er den samme som Audi bruker originalt.
Så kan man da si at Audi i Sverige begår bedrageri? Nei, selvsagt ikke, de har all rett til å ta den prisen de vil, og så lenge kunden aksepterer prisen, så er det ok. Skal man klage, så skal man gjøre det før man kjøper, ikke etter.

Jeg kjøper også "Mobile Oil" olje for 50 kr/l som en her trolig også var fra "Mobile Oil" og måtte betale over 223,75 kr/l.

• Liker
tornberg
  • Laddar…
Jeg synes det er like spennende hver gang en sånn tråd dukker opp, noen håndverkere forsvarer direkte metoden.

"Hadde man vært mange ganger flinkere eller raskere enn våre venner fra øvrige Europa, ville det jo vært en sak"
Du vet åpenbart ikke hva du snakker om....

Hei jeg er sj entreprenør og man pleier å ha 20-30% på butikkprisen, så kan det skille seg fra byggevarehandel til byggevarehandel avhengig av kvalitet merke osv. Men har jeg 30% pleier jeg å legge på 15% og 20% legge på 10% som gjør at både kunde og du sparer/tjener like mye, noe jeg synes er rimelig. Men hvis han har lagt på 12% på den prisen du sier, så har han jo gitt deg en dyrere pris enn butikken, noe jeg ville ha stilt spørsmål ved.

• Liker
AMR74 og 1 annen
  • Laddar…
Om man får løfte om at prisen på materialet skal være lavt så er det i mine øyne bedrageri.
Nåvel, kan han så kan du, det er bare å bestride hele jobben så er det han som trekker det korte strået.
Dessverre finnes det kunder som setter det i system selv på godt utførte jobber fordi de vet at det vil gå til forlik, noe man som kunde tjener på.

• Liker
jimih
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Ja du forstår meg feil. Et relativt nytt hus er jo oftest (marginalt) dyrere enn et gammelt. Men hvis jeg sammenligner med å bygge et nytt hus på en tomt som er nesten gratis og sammenligner det med å kjøpe et hus som er 15 år gammelt, så er den differansen ikke rimelig. Differansen skal bestå i antatt renoveringskostnad og teknisk levetid på huset. Et hus som er 15 år gammelt og er vedlikeholdt etter gjeldende standard har ikke nødvendigvis så mye kortere teknisk levetid sammenlignet med et splitter nytt. Selv et nytt hus trenger vedlikehold. Og det spiller egentlig ikke så stor rolle om du bygger i egen regi (tar alle risikoer) eller lar et byggefirma utføre jobben for deg. Du er uansett byggherre med alt hva det innebærer.

I Sverige har man vist at det i prinsippet bare er i et fåtall attraktive områder hvor det lønner seg å bygge ut i stedet for å selge og kjøpe et større (tilsvarende brukt) hus. Dette til tross for alle kostnadene man får når man flytter.
For eksempel, i England gjelder det motsatte. Det koster nesten alltid betydelig mindre å bygge ut (med hjelp av håndverkere) enn å kjøpe et nytt hus med tilsvarende størrelse og standard.

Men det er vel ikke så rart når håndverkerne har en praktisk timekostnad på 900 kr + moms...
Jeg kan ingenting om England, men å underbygge det med at håndverkere snitter 900 kr + moms tror jeg er helt feil.

flygrc skrev:
Om man får løfte om at prisen på materialet skal være lav så er det i mine øyne bedrageri. Nå vel, kan han så kan du, det er bare å bestride hele jobben så er det han som trekker det korte strået. Dessverre finnes det kunder som setter det i system selv på vel utførte jobber fordi de vet at det kommer gå til forlikning, noe man som kunde tjener på.
Virker veldig drøyt å snakke om bedrageri når trådstarter gir en (1) av sikkert hundrevis av produkter som bevis. Det kan jo like gjerne være butikken som har satt en annen pris enn det håndverkeren trodde. Jeg synes slike lynchtråder er unyanserte. Man kan vel lytte først om fakturaen gjennomgående er dyrere på akkurat alt sammenlignet med gjennomsnittsprisen.

Hei!
Dessverre er dette noe du skulle hatt i avtalen fra starten.
Da jeg tok en tilbud på en tilbygg, var materialkostnadene klart i tilbudet pluss 15% for å dekke måling, bestilling og henting.
Da jeg tok beslutningen om å gjøre jobben selv gikk jeg til lokal proff byggvarehus og ordnet en konto og rabatt. Fikk i gjennomsnitt 20% på 250,000. Det var en besparelse på 87500SEK bare på materialer.

Sist redigert:
Svein Eriksson skrev:
Min byggfirma stengte så fort jobben min var ferdig, og sjefen og hans kone reiste bort 3 (TRE) uker på andre siden av jorden.
Og? En sjef i byggbransjen tjener mellom 40.000 og 60.000 i snitt, avhengig av hva slags sjefsrolle han/hun har. Gitt at han/hun ikke har veldig høye utgifter generelt så skal det ikke være noen som helst problemer med å ha råd til en sånn reise, selv uten noen form for kickback fra en byggevarehandel.

dudero skrev:
Virker svært magstarkt å snakke om bedrageri når trådskaperen gir ett (1) av sikkert hundrevis av produkter som bevis.
Selv om det i akkurat TS tilfelle ikke skulle være tale om bedragersk adferd, så virker jo den bedragerske adferden å være svært utbredt i byggebransjen.

Blir litt mørkredd når man her i tråden leser alt forsvar av disse umoralske metodene. Jeg konstaterer bare at en hel del håndverkere antagelig synes det er helt OK av et hjemmesykepleiefirma å flå pensjonister på samme måte når de handler pensjonistenes mat. Tenk en liten 'kickbackavtale' med den lokale butikken som gjør at man får tilbake noen kroner for hver liter melk man kjøper til pensjonisten. For akkurat sånn er det det fungerer i byggebransjen. En håndverker som fra Ahlsell kjøper en sirkulasjonspumpe til kunden som koster mer enn 50% over normalpris i handelen og deretter får en del av mellomlegget i kickback er på samme nivå som den som blåser pensjonisten på melkepengene.

• Liker
jimih
  • Laddar…
Beklager at jeg hopper rett inn i tråden uten å ha lest alle innleggene. Jeg forstår ikke TS eller alle andre som deler hans bekymringer. Hva har vi som kunder med vår entreprenørs avtale med sine underleverandører å gjøre om vi ikke som del av forespørselen og anbudet har krevd transparent rapportering av kostnader?

Finns vel ingen firma på jorden som er interessert i å forklare videre i leddet hvordan man bygger sin kostnadsstruktur og heller ikke noe krav om det. Dere har sjansen via forespørselen om å la forskjellige entreprenører komme inn med tilbud og der kan dere kreve at de skal spesifisere eventuelle trappetrinn for materiale, tid eller fastpriser.

Å ha et firma handler om å håndtere alle de operative og finansielle risikoene man har i sin virksomhet. Å lykkes med salg er en, kjøpe inn varer og tjenester en annen og likeledes utføre avtalt arbeid. En avtale må for å gi en bra løsning gi gulrøtter til begge parter for ellers ender det med at man blir misfornøyd og avslutter relasjonen (ofte med triste miner).

Dere som krever full åpenhet om rabatter og kickbacks er bare urettferdige og smålige mot den dere ansetter. Dere har ikke med de tingene å gjøre helt enkelt. Skriv bedre avtaler med byggherren slik at alle er med på hva som gjelder fra begynnelsen og beklager å si det, men om dere tror at dere kan skyve over hele risikoen for kostnad/tap på entreprenøren så vil dere ikke få noen avtale signert.

En forretningsrelasjon har som fellesnevner en faktura som bunner i en avtale. Fakturaen blir ikke bedre enn den avtalen DERE har skrevet. Klarer dere ikke å gjøre anbudet selv finnes det juridisk hjelp å få. Koster litt men kanskje blir det til det beste for alle parter til slutt uansett.

Sorry, men slik er det!

Er absolutt ikke byggherre selv.

Sist redigert:
  • Liker
Haba_tsutt og 4 andre
  • Laddar…
magnuss skrev:
Beklager at jeg kliver rett inn i tråden uten å ha lest alle innlegg. Jeg forstår ikke TS eller alle andre som deler hans bekymringer. Hva har vi som kunder med vår entreprenørs avtaler med sine underleverandører å gjøre dersom vi ikke som en del av tilbudsforespørselen og anskaffelsen har krevd transparent rapportering av kostnader?

Finnes vel ingen firma på jorden som er interessert i å forklare fremover i leddet hvordan man bygger sin kostnadsstruktur og ikke heller noe krav derom. Dere har sjansen via tilbudsforespørselen til å la forskjellige entreprenører komme inn med tilbud, og der kan dere kreve at de skal spesifisere eventuelle trinn for materiale, tid eller fastpriser.

Å ha et selskap handler om å håndtere alle de operative og finansielle risikoene man har i sin virksomhet. Å lykkes med å selge er en, kjøpe inn varer og tjenester en annen, og likeledes utføre avtalt arbeid. En avtale må for å gi en god løsning gi gulrøtter til begge parter, ellers slutter det med at man blir misfornøyd og avslutter forholdet (ofte med triste miner).

Dere som krever full åpenhet om rabatter og kickbacks er bare ugenerøse og gjerrige mot den dere ansetter. Dere har ikke med de tingene å gjøre, helt enkelt. Skriv bedre avtaler med byggherren slik at alle er med på det som gjelder fra begynnelsen, og lei for å si det, men hvis dere tror at dere kan skyve hele risikoen for kostnad/tap på entreprenøren, så vil dere ikke få noen avtale undertegnet.

En forretningsrelasjon har som fellesnevner en faktura som bunner i en avtale. Fakturaen blir ikke bedre enn den avtalen DERE har skrevet.

Beklager, men sånn er det!

Er absolutt ikke bygger selv).
Det jeg reagerte på er fremfor alt det faktum at byggherren tydeligvis har anbefalt en viss byggefirma nettopp fordi de "har beste prisene". Å uttale seg på den måten, og så gi langt ifra de beste prisene til kunden, er etter min mening på grensen til bedragersk oppførsel. Som jeg tolker TS i førsteinnlegget, var så å si "ordinær pris" eks mva 54 kr stk, og han ble fakturert 76 kr stk. Det handler om et totalt prispåslag på 41%.

Du sier jo selv at kunden ikke har noe å gjøre med eventuelle avtaler mellom byggherren og byggevarehandelen. Ut fra det er det totalt meningsløs informasjon å som byggherre fortelle kunden at byggherren får de beste prisene ved å handle på nettopp denne byggevarehandelen. Således er det da rimelig å anta at det byggherren egentlig sier er at det er kunden selv som får de beste prisene når byggherren handler på nettopp denne byggevarehandelen. Og da mener jeg at det er i prinsippet en løgn rett i ansiktet på kunden om man når fakturaen kommer ser en pris som tilsvarer ca 40% over det som kan anses som ordinær pris.

• Liker
Pontstone
  • Laddar…
lbgu skrev:
Selv om det i akkurat TS sitt tilfelle ikke skulle være snakk om bedragersk oppførsel, så virker det bedragerske oppførselen å være veldig utbredt i byggebransjen.

Blir litt mørkeredd når man her i tråden leser all forsvar av disse umoralske metodene. Jeg konstaterer bare at en hel del håndverkere antageligvis synes det er helt OK av et hjemmetjenestefirma å flå pensjonister på samme måte når de handler pensjonistenes mat. Tenk et lite 'kickbackavtale' med den lokale kjøpmannen som gjør at man får tilbake noen kroner for hver liter melk man handler til pensjonisten. For det er nøyaktig slik det fungerer i byggebransjen. En håndverker som fra Ahlsell kjøper en sirkulasjonspumpe til kunden som koster mer enn 50% over normalpris i handelen og deretter får en del av mellomlegget i kickback, er på samme nivå som den som blåser pensjonisten for melkepengene.
Flå!? Hvordan da? Skulle pensjonisten fått mer penger i lommeboken om hen hadde handlet selv!? Det hører du jo er et helt off som eksempel.

Jeg fatter ikke hvordan man kan tale i så oppskrudde ord når man har en eneste vare som eksempel. Tenk om hver eneste en av de resterende varene er billigere!?

C
Mrnowin skrev:
Men har jag 30% brukar jag slå på 15% og 20% slå på 10% vilket gjør at både kunde og du sparer/tjener like mye hvilket jeg synes er rimelig.
Fikk stoppe opp et par sekunder der før jeg forsto at du mener påslag på din rabatterte pris og ikke på listepris :rolleyes: Da er det selvsagt helt OK!
Men hvordan gjør du selv når rabattene er i form av "bonusprogram"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.