Svein Eriksson skrev:
Interessant diskusjon. Jeg har holdt tilbake ca 40.000 kr fra totalfakturaen på 900.000 kr, de "saltede" prisene ligger ca 40.000 kr + MVA over det jeg enkelt har kunnet maile meg til privat, jeg tenker å foreslå byggmesteren at vi deler likt dvs jeg får en kredit på 20.000 kr + MVA.
Spontant føles det som du er for generøs i dette tilfellet. Har du kopier av alle materialfakturaer?

Send tilbake fakturaen med et brev hvor du bestrider fakturaen (obs, skriv ikke under med navnetrekk). Påpek grunnlaget at avtalen om materialpriser ikke er overholdt. Det holder og så overlater du ballen til dem.

Betal deretter inn si 80% av materialprisen og avvent byggmesterens svar.

Helt utrolig at de skal kunne debitere både materialpåslag OG timekostnad og kilometergodtgjørelse for å handle materialet. Vil han ikke ha stå-opp-av-senga-bidrag også à la Hellas? Han kommer nok til å bli skikkelig sur for at du klager på fakturaen, men det er både en råtten prinsipp å øke sin fortjeneste gjennom oppdiktede kostnader, og for mye penger til å bare gi bort. Så kjør på.

• Liker
jimih
  • Laddar…
Det letteste måten å slippe å bekymre seg over slike problemer er å selv gjøre materialinnkjøpene. Byggmesteren vil jo ha erstatning for jobben med å bestille, håndtere evt. reklamasjoner og ligge ute med penger til sluttkunden har betalt.

Helt riktig andersmc!!!
Så skal man gjøre, da kan det ikke bli feil. Og tar ikke snickarn det så finnes det flere fisker i havet….

Uten å ha lest hele tråden. Opplegget som sådan der firmaet har 12% på materialet uten motytelse på vilkårede priser gjør det direkte kontraproduktivt for dem å forhandle priser. For hver tusenlapp de forhandler ned prisen taper de 120 kr + tiden det tar å forhandle. Og å forhandle gode priser tar mye tid.

Forhandlingen av priser skal altså håndteres av noen hvis interesse det ligger i å få gode priser. Har man ikke tid til å forhandle priser, synes det er for dyrt med en passende konsulent som gjør det for en, eller ikke stiller spesifikke krav på håndverkerens prissetting så må man rett og slett betale hva håndverkeren synes han vil ha betalt.

Tja. Riktig så fritt er det ikke. Håndverkeren kan neppe kjøpe en skrue for 1 krone og deretter selge videre til kunden for 1 million.

• Liker
jimih
  • Laddar…
Trikset kan kanskje være å ta inn fastpriser og velge den billigste byggmesteren. Fungerer konkurransen kan du plutselig dra nytte av både rabatter og kickbacks. Og den "uærlige bedrageren" blir en konkurransedyktig entreprenør...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.