tommib
pappskallen skrev:
Materialkostnaden var 150.000 om du nå savnet dette.
Nei, håndverkeren handler for SINE penger og selger videre til kunde !
Ok, jeg savnet at det var materialkostnaden det ble regnet på.
Uansett, som flere ovenfor allerede har påpekt er det min tid håndverkeren kjører og handler på. Da er det ikke ok å legge på for "materialhåndtering". Det er materialer til meg han kjøper, ikke til seg selv. Det er å dobbeltdippe å ta betalt først for tid+reise til trelastfirmaet og deretter legge på for materialhåndtering (det man gjorde på tiden jeg betalte for).
Som kunde er jeg naturligvis mest interessert i sluttresultat og pris, men jeg vil ikke heller føle meg lurt for masse penger pga håndverkerens opplegg. Gi meg heller mulighet til å kjøpe og stå for materialene selv!

Göran.W
Jeg synes ikke 12% påslag er farlig, men veldig lavt. Snu på det og tenk slik. Hadde TS selv hentet varene hadde man sluppet påslagene, men fått en masse andre kostnader. Så får byggefirmaet det de trenger akkurat da.

Det skal dekke overhead kostnadene om det er et større selskap.

Man får det materialet koster på fakturaen. Men det er jo ordinær pris. Byggeren har 10-50% rabatt.
Klag du på summen så sier han det er hva det koster. Du vet jo ikke hvor mye rabatt han har.
Rørleggere er klart verst, så elektrikere, så flisleggere, så kommer byggeren..
kjøp alt selv, ta dit håndverkeren, han gjør jobben, returner det som blir til overs..

Ja visst er det fælt at håndverkere får tjene penger. Det verste er at jeg tror din utbygging hadde blitt enda billigere om du gjorde det selv. Han har jo sikkert tatt betalt for arbeid også.

• Liker
Ramnemark og 1 annen
  • Laddar…
Andreas 71 skrev:
Man får hva materialet koster på fakturaen. Men det er jo ordinær pris. Byggmesteren har 10-50% rabatt. Gnåler du på summen så sier han det er hva det koster. Du vet jo ikke hvor mye rabatt han har.
Problemet er jo at det ikke er sånn at håndverkeren har rabatt på den 'normale' prisen. Problemet er at håndverkeren får en pris på fakturaen som er mye høyere enn normal pris. At så håndverkeren og byggevarehandelen har en avtale hvor de deler på fortjenesten uten at kunden har en anelse gjør at i det minste jeg ser det som ren bedrageri.

Ingen hadde nok klaget om det var sånn at håndverkeren hadde fått si 20% rabatt på hva varen hadde kostet om kunden selv kjøpte den og deretter beholdt hele eller deler av den rabatten.

• Liker
jimih
  • Laddar…
I denne tråden kan man nok slutte seg til at håndverkeren = bedriftseieren.

I dette tilfellet sa vel bedriftslederen til kunden at jeg tar materialet fra det billigste stedet, og legger på 12%. De 12% er det ingenting å si på, men at samme kjede selger samme ting betydelig billigere ikke så langt unna er diskutabelt. Hadde det vært meg, så hadde bedriftslederen måttet leve opp til sine uttalelser.

• Liker
jimih
  • Laddar…
12 % påslag kan man både leve med og forstå synes jeg. Det viktige er at man deretter får byggherrens nettopriser, men dette må man selvfølgelig diskutere i anbudet og da be byggherren redegjøre for rabatter. Sier han at han ikke har noen så vet vi alle at han lyver...

Svaret er: Ja fakturaen smaker salt.

Du skulle ha spurt på forhånd: Hva koster materialet.

Byggeren på den andre siden er bundet av sin forpliktelse til at han kunne kjøpe materialet billigst på det stedet.

Jeg hadde justert fakturaen til hva de andre tar i området og lagt på 12 %. Hold igjen resten av pengene og skal byggeren gjøre seg fortjent til dem så får han kjempe litt.

Sist redigert:
  • Liker
jimih
  • Laddar…
Entreprenör 1 skrev:
Alla Entreprenörer har rätt att ta ut de priser som de anser är nödvändigt även om de får rabatt. 12% på alla inköp är inte speciellt mycket och det är en kostnad för Entreprenören att ta hem material vilket är i sin ordning att ta betalt för det!
Ingen här har mig veterligen klagat på 12% påslag. Det är 40% påslag från någon som antytt "bra priser på material" som irriterat folk lite.

• Liker
mr_bygg og 3 andre
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Det er her jeg tror det blir litt misforståelser noen ganger. Kunden tror at man betaler håndverkerens tid, bil og kjøregodtgjørelse for å dra og handle det som trengs til kundens jobb. Så klart skal håndverkeren ha betalt for viderefakturering osv., men man tror ikke det dreier seg om noen større påslag.
Og i normaltilfellet så snakker vi 5-12% hvilket i sammenhengen knapt kan påvirke sluttnoten noe nevneverdig.
I de prosentene så ligger som du sier viderefakturering, risikoer for materialfeil osv. osv....

mr_bygg skrev:
Kanskje kunder noen ganger burde spørre litt mer før og kanskje også håndverkere noen ganger burde være mer tydelige med opplegget for å slippe diskusjoner i etterkant.
Mange kloke ord!

jimih skrev:
Ingen her har meg veterligen klaget på 12% påslag. Det er 40% påslag fra noen som antydet "bra priser på material" som irriterte folk litt.
Men.....håndverkeren har jo lagt på 12%...... Alt annet er jo løse spekulasjoner og indisier!

altså sånn fungerer det i normaltilfellet ifølge min 20årige erfaring (for byggere da)
Byggeren bruker seg av et av de store, velassorterte varehusene, Beijer, Woody XL. osv...
Når han handler der så har han rabatt, i normaltilfellet 5-25%.
Når han gjør et jobb for kunde så handler han med sine rabatter, fakturerer disse rett av og legger på avtalt påslag. Eks. 12%
Utover dette kan han ha en kickback i form av en årsbonus basert på omsetning i varehuset. Ville anta at denne varierer mellom 1-5% og skal man komme opp i 5% kreves nok en stor årsomsetning.

At så kunde kunne finne en billigere pris høres naturligvis litt merkelig ut for jeg forutsetter at håndverkeren har sendt med fakturaunderlaget hvilket man jo skal gjøre ifølge praksis....

Det der høres motstridende ut - du sier at det bare er spekulasjoner at håndverkeren har rabatt, men fastslår at i normaltilfellet har hen rabatt.

Visst, TS har ikke bevis på at håndverkeren har en bra rabatt men skjuler det og fullfakturerer kunden.
Uten hva han reagerer på er at håndverkeren sa at "hans" butikk var billigst men at det ikke stemte når TS sjekket det.

Men hvordan vet du at resten av varene ikke er kjempebillige?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.