Sir Duke skrev:
Det der høres motsigende ut - du sier at det bare er spekulasjoner at håndverkeren har rabatt, men fastslår at i normaltilfellet har hen rabatt.

.
nei jeg skriver at det er spekulasjoner at han har lagt på 40%.......

Sist redigert:
pappskallen skrev:
Men.....håndverkeren har jo lagt på 12%...... Alt annet er jo løse spekulasjoner og indisier!
Et påslag på 12% er basert på de opplysninger som håndverkeren har gitt til kunden. Disse opplysningene kan man enten stole på eller stille spørsmål ved.

Hvis man antar at opplysningene er korrekte og ærlige, ja da kan jeg bare se det som at håndverkeren er særdeles dårlig på å gjøre innkjøp, ettersom kunden selv kunne finne det samme produktet til en betydelig lavere pris, og dette fra samme byggvarehuskjeden som håndverkerens byggvarehus inngikk i. Merk vel, vi snakker ikke her om et raskt kjøp av en enkel reservedel, men det handler om en bestilling av 600 store byggeklosser (eller hva man nå kaller dem?) til en kostnad av ca 60.000 kr. Vi snakker altså her om en håndverker som har forhandlet (?) frem en "beste pris" som er 25% dyrere enn det TS som privatperson klarte å få av samme byggvarehuskjede.

Hvis man isteden tenker at opplysningene ikke er helt korrekte, og at håndverkeren har saltet innkjøpsprisen, ja da er det uetisk og kanskje også ulovlig.

Således er det, slik jeg ser det, så at håndverkeren enten virker å være særdeles inkompetent, eller uetisk eller kanskje til og med en bedrager. Uansett hva så er det definitivt noe som er rimelig å kritisere, stille spørsmål ved og diskutere her på forumet.

Merk vel, alt dette utgår selvfølgelig fra antagelsen om at TS sine opplysninger er korrekte og sannferdige.

dudero skrev:
Men hvordan vet du at resten av varene ikke er billig?
Det vet vi selvfølgelig ikke. Men TS antyder i starten av tråden at dette ikke er det eneste materialet som er høyt priset, i og med hans formulering "Her er et priseksempel". Og så må man ta i betraktning at materialet det gjelder utgjør ca 40% av den totale materialkostnaden i hele prosjektet.

Dessuten, hva spiller det for rolle om andre materialer skulle være "billige"? TS har etter min mening, og tydeligvis flere andre her, betalt en overpris for materialet det gjelder. Hvis jeg handler på ICA og deretter ser på kvitteringen at de har tatt en kraftig overpris på en av varene, som utgjør en stor del av hele innkjøpet, blir jeg ikke mindre irritert bare fordi jeg samtidig merker meg at de tilfeldigvis hadde en kampanjepris på noen av de andre varene.

Du ser kanskje det som at byggefirmaet har det innebygd i sin prismodell at visse materialer har veldig høye påslag, og andre materialer selger de til veldig lavt eller kanskje t.o.m. "negativt" påslag (dvs. til tap), alt for å sørge for at totalprisen for alt material er rimelig og rettferdig? Det høres ut som en veldig langsøkt forklaring, og et slikt system tilfører ingenting for kunden, men tvert imot så reduseres bare muligheten for kunden til å se de reelle kostnadene og avgjøre om hen betaler en rimelig pris. Og det ville bare være til fordel for selskapet om det har noe å skjule.

Om det nå går med så mye av en spesiell vare, hvorfor spør man ikke hva den koster?

Hvordan er det så enkelt, hva er st prisen for disse?
Oi, da kan jeg kjøpe dem billigere, er det ok?

Forsvarer ikke hårreisende påslag, men litt bør man spørre!

jimih skrev:
Det vet vi selvfølgelig ikke. Men TS antyder i startinnlegget at dette ikke er det eneste materialet som har høy pris, iom hans formulering "Her er et prise eksempel". Og så må man ha i tankene at materialet det er snakk om utgjør ca. 40% av de totale materialkostnadene i hele prosjektet.

Dessuten, hva spiller det for rolle om andre materialer skulle være "veldig billige"? TS har etter min mening, og tydeligvis flere andre her, betalt en overpris for det aktuelle materialet. Om jeg handler på ICA og så når jeg ser på kvitteringen ser at de har tatt en kraftig overpris på en av varene, som tilsvarer en stor del av hele innkjøpet, så blir jeg ikke mindre irritert bare fordi jeg samtidig noterer at de tilfeldigvis hadde en kampanjepris på noen av de andre varene.

Du ser det kanskje som at byggefirmaet har det innebygd i prismodellen sin at visse materialer har veldig høy påslag, og andre materialer selger de til veldig lavt eller kanskje til og med "negativt" påslag (dvs. til tap), alt for å sikre at totalsummen for alt materialet er rimelig og rettferdig? Det høres ut som en veldig langsøkt forklaring, og et slikt system tilfører ingenting for kunden, tvert imot, så reduserer det bare kundens mulighet til å se de reelle kostnadene og avgjøre om hen betaler en rimelig pris. Og det ville bare være til fordel for selskapet hvis det har noe å skjule.
Derfor at det trekkes store veksler på et produkteksempel. Med tanke på antallet arbeidstimer så burde det være måneder mellom innkjøp og kontrollringing. Det er jo som å ringe til ica med en gammel kvittering og spørre hva prisen er i dag. Butikken kan jo ha hatt en midlertidig kampanje eller hva som helst når kunden ringer og får den lavere prisen.

Og flere i tråden forutsetter at resten av varene på kvitteringen også er dyrere enn ellers, og trekker så "bedrageri" slutninger.

Hele tråden er vel spekulativ.

Sist redigert:
dudero skrev:
Med tanke på antallet arbeidstimer så burde det være måneder mellom innkjøp og kontrollringning. Det er jo som å ringe til ica med en gammel kvittering og spør om hva prisen er i dag. Butikken kan jo hatt midlertidig kampanje eller hva som når kunden ringer og får den lavere prisen.
Der har du absolutt et poeng. Det hadde vært veldig interessant å få høre om TS spurte håndverkeren om prisen, og om han fikk noe vettig svar.

Og flere i tråden forutsetter at resten av varene på kvitteringen også er dyrere enn ellers, og trekker så "bedrageri" konklusjoner.
Jeg har lest alle innlegg i denne tråden på et eller annet tidspunkt siden tråden ble startet, og kan ikke huske noe slikt innlegg overhodet. Men jeg kan selvsagt huske feil, men i så fall får likevel disse innleggene stå for disse personene. Selv har jeg ikke forutsatt noe slikt.

Hele tråden er vel spekulativ.
Ja, men hvorfor skulle det være noe galt med det? TS løftet fram noe han syntes var feil eller i det minste suspekt, presenterte en teori på årsaken, og spurte oss om hva vi trodde og mente om dette. Ingen av oss her er så vidt meg bekjent en dommer, og ingen her har noe slikt oppdrag i denne tråden. Vi kan kun spekulere i hva som kan ha skjedd i TS sitt tilfelle, og så argumentere for og imot ulike prissettingssystemer og hvorvidt visse opplegg er rimelige etisk og/eller juridisk.

Hva mener du alternativet skulle være i denne tråden, om vi ikke skal få spekulere om hva som kan ha forårsaket situasjonen i spørsmålet?

jimih skrev:
Der har du absolutt et poeng. Det hadde vært veldig interessant å få høre om TS spurte håndverkeren om prisen, og om han fikk noe vettugt svar.

Jeg har lest alle innlegg i denne tråden på et eller annet tidspunkt siden tråden ble startet, og kan ikke huske et slikt innlegg i det hele tatt. Men jeg kan selvfølgelig huske feil, men i så fall får disse innleggene stå for disse personene. Selv har jeg ikke forutsatt noe slikt.

Ja, men hvorfor skulle det være noe galt med det? TS løftet frem noe han mente var feil eller i det minste suspekt, presenterte en teori på årsaken, og spurte oss om hva vi trodde og mente om dette. Ingen av oss her er meg bekjent en dommer, og ingen her har noe slikt oppdrag i denne tråden. Vi kan kun spekulere i hva som kan ha skjedd i TS sitt tilfelle, og så argumentere for og mot ulike prissettingssystemer og hvorvidt visse opplegg er rimelige etisk og/eller juridisk.

Hva mener du at alternativet skulle være i denne tråden, om vi ikke skal få spekulere om hva som kan ha forårsaket situasjonen i spørsmålet?
Spekulativt på en slik måte at i tillegg til det du sier (som er rimelig diskusjon) også trekke konklusjoner på sparsommelige fakta og anekdotiske bevis.

Interessant diskusjon. Jeg har holdt tilbake ca 40.000 kr fra totalfakturaen på 900.000 kr, de "saltede" prisene ligger ca 40000 kr + MOMS over det jeg enkelt kunne ha mailet meg til privat, jeg tenker foreslå byggherren at vi deler likt dvs jeg får en kreditt på 20.000 kr + MOMS.

For den som vil diskutere videre svarer jeg på noen spørsmål i tidligere innlegg:

byggherren = håndverkeren, mindre byggfirma på stedet med totalansvar for bygget

Prisene på samtlige varer på samtlige fakturaer til byggherren som deretter er sendt videre til meg, er saltede. Det har gått til slik at de har lagt på en prosentsats (20%? 25%?) på samtlige priser. I visse ekstremtilfeller ble derfor "byggherrens priser" HØYERE enn i butikken! Dette har de genant innrømmet som "feil" og kreditert meg.

Jeg diskuterer ikke noen slags liten kickback på 5% eller så, det synes jeg byggherren kan være verdt om han handler mye. Dette er et metodisk prisoppåslag for å tjene penger.

På de saltede fakturaene har byggherren deretter lagt 12% i sine omkostnader. For sikkerhets skyld har han fakturert alle sine timer også, når han har bestilt materiale m.m, med 450 kr+ MOMS. For absolutt sikkerhets skyld tok han også betalt for 16 kjøringer materiale med firmabilen 595 kr + MOMS per stykk. Jeg har altså betalt for varen + prisoppåslag + 12% + timetaksering + kjøring av samtlige varer. Det må vel være rekord i grådighet...

Sist redigert:
  • Liker
jimih og 1 annen
  • Laddar…
Det høres ikke ut som du kommer til å anbefale ham.. :)

Neste gang du skal gjøre noe med huset, spør snekkeren hva han skal ha. Be han lage en liste. Du ringer selv til selskapet og bestiller, de leverer det. Og blir det en masse til overs så er det bare å returnere det. Da blir det ingen ekstra kostnader. Pluss da er det du som får rabatten når du forhandler om bestillingen..VELDIG ENKELT!! Så da kan vi slutte å snakke om 12% osv…..

"Neste gang du skal gjøre noe med huset, spør snekkeren hva han skal for noe."
Akkurat så foreslo jeg at vi skulle gjøre. Det korte svaret fra byggmesteren var "det blir billigere om vi tar fra mitt byggefirma." Det stolte jeg på.

Det var et stort bygg, materialfakturaene er en tykk bunt på sikkert 10 cm. Det går ikke å holde styr på dette under arbeidet, når to byggere koster over 1000 kr/timen og venter på material.

Helst hadde jeg ønsket å ha fast pris på hele byggeprosjektet. Jeg forsøkte å få det i ca ett år med forskjellige byggere, men det var umulig. Det gjaldt en tilbygging på et gammelt hus fra 1923, mye som kan gå galt får jeg anta.

Da har du jo et løfte fra ham, som profesjonell og erfaren utfører, at han skaffer materialer billigere enn hva du kan gjøre. Da er han bundet av det. Loven er veldig streng mot firmaene ettersom de er (eller skal være) i kunnskapsmessig overtak i forhold til privatkunden. Jeg er ganske sikker på at du har en sak her. Han har bløffet, og det er på tide å avsløre det.

• Liker
jimih
  • Laddar…
Man har faktiskt rent generellt Konsumenttjänstlagen att luta sig emot:
Konsumenttjänstlagen skrev:
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.
Att inte betala överpris för materialet är onekligen i konsumentens intresse. Om näringsidkaren, om det nu är av oförmåga eller medvetet, orsakar att konsumenten får betala onödigt mycket, så har han inte tagit till vara konsumentens intressen. Extra tydligt när han dessutom tagit betalt för att göra dåliga affärer för kundens räkning.

• Liker
jimih
  • Laddar…
Nå vet jeg ikke hvilke forutsetninger det fantes da TS bygget, men en måte som hadde vært mulig her hos meg hadde vært å gjøre slik:

Her finnes det et stort byggevarehus, som hadde vært naturlig å utnytte. Der kan man også som privatperson opprette en konto. Man kan forhandle seg til en rabatt, som gjør at prisene bare er litt høyere enn f.eks. Byggmax. Du kan bestille via mail, faks, brev, telefon eller direkte i butikken. Har du så mye materiale at det blir "et lass" så kjører de det ut kostnadsfritt. Men man kan selvfølgelig plukke selv direkte i butikken om man vil det. Dessuten kan man returnere overflødig materiale uten noe krangel.

Du kan sette opp at byggherren har rett til å hente ut varer på kontoen din. Da kan han bestille det han trenger, og du som forbruker får en gang i uken en faktura, så du holder styr på forbruket. Byggherren trenger ikke å legge ut med noen penger og trenger ikke å bekymre seg over noen garantiansvar.

Dette er veldig lett å arrangere og jeg tror at det ville vært fullt mulig på de fleste steder i landet.

• Liker
Haba_tsutt og 1 annen
  • Laddar…
Jo men da tjener hantisen mindre penger, ingen ny SUV det året.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.