maah skrev:
Hvis du ikke har bedt om et pristilbud før så kan det vel ikke være bedrageri?
Det kan det vel være likevel. Hvis håndverkeren gir pristilbudet 1500:- for det jeg trenger, så kan jeg jo synes at det er OK, siden jeg kanskje som kunde ikke har peiling på hva akkurat de tingene koster. Så går håndverkeren og handler tingene og viser meg en kvittering. Fortsatt OK. Ved jul får håndverkeren 500:- av selgeren som takk for det kjøpet.

I den situasjonen mener jeg at det blir bedrageri. Da har håndverker + selger i fellesskap lurt kunden til å betale for mye for varene.

Edit: Beklager mitt svar ovenfor savnet noe, ikke i det jeg svarte på.

Men dersom man ikke har bedt om pristilbud, så synes jeg likevel det er bedrageri. For det handler om at to parter bevisst lurer den tredje til å tape penger.

Hvis jeg ber deg kjøpe en liter melk, så mener jeg at du begår et bedrageri dersom du går til en butikk hvor du får en kvittering på at 1 liter kostet 100:-. og så får du 40 kroner av butikkeieren.

Sist redigert:
  • Liker
jimih
  • Laddar…
Jeg kan til en viss grad ikke mene det er feil at håndverkeren får en viss rabatt hos trelasten, men at den ikke deretter overføres til kunden. Kunden har jo deretter en reklamasjonsrett på 10 år ifølge KTjL, så håndverkeren må jo ta dette med i beregningen når de utfører et jobb. Leverandørene av materialet har sjelden en garantitid som dekker disse 10 årene.

lbgu skrev:
Det kan det vel være likevel. Om håndverkeren gir prisopplysningen 1500:- for det jeg trenger så kan jeg jo synes at det er OK siden jeg kanskje som kunde ikke har oversikt over hva akkurat de tingene koster. Så går håndverkeren og handler tingene og viser meg en kvittering. Fortsatt OK. Ved jul får håndverkeren 500:- av handleren som takk for det kjøpet.

I den situasjonen mener jeg at det blir bedrageri. Da har håndverker + handler i fellesskap lurt kunden til å betale for mye for varene.

Edit: Beklager mitt svar ovenfor manglet noe ikke i det jeg svarte på.

Men hvis man ikke har bedt om prisopplysning så synes jeg likevel det er bedrageri. For det handler om at to parter bevisst lurer den tredje slik at den taper penger.

Hvis jeg ber deg kjøpe en liter melk så synes jeg nok at du begår et bedrageri hvis du går til en butikk der du får en kvittering på at 1 liter kostet 100:-. og så får du 40 kroner av butikkeieren.
Hvis du som kunde ikke har oversikt over prisene så er det lett å føle seg lurt. Det meste i dag er enkelt å sjekke hos Byggmax eller en annen byggevarehandel som har prisene i sin nettbutikk.

Jeg er enig i at det er en form for bedrageri. Men jeg synes samtidig at det er veldig enkelt å unngå å bli lurt ved å sjekke prisene før man inngår noe med håndverkeren.

maah skrev:
Jeg er enig i at det er en form for bedrageri. Men jeg synes samtidig at det er veldig enkelt å unngå å bli lurt ved å sjekke opp prisene før man inngår en avtale med håndverkeren.
Men om man skal sjekke hver eneste ting hva den koster, så er det jo enda bedre å selv dra og kjøpe tingene. En enorm fordel med det er jo at man slipper å betale timelønn + kilometergodtgjørelse til håndverkeren for at han skal dra og handle.

Hvordan stiller den gjennomsnittlige håndverkeren seg til at kunden fikser alle innkjøp? For meg som kunde ville det vært supert om jeg fikk en liste med de tingene håndverkeren trenger neste gang han kommer, så fikser jeg disse tingene fra den byggehandelen jeg velger. Jeg antar at håndverkere som er vant til å melke kundene på enorme mellomlegg, ikke er så ivrige på den løsningen.

• Liker
jimih
  • Laddar…
nikasp
Ganske OT men det er slitsomt å handle småting som privatperson iblant. Jeg måtte gi 58 kroner for den lille svarte plastproppen til et kjøkkenvannlås i en (ekstremt) velassortert baderomsbutikk i Oslo sentrum nylig. Lurer på hva en håndverker måtte ha gitt for det samme? Tror man finner en helt ny komplett vannlås for 300 kroner om man leter. Faren min var ganske god på å spørre om rabatt selv på enkeltstående småting hos alle mulige firmaer og lyktes ofte, men jeg betalte og så glad ut. Grå plast vannlås for kjøkkenvask med rør og tilkoblinger, sett mot en lys bakgrunn.

LäsLus skrev:
Jeg kan til en viss del ikke synes det er feil at håndverkeren får en viss rabatt av trelastlageret men at den ikke så overføres på kunden. Kunden har jo deretter en reklamasjonsrett på 10 år ifølge KTjL så håndverkeren må jo regne med dette når de gjør en jobb. Leverandørene av materialet har sjelden en garantitid som dekker opp disse 10 årene.
Nei det finnes ingen reklamasjonsrett i 10 år på materialet

Svein Eriksson skrev:
Takk for interessant info! Kul formulering "Til jul får han 150.000kr så han og familien kan bo i fjellene under helgene". Min byggefirma stengte så fort jobben min var ferdig, og sjefen og hans kone dro bort 3 (TRE) uker på andre siden av jordkloden.
Men herregud.....
La folk gjøre hva de vil i sine liv.

Svensk misunnelse......

• Liker
jimih og 1 annen
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Men herregud.....

Svensk avundsjuka......
Jeg synes at det handler om at man ikke synes det er riktig at 2 stykker svindlere skor seg på en tredje uvitende part.

Har ingenting med avundsjuke å gjøre, snarere at man misliker uærlige bedragere.

pappskallen skrev:
Men herregud.....

Svenska avundsjukan......
Det er nok ikke det faktum AT de dro som TS reagerer på. Det er at han føler seg lurt på de pengene de brukte for å betale reisen.

lbgu skrev:
Men skal man sjekke hver gjenstand hva den koster er det jo enda bedre å selv dra og kjøpe tingene. En enorm fordel med det er at man slipper å betale timelønn + kjøregodtgjørelse til håndverkeren for at han skal dra og handle.

Hvordan stiller den gjennomsnittlige håndverkeren seg til at kunden fikser alle innkjøp? For meg som kunde ville det vært supert om jeg fikk en liste med de tingene håndverkeren trenger neste gang han kommer, så fikser jeg disse tingene fra den byggevarehandel jeg velger. Jeg antar at håndverkere som er vant til å snyte kunder for enorme mellomlegg ikke er så begeistret for den ordningen.
Er du villig til å betale for den tiden det tar å lage "innkjøpsliste"?
I så fall er det helt greit for meg.

andersmc skrev:
. Det er at han føler seg lurt for de pengene de brukte for å betale reisen.
Og det er akkurat dette jeg henger meg opp i. De kanskje har arvet penger, spart i mange år, vunnet osv. osv. Men TS kanskje har mer kunnskap enn meg, hva vet jeg.

Men visst, la oss gjøre et regneeksempel av det hele. Som jeg har forstått det hele så har TS betalt den faktiske innkjøpsprisen + 12% -helt ok hvis dere spør meg.

Hantisen kan da MULIGENS ha en kickback, som i min verden er en lojalitetsbonus og noe kunden ikke har noe med å gjøre. Like lite som at hantisen får dra på en sponsortur, får en julegave eller billetter til landskampen av byggevaren. Men la oss si at denne bonusen genererer 3%..... Da snakker vi 4.500:- på et bygge som gikk til 900.000 !! OG bonusen er jo sikkert betinget, og avhengig av når jobben utføres så vet ikke hantisen om det engang blir noen bonus. De kanskje bytter leverandør eller drastisk reduserer sine innkjøp av en eller annen grunn.

Nei gled dere over at den ofte hardtarbeidende bedriftslederen har skrevet en avtale der han kan kvittere ut en sum og kanskje kan få seg litt ferie.....

• Liker
hantverkare1
  • Laddar…
Og mens håndverkeren slet med ditt hus kunne du være på ferie.. Alternativet er å gjøre innkjøpene og renoveringen selv. Det er først da man kommer billig unna. :-)

Svein Eriksson skrev:
Jeg har nettopp bygget ut villaen i Lund, kostnad ca. 900.000 kr hvorav material 150.000 kr. Materialet er kjøpt av byggmesteren selv på hans nærmeste store byggvarehus. Han anbefalte det fordi de "har de beste prisene". Når jeg skulle betale byggmesterens fakturaer fikk jeg kopi på hans materialkostnader. Han la på 12% på alle innkjøp.

Her er et priseeksempel. Tilbygget ble bygget i h+h-blokk store, de koster 72 kr + MVA per stykk i butikken. Jeg kjøpte 600 stk. På fakturaen har de prisen 68 kr + MVA + byggmesterens påslag 12%.

Jeg syntes det føltes utrolig dyrt. En stor byggmester burde ha lave priser, 20-30% rabatt? Hvis han i tillegg kjøper 600 stk av samme vare med direkte levering, burde prisen være ytterligere 10-20% lavere?

Så for moro skyld sendte jeg en mail til et annet byggvarehus i samme konsern men i Malmö. På deres tilbud var prisen 54 kr + MVA + leveringskostnad.

Jeg tror at byggfirmaet og byggvarehuset har noen slags avtale, byggmesteren får en bonus ved siden av på hvert materialkjøp uten at jeg som kunde får vite om dette. Enten det eller så har han blitt lurt av byggvarehuset, som har overfakturert ham.

Noen som har et synspunkt på teoriene mine?
Alle håndverkere er svin...

/Elektrikeren

Synes heller ikke at det er noe å hisse seg opp over. Servicen å slippe kjøpe greiene koster så klart og at håndverkeren får kickback er helt greit. Lojalitetsprogram er jo klassisk. Ungefär som SAS bonus som havnet hos personen og ikke firmaet som betalte. Så kan jeg synes at modellen vise fullpris + påslag + bonus er litt vel grisk. Håndverkerens pris og redegjort faktura (uten påslag) + lojalitetsbonus + timekostnad for innkjøp synes jeg er penest.

• Liker
jimih
  • Laddar…
Jeg kan nok si at det er nok ikke bare snekkeren eller varehuset som k........ Oss
Jeg selv er snekker i grunnen. Og vi skulle mure en tegl vegg og skulle ha hull tegl
Når vi skulle ha teglet så tror jeg gikk til mitt byggevarehus fikk en pris eks 10kr/st
Bestilte samme så fra Tyskland (plast pappa er tysk) kostet den 1,67.
Men det morsomme i det hele var at den var produsert i Sverige på samme teglverk Samme som den svensk solgte stenen. Samme med gips vi kjøpte (bestilte) gips fra Dansk varehus den kostet en tredjedel så mye som i Sverige. Og når den kom var den svensk og produsert på samme fabrikk som vår "byggevarehus" hadde. Vi bestilte jævlig mye gips. Men dette var for 20-15 år siden. Det jeg tror er nok at det er nok for høy pris bilde hør i Svedala.
Vi er vant til å betale mer for varene og er jævlig dårlige på å få ned priser tar man det
på mange mange år så blir pris bildet høy.
Se selv på radio og tv butikker påslaget var store før, og i dag så har vi en av de billigste tv og radio butikkene i Europa. Se Ikea samme vare ulike priser i ulike land

Jobber ikke som snekker nå pga av ulykke. men tror ikke at det har endret seg spesielt mye

• Liker
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.