30.901 lest ·
93 svar
31k lest
93 svar
Renovere en betongtrapp selv(?)
Vet du noen forbruk på 133? Tenkte å dra og kjøpe i dag.L Lerstenstegel skrev:Det var mer än man trodde fra begynnelsen så det er like greit å pusse om det helt.
Ettersom det er block så bør du ha nett men om du gjør som jeg tenker så skal det ikke lyse gjennom men kan fortsatt sprekke lenger fram.
Slip all malingen på pussen og pensle på rødgrund på alt der det er block. Så slår du ut alt til jevn nivå med den pussen som er igjen.
Alt skal være grovt på så stokker man av det med en planke. Absolutt ikke stålereblir for glatt overflate og vedheft på neste lag blir veldig dårlig.
Skur i stedet med en skurbrett litt halvnøye. Skuringen er ikke bare for overflate da den også retter ut din avstokkede overflate og det er generelt lettere jo større skurbrett du har, trenger ikke overdrive men ikke kjøp den minste.
Når det er jevnt så venter du noen dager så det tørker og er nærmere pussen som satt igjen i farge. Naturligvis kan du gjøre dette allerede dagen etter men det blir ujevn tørketid og det blir vanskeligere for deg å gjøre en god jobb.
Så kjøper du f.eks. Weber 133 som er en b-bruk med liten ballast som du stål på over hele overflaten og skurer til med en filtbrett.
Blir som nytt på alt og ingen skarver
Vil du ikke gjøre så og tenkte kjøre jevnt med gamle pussen så du slipper sliping og et ekstra lag så er det bare å grunde så fylle ut alt som er ved blockene men la det være en 3-4 mm fra å være jevn med det gamle. Så drar du med 133 på resten neste og filter.
Naturligvis går det å slå ut alt på samme dag med vanlig b-bruk men det har veldig stor ballast (0-4/0-3) og det kommer dra roser der det blir smalt og nær skarven.
Bygningsvaktmester
· Malmö
· 256 innlegg
Det kommer an på, er det veldig ujevn overflate så kommer du ca 1.5m2 på en sekk men er det ok jevnt ca 2.5m2 og er det veldig bra type at man ut pigger opp en gammel sokkel så er det opp til 4m2.
Har pusset en del til men glemt å ta bilder
Ble 5 sekker da det var 20kg i hver
Skal prøve å slipe av malingen i løpet av uken og gjøre ferdig grov pussingen og kanskje få på tynnpussen men føler at jeg nok må sette av en hel dag til det, selv om det sikkert går fortere...
Ble 5 sekker da det var 20kg i hver
Skal prøve å slipe av malingen i løpet av uken og gjøre ferdig grov pussingen og kanskje få på tynnpussen men føler at jeg nok må sette av en hel dag til det, selv om det sikkert går fortere...
Bygningsvaktmester
· Malmö
· 256 innlegg
Hehe, mye lettere for dem å gjøre.
Er nysgjerrig på hvor mye det kostet om du vil dele det?
Er nysgjerrig på hvor mye det kostet om du vil dele det?
Vet ikke ennå, de trodde det skulle ta en formiddag.L Lerstenstegel skrev:
Det som tar mest tid er vel etablering og avetablering, selve sandblåsingen trodde han skulle ta litt over en time.
Skulle tippe på 3-5000:-
Bygningsvaktmester
· Malmö
· 256 innlegg
Hva bra det ble, ingen dårlige overraskelser der. Kommer til å være lett å feste en overflatebelegg på det.
Dog det siste trappetrinnet er nok umulig å reparere godt.
Fjern og bor inn dubber i trappen som du fester et lite armeringsnett i.
Form og støp nytt så kommer det til å holde.
Dog det siste trappetrinnet er nok umulig å reparere godt.
Fjern og bor inn dubber i trappen som du fester et lite armeringsnett i.
Form og støp nytt så kommer det til å holde.
Nå har jeg pusset undersiden så alle større ting er borte.
Angående 133, skal jeg blande en sekk direkte i tombola?
Må mørtelen slås på eller kan man typ sparkle det ut?
Antar at jeg bør få på mørtel på hele overflaten for å få en jevn og fin overflate.
Er så dårlig til å slå på mørtel, blir en snuspose av gangen omtrent
Angående 133, skal jeg blande en sekk direkte i tombola?
Må mørtelen slås på eller kan man typ sparkle det ut?
Antar at jeg bør få på mørtel på hele overflaten for å få en jevn og fin overflate.
Er så dårlig til å slå på mørtel, blir en snuspose av gangen omtrent
Bygningsvaktmester
· Malmö
· 256 innlegg
Bland i bøtte med visp, dra på det med stålbrett ca 0,5 mm. Tørker raskt så du bør helst rekke hele overflaten frem til hjørnene før du filterer.