Så står man der ved bedet man renser, ved huset fra -'54 Betongtrapp med slittasjer og blomstrende busker ved siden, spade lagt i jorden. Mangler reparasjon og vedlikehold. Planlagt prosjektering. Veggen viser skadet betong nær bakkenivå med løs murpuss, blader og en ledning langs siden. Potensial for reparasjon med reparasjonsbetong. Betongtrapp med sprekker, dekorert med rosa blomster og grønne blader. En del av et renoveringsprosjekt fra diskusjonstråd om hus fra 1954. Murvegg med synlige skader og slitt overflate nær bakkenivå, omgitt av jord og gress. Sliten trappa i betong med synliga reparationsbehov, flankerad av svarta metallräcken och gröna växter. Steintrapp med slitt murpuss og jernrekkverk, omgitt av blomstrende busker, del av et eldre hus fra 1954 med renoveringsbehov. Sprukket puss på en murvegg med synlige skader og ujevnheter, muligens en del av en eldre bygning fra 1954. Sprukket trappekant med avskallet maling og slitasje, klar for reparasjonsarbeid som sparkling og sliping. Betongtrapp med slittasje og sprekker under overhenget, omkranset av busk løvverk og et sammenrullet nettinggjerd i hjørnet. Stable av sammenrullet netting og plastduk i et hjørne av en betongkasse.
..som har masse hobbyaktiviteter å by på; tak, vinduer, kjellerfix - you name it!

Men så ser jeg på trappa og tenker "vel bare å slå, sparkle / fylle med reparasjonsbetong, slipe med diamantslip"

Så kan man male etterpå. Teoretisk sett - er jeg på rett spor?
 
Interessant tråd, ikke selv sjekket opp hvordan man skal gjøre det. Er derimot noe jeg skulle ønske å få ordnet her hjemme også :) Dessverre har jeg litt for mye på gang til å kunne ta tak i det akkurat nå.
Da jeg bodde i leilighet så pusset de opp en trapp på utsiden ned til kjelleren, wow sier jeg bare, for en heving det ble. Vil minnes at det var en person der 2-3 formiddager totalt.

https://www.dinbyggare.se/renovera-betongtrappa-sa-gor-du/

Siste bildet er et resultat jeg hadde vært helt fornøyd med.
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
R Rubb skrev:
Interessant tråd. .
Jo alt tar tid så klart. Takk for informasjonen! Grymt.

Føles riktig, de nevner dog ikke ordet "reparasjonsbetong" i lenken - men det er detaljer man får grave i hernest.

Min trapp er så himla ødelagt. Ojoj var mye tre, stein/tegl som kommer til å bli nødvendig for denne!
 
Mindre hakk og skader i trappetrinn kan man reparere med Ardex A46. Jeg har en masse merker etter jernspett, der skal jeg børste rent med roterende stålbørste, eventuelt prime (skal sjekke med supporten) skrapsparkle hele overflaten, legge på litt ekstra, vente en stund og så skrubbe trinnet med fuktet stiv svamp. Som avslutning kan man legge STO (noe som jeg ikke kommer på navnet på), det fungerer både som overflatesjikt, tetningssjikt og kan fås i forskjellige farger og med sklisikring i.
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Sm bruk kan man bruke i stedet for A46, fungerer bra til små skader
Betoflex heter tettesjiktet
 
  • Liker
Cider og 1 annen
  • Laddar…
nino nino skrev:
Mindre hack och skador i trappnos kan man laga med Ardex A46.
Jag har. .
Jasså du "Ardex A46" lander på min liste for å sjekkes ut. Høres ut som du er i gang selv - last opp et bilde vetja ;)
 
nino nino skrev:
Sm bruk kan man bruke i stedet for A46, fungerer bra til små skader
Betoflex heter tetteskiktet
Kult, takk for tipsene!
 
Kommer trenge å kjøre med diamantsliper skikkelig her oppe. Man ser gammel epoxy. Betongen er liksom utvasket, noe som bør gjøre jobben takknemlig når man først begynner. Verre med neser på trappen ;) Herlig med alle erfaringene som deles så langt. Blir et kult prosjekt.
Betongtrapp med slitt overflate og synlige restar av epoxybelegg, sett ovenfra med grønne planter på sider og en trelignende dør til høyre. Grov betongoverflate med synlige spor av slitasje og rester av gammel epoxy. Bak betongen kan man se steinheller og svakt i bakgrunnen noen svarte sekker.
 
Den er forferdelig :)
Utvendig betongtrapp med rekkverk, viser tegn til slitasje og manglende vedlikehold. Fasade bak trappen er også slitt.

Slitt betongtrapp med metallrekkverk og avskallende maling, viser behov for renovering. Bakgrunn med hvit murvegg og inngangsparti.

Dessverre har vedlikeholdet på huset vært kraftig forsømt utvendig
Er i tvil, begynne med fasade eller trapp eller begge deler, bytte vinduer sette opp gjerde, rydde rundt tomten, mure igjen garasjeport, renovere WC og dusj i kjelleren, bygge WC og dusj i et lite utleierom osv...
Det er mye å gjøre men dårlig med tid og penger... tenkte å renovere for egne penger og slippe noe mer lån
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Ettersom vi ikke har bestemt oss ennå om vi skal bygge en trapp eller ikke, fikk det bli en rask renovering av eksisterende entrétrapp.

Svart og hvit katt sover på en nylig renovert betongtrapp ved siden av blomsterpotter med hvite blomster.
Børstet bort påvekst og alt som satt løst med stålbørste. Deretter blandet vi litt vanlig finbetong som ble lagt i sprekker og der større biter som hadde forvitret bort manglet. Etter et par strøk med grunningsfarge til huset fikk det duge.
Nyoppusset farstutrapp med grå finbetong overflater, omgitt av blomsterpotter og grønn plen.
 
  • Liker
ricebridge og 1 annen
  • Laddar…
nino nino skrev:
Den er forferdelig... vedlikeholdet på huset vært skikkelig forsømt utvendig... Jeg er i tvil, begynne med fasade eller trapp eller begge deler, bytte vinduer... osv...
Velkommen til klubben vil jeg si! Ingen som har brydd seg om vårt hus minst 15 år ;) Fasade ok, resten - hører til ganske omfattende hobbyvirksomhet. Tok liten "pause" for å ta hånd om hagen.

Tak er neste og trappen.

Ja for å holde tråden så er din trapp omtrent like forje__lig som min ;) Takk for bildene!
 
Keiller Keiller skrev:
. .Børstet bort påvekst og alt som satt løst med stålbørste. Så ble det blandet litt vanlig finbetong som ble lagt i sprekker . . . strøk med husgrunnsfarge fikk det duge
Nice! Problemet løst check!! Jaha du så kun finbetong dugde. Rått.
 
Har et annet problem og det er at armeringen har rustet og sprengt på undersiden...
Jæskla gøy jobb føles det som, krype inn og banke puss så kjøre med stålbørste for å få bort rusten, så skal man pusse eller gjøre en påstøpning på et vis...
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Prøv å være litt nærgående med høytrykksvaskeren, føles som den burde kunne fjerne ganske mye uten en altfor stor arbeidsinnsats.
 
  • Liker
nino
  • Laddar…
A Sorku skrev:
Test å være litt nærgående med høytrykksspyleren, føles som den burde kunne rive bort mye uten en alt for stor arbeidsinnsats
Antar at du mente meg og alt grønt snusk på trappa? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.