30.888 lest ·
93 svar
31k lest
93 svar
Renovere en betongtrapp selv(?)
Det skal jeg teste, kan blåse bort en del skit fra nederdelen som også er ødelagt så blir det lettere å reparere. Må bestille en A46 og ta det helgen uke 26 men da vet man jo hvordan været blir hvis man har tenkt å jobbe utendørs....
Huseier
· 160 innlegg
Aj tenkte jeg først.. men så er det jo så at armering i seg selv av det jeg vet er vanlig ubehandlet jern - altså at det ruster (hvilket er rart). Man kan jo ikke drive med hammerite typ på en bitnino skrev:
Huseier
· 160 innlegg
Herlig forslag i tråden så lenge! På tide å begynne å lese seg inn i betong, A46, primer og overflatebehandling. Noe å ta tak i med sunt bondevett i alle fall.
Huseier
· 160 innlegg
Velkommen! Først må jeg rydde opp i et forferdelig blomsterbed og så klart kjøpe inn materialet til trappen - starter snartO Oxymoron skrev:
Tar bilder underveis og nevner funderinger og problemer jeg vil løse.


Etter en omgang med høytrykksspyling

Må få lov til å banke bort minst 50% kanskje 70% av alt på denne siden og pusse om, vinduet skal mures igjen også.
Platonmattan skal kappes i riktig høyde mot bakken først
Hva for pussmørtel skal man bruke?
En venn av meg sa at han brukte Muremørtel B til alt mulig, han er i bransjen så jeg ville tro at han har litt peiling iallfall.
Tenker på om det skal være en hardere mørtel siden det er sokkel? Kanskje litt ekstra sement i? Jeg har ingen peiling
En venn av meg sa at han brukte Muremørtel B til alt mulig, han er i bransjen så jeg ville tro at han har litt peiling iallfall.
Tenker på om det skal være en hardere mørtel siden det er sokkel? Kanskje litt ekstra sement i? Jeg har ingen peiling
Huseier
· 160 innlegg
Har fått for meg at man skal ha en hard mørtel når det er utendørs og sokkel, for at det skal holde bedre mot skader osv, vet ikke om jeg har hørt det fra noen eller om det er noe jeg har funnet på selvG Ganescha skrev:
Tror det får bli B mørtel, kostet 50 NOK/sekk på Byggmax
Nja startet har det vel ikke helt, men jeg har begynt å tenke iallfall
Skal bytte et vindu til et mindre, synes på siste bildet jeg la opp, og mure igjen et annet, så jeg får vel regne med minst en helg, hvordan man nå skal finne den tiden
Bygningsvaktmester
· Malmö
· 256 innlegg
B-bruk på betongen er riktig, og det er viktig at man grunner skikkelig først med rødgrunn/grunningsbruk a.
Men i ditt tilfelle har du maling igjen som vil gjøre det mye vanskeligere å fikse selv, og vet du om det er plastmaling eller ikke?
Maling gir ujevn tørketid, dårlig vedheft og glid, så du må ha tålmodighet når du påfører både grunnlaget og skal skrubbe.
Jeg hadde i stedet brukt ef therm på siden med plastnett og deretter filtret en gang til med det samme. Dyrere bruk, men lettere for deg å få det til å holde og se bra ut siden veggen allerede er rett, og dette bruk påføres med et stål og fester nettet med en sparkel.
Skal du fikse oversiden av trappen også er det bare betonprodukter som gjelder da det er en sliteflate.
Sto gm1 eller sika 723 er gode betonprodukter som er åpne, vil du ha vannavvisning så finnes Sika k1.
Men i ditt tilfelle har du maling igjen som vil gjøre det mye vanskeligere å fikse selv, og vet du om det er plastmaling eller ikke?
Maling gir ujevn tørketid, dårlig vedheft og glid, så du må ha tålmodighet når du påfører både grunnlaget og skal skrubbe.
Jeg hadde i stedet brukt ef therm på siden med plastnett og deretter filtret en gang til med det samme. Dyrere bruk, men lettere for deg å få det til å holde og se bra ut siden veggen allerede er rett, og dette bruk påføres med et stål og fester nettet med en sparkel.
Skal du fikse oversiden av trappen også er det bare betonprodukter som gjelder da det er en sliteflate.
Sto gm1 eller sika 723 er gode betonprodukter som er åpne, vil du ha vannavvisning så finnes Sika k1.
Bygningsvaktmester
· Malmö
· 256 innlegg
To forskjellige som skriver, trådstartarens trapp hadde jeg fikset med sto gm1/Sika 723 og deretter filtret hele to ganger med det samme, så blir det som en ny trapp.
Japp, 2 ulike som skriverL Lerstenstegel skrev:B-bruk på betongen er riktig og det er viktig at man grunner ordentlig først med rødgrunn/grunningsbruk a.
Men i ditt tilfelle har du maling igjen som kommer til å gjøre det mye vanskeligere å fikse selv, og vet du om det er plastmaling eller ikke?
Maling gir ujevn tørketid, dårlig heft og glid, så du må ha tålmodighet når du påfører både grunnen og når du skal skrubbe.
Jeg hadde i stedet kjørt ef therm på siden med plastnett og deretter filtret en gang til med det samme. Dyrere bruk, men lettere for deg å få det til å sitte og bli pent siden veggen allerede er rett, og dette bruket påfører man med et stål og fester nettet med en sparkel.
Skal du fikse oversiden av trappen også er det bare betongprodukter som gjelder da det er en slitasjeflate.
Sto gm1 eller sika 723 er gode betongprodukter som er åpne, vil du ha vannavstøtning så finnes Sika k1
Men det er jeg som har maling igjen
Kommer til å hakke ned det meste, resten kommer jeg til å fjerne med sliping eller skraping.
Oversiden skal også renoveres, helst før vinteren, kommer til å bruke Ardex A46 og E100 tilsetning for å reparere alle mindre skader, så blir det STO og et navn som jeg har mistet nå, men tror jeg har skrevet det i tråden, kan brytes i valgfri kulør og få med sklisikring.
Huseier
· 160 innlegg