nino nino skrev:
Antar att du mente meg og alt grønt snusk på trappen? :D
Ja både og egentlig, det grønne slimet forsvinner jo garantert men kanskje også gammel maling/epoxy som ellers trenger å slipes/børstes bort. Klør i fingrene av å bare se bildene :D
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren og 1 annen
  • Laddar…
Det skal jeg teste, kan blåse bort en del skit fra nederdelen som også er ødelagt så blir det lettere å reparere. Må bestille en A46 og ta det helgen uke 26 men da vet man jo hvordan været blir hvis man har tenkt å jobbe utendørs....
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren og 1 annen
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har et annet problem og det er at armeringen har rustet og sprengt i stykker på undersiden...
Aj tenkte jeg først.. men så er det jo så at armering i seg selv av det jeg vet er vanlig ubehandlet jern - altså at det ruster (hvilket er rart). Man kan jo ikke drive med hammerite typ på en bit ;) Bare å børste og sparkle for!
 
Herlig forslag i tråden så lenge! På tide å begynne å lese seg inn i betong, A46, primer og overflatebehandling. Noe å ta tak i med sunt bondevett i alle fall.
 
Følger dette gladelig, da jeg selv trenger å se over vår trapp som plager meg noe aldeles. Ser forferdelig ut med store sprekker.
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
O Oxymoron skrev:
Følger dette med glede, da jeg selv trenger å se over vår trapp som plager meg noe forferdelig. Ser forferdelig ut med store sprekker.
Velkommen! Først må jeg rydde opp i et forferdelig blomsterbed og så klart kjøpe inn materialet til trappen - starter snart ;)

Tar bilder underveis og nevner funderinger og problemer jeg vil løse.
 
Murvegg med avskallet puss ved siden av et gjerde og gressplen, platonmatte delvis synlig. Planlagt renoveringsarbeid pågår.
Utvendige betongtrapper med avskallet overflate, omkranset av sort rekkverk. Treverket er slitt, malingen skaller av.
Etter en omgang med høytrykksspyling

En delvis skrapet husvegg med avskallet maling, et dekket vindu og en Platonmatte langs bakken.
Må få lov til å banke bort minst 50% kanskje 70% av alt på denne siden og pusse om, vinduet skal mures igjen også.
Platonmattan skal kappes i riktig høyde mot bakken først
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren og 1 annen
  • Laddar…
Hva for pussmørtel skal man bruke?
En venn av meg sa at han brukte Muremørtel B til alt mulig, han er i bransjen så jeg ville tro at han har litt peiling iallfall.

Tenker på om det skal være en hardere mørtel siden det er sokkel? Kanskje litt ekstra sement i? Jeg har ingen peiling :D
 
nino nino skrev:
Murbruk B til alt, han er i bransjen
Moro at prosjektet startet! Jeg satte meg fast i hagen og skal fikse taket hernest. Det drøyer litt med trappen. Jeg husker at du hadde oversikt over masse materialer. Hvis du har en bekjent i bransjen ville jeg gjøre som han foreslår enklest.
 
Puss mørtel C brukte jeg. Ble gjort i tillegg sommeren 2018! Varmt :-) har klart seg bra så langt.
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Puts mørtel C brukte jeg. Ble gjort dessuten sommeren 2018! Varmt :) har klart seg bra så langt.
Har fått for meg at man skal ha en hard mørtel når det er utendørs og sokkel, for at det skal holde bedre mot skader osv, vet ikke om jeg har hørt det fra noen eller om det er noe jeg har funnet på selv :)

Tror det får bli B mørtel, kostet 50 NOK/sekk på Byggmax

Nja startet har det vel ikke helt, men jeg har begynt å tenke iallfall :)

Skal bytte et vindu til et mindre, synes på siste bildet jeg la opp, og mure igjen et annet, så jeg får vel regne med minst en helg, hvordan man nå skal finne den tiden :thinking:
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
B-bruk på betongen er riktig, og det er viktig at man grunner skikkelig først med rødgrunn/grunningsbruk a.
Men i ditt tilfelle har du maling igjen som vil gjøre det mye vanskeligere å fikse selv, og vet du om det er plastmaling eller ikke?
Maling gir ujevn tørketid, dårlig vedheft og glid, så du må ha tålmodighet når du påfører både grunnlaget og skal skrubbe.
Jeg hadde i stedet brukt ef therm på siden med plastnett og deretter filtret en gang til med det samme. Dyrere bruk, men lettere for deg å få det til å holde og se bra ut siden veggen allerede er rett, og dette bruk påføres med et stål og fester nettet med en sparkel.
Skal du fikse oversiden av trappen også er det bare betonprodukter som gjelder da det er en sliteflate.
Sto gm1 eller sika 723 er gode betonprodukter som er åpne, vil du ha vannavvisning så finnes Sika k1.
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
To forskjellige som skriver, trådstartarens trapp hadde jeg fikset med sto gm1/Sika 723 og deretter filtret hele to ganger med det samme, så blir det som en ny trapp.
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren og 1 annen
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
B-bruk på betongen er riktig og det er viktig at man grunner ordentlig først med rødgrunn/grunningsbruk a.
Men i ditt tilfelle har du maling igjen som kommer til å gjøre det mye vanskeligere å fikse selv, og vet du om det er plastmaling eller ikke?
Maling gir ujevn tørketid, dårlig heft og glid, så du må ha tålmodighet når du påfører både grunnen og når du skal skrubbe.
Jeg hadde i stedet kjørt ef therm på siden med plastnett og deretter filtret en gang til med det samme. Dyrere bruk, men lettere for deg å få det til å sitte og bli pent siden veggen allerede er rett, og dette bruket påfører man med et stål og fester nettet med en sparkel.
Skal du fikse oversiden av trappen også er det bare betongprodukter som gjelder da det er en slitasjeflate.
Sto gm1 eller sika 723 er gode betongprodukter som er åpne, vil du ha vannavstøtning så finnes Sika k1
Japp, 2 ulike som skriver :)
Men det er jeg som har maling igjen
Kommer til å hakke ned det meste, resten kommer jeg til å fjerne med sliping eller skraping.
Oversiden skal også renoveres, helst før vinteren, kommer til å bruke Ardex A46 og E100 tilsetning for å reparere alle mindre skader, så blir det STO og et navn som jeg har mistet nå, men tror jeg har skrevet det i tråden, kan brytes i valgfri kulør og få med sklisikring.
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
hadde jeg reparert med sto gm1/Sika 723
nino nino skrev:
Ardex A46 og E100 tilsetning for å reparere alle mindre skader, så blir det STO
Jeg er her - dog ikke startet med trappen ennå. Men snart. Takk for tipsene så lenge!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.