Okei da hadde jeg kjørt b-bruk dog så selger ikke Byggmax putsbruk-b men murbruk (så på mitt Byggmax iaf) som gjør det vanskeligere for deg å dra på, både grovere og mer stomt.
Så er det bra med en list til din platonmatta så ser du hvor tykt du bør legge på over hele.
Samt en advarsel på ardex, det tørker ekstremt raskt. Så du ikke blander en hel spann eller så da du har høyest 15 min på deg før det bare er å kaste det.
nino nino skrev:
Japp 2 ulike som skriver :)
Men det er jeg som har farge igjen
Kommer til å slå ned det meste, resten kommer jeg til å flexe bort eller skrape.
Oversiden skal også renoveres, helst før vinteren, kommer til å kjøre med Ardex A46 og E100 tilsetning for å reparere alle mindre skader, så blir det STO og et navn som jeg har glemt nå men tror jeg har skrevet det i tråden, kan brytes i valgfri fargetone og få med sklisikring
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Ok, kompisen sa murbruk B for å pusse med.
Joda jeg er flislegger i grunnen og har til 99% bare brukt Ardex produkter så det har jeg kontroll på men det kan jo være bra at det står med i tråden så ingen andre gjør den feilen.
Nå synes jeg ikke A46 tørker fullt så fort, det er kanskje A45 du tenker på som man ofte sparkler lokalfall med på badet, den er rask.
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Er det greit å fortsette å legge opp på egne prosjekter?
Ellers får admin fjerne eller åpne en ny tråd.

Har slått ned all løs puss.
Noen av de øvre hullsteinene var i dårlig stand og sprakk ganske mye, mangler ca 5-6cm enkelte steder...
Bare å pusse på i lag?
Skal dra og kjøpe stein og mørtel til vinduet og eventuelt ta det ut i morgen.

Veggen med ujevnt pusset overflate og vindu, delvis reparert med murstein og nytt puss, omgitt av rusk og gress.
Har spylt med slange for å fjerne løst materiale.
Bør man sage kantene der det er gammel puss med vinkelslipen i ca. 45 grader for å få en bedre overgang?

Lage en slamming og pensle på, la det tørke litt, og så påføre mørtel, er det riktig vei?
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
nino nino skrev:
ok å fortsette legge opp på egne prosjekter?
For meg ja! Jeg startet denne tråden og har ingenting imot. Vil ta inn svar for meg selv så det er bra du.

Forresten har dere allerede bidratt med mye. Siste innlegg om mørtel B og Ardex-produktene var så bra.

Min trapp ser ut som den gjorde. Familien synes jeg bør prioritere noen vinduer nå. Så kanskje taket.

Jeg vil bare på sikt nå lure på - om det ville gå å gjøre jobben min i oktober med mørtel/ardex(?) Kanskje trenger man jobbe inn hurtig tørkende tilsetninger da(?)

Deilig å se du har kommet i gang! Gøy å se bildene. Krysser fingrene!
 
  • Liker
nino
  • Laddar…
Noen som har et godt tips, bortsett fra sandblåsing, hvordan jeg får bort malingen fra trappetrinnene?
Malt for kanskje 20 år siden med løsemiddelbasert betongmaling fra Polen.
Kan det fungere med stålbørste på vinkelsliperen?

Trenger å få rent for at A46 skal få feste i betongen.
 
Har en rikmannsbetongfres :D (flex)
Men det er sår som er noen mm dype og det er ned der jeg vil få rent uten å slipe ned trinnene helt.
Har også en festool saneringsfres med "kugghjul"
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Vet hva du mener, bortsett fra å banke - noe jeg må gjøre (bilder i begynnelsen av tråden), deretter bare slipe bort all maling (med en stor 180 slip med 125 diamantklinge (så det ikke snurrer for raskt)) så gjenstår det en del "sår" eller hakk som eventuelt ville være bra å høytrykksspyler tenker jeg. I verste fall hakke opp dem så man har 100% ren gammel betong for utfylling.
 
  • Liker
nino
  • Laddar…
Murverk er reparert med puss på en bygning, med rester av materialer på bakken. En veggdel nede til høyre gjenstår å pusses.
Murte igjen vinduet og slo på litt puss der det var som dypest.
Skal se om jeg rekker å pusse biten nederst til høyre i morgen.
 
Tenker på om jeg skal kjøre over hele overflaten med saneringsfresen når alt er klart, kanskje det skjuler alle reparerte biter hvis det blir jevn overflate.
Evt. skrape sparkle med A46 og så male
 
Prøvde på trinnene med saneringsfresen, er som 3 x 4 tannhjul som snurrer og slår, men det skjedde nesten ingenting, ikke på siden av trappen heller der det er ganske jevnt, men det er maling. Noen som har prøvd våtblåsing med høytrykksspyler, tror dere det ville funke for å få bort malingen?

Veggen av en utendørs trapp med ujevn puss, noen deler av muren er nylig reparert, og det ligger byggematerialer på bakken.
Pusset lengst bort til høyre så den er vel klar akkurat den biten, fylte opp med mørtel der vinduet satt, får legge på mer der senere.

Skal man legge på mørtelen grovt, vente på at det stivner litt og så bruke en trebrett? Tørket sakte så jeg måtte ta sverdet og dra til da tiden løp i fra.
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Det var mer enn man trodde i begynnelsen, så det er like greit å pusse om det helt. Siden det er blokk, bør du ha nett, men om du gjør som jeg tenker, skal det ikke skinne gjennom, men kan fortsatt sprekke senere. Slip all maling på pussen og pensle på rødgrunn på alt der det er blokk. Så slår du ut alt til jevnt nivå med den pussen som er igjen. Alt skal være grovt, og deretter drar du av det med en planke. Absolutt ikke ståle :) blir for glatt overflate, og hefting på neste lag blir mye dårligere.

Skrubb i stedet med en skurebrett litt halvveis. Skurringen er ikke bare for overflaten, da den også retter ut din avskrapte overflate, og det er generelt lettere jo større skurebrett du har. Trenger ikke å overdrive, men kjøp ikke den minste.

Når det er jevnt, venter du noen dager så det tørker og er nærmere pussen som satt igjen i fargen. Naturligvis kan du gjøre dette allerede dagen etter, men det blir ujevn tørketid, og det blir vanskeligere for deg å gjøre en god jobb. Deretter kjøper du f.eks. Weber 133 som er et b-bruk med liten ballast som du ståler på over hele overflaten og skurer til med en filtbrett. Blir som nytt på alt, og ingen skjøter.

Ønsker du ikke å gjøre slik og tenkte å kjøre jevnt med den gamle pussen så du slipper å slipe og et ekstra lag, er det bare å grunne og så fylle ut alt som er ved blokkene, men la det være 3-4 mm fra å være jevnt med den gamle. Så drar du med 133 på resten neste og filtrerer. Naturligvis går det an å slå ut alt på samme dag med vanlig b-bruk, men det har veldig stor ballast (0-4/0-3), og det vil trekke roser der det blir smalt og nær skjøten.
 
  • Liker
anhack og 2 andre
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
Det var mer enn man trodde fra starten så det er like greit å pusse om det helt.
Siden det er blokk så bør du ha nett men om du gjør som jeg tenker så skal det ikke skinne igjennom men kan fortsatt sprekke lenger fram.
Slip all malingen på pussingen og påfør rødgrunn på alt der det er blokk. Så slår du ut alt til jevn nivå med den pussingen som er igjen.
Alt skal være grovt på, så drar man av det med en planke. Absolutt ikke stålglatte :) blir for glatt overflate og vedheft på neste lag blir veldig dårlig.
Skur i stedet med en skurebrett litt halvbra. Skuringen er ikke bare for overflaten da den også retter ut din avstokede overflate og det er generelt lettere jo større skurebrett du har, trenger ikke overdrive men kjøp ikke den minste.

Når det er jevnt så venter du noen dager så det tørker og er nærmere pussingen som satt igjen i maling. Naturligvis kan du gjøre dette allerede dagen etter men det blir ujevn tørketid og det blir vanskelig for deg å gjøre en god jobb.
Så kjøper du for eksempel Weber 133 som er et b-bruk med liten ballast som du stålglatter på over hele overflaten og skurer til med et filtbrett.
Blir som nytt på alt og ingen skjøter.

Vil du ikke gjøre så og tenkte kjøre jevnt med gamle pussingen så du slipper å slipe og et ekstra lag så er det bare å grunne så fylle ut alt som er ved blokkene men la det være en 3-4 mm fra å være jevn med det gamle. Så drar du med 133 på resten neste og filt.
Naturligvis går det å slå ut alt på samme dag med vanlig b-bruk men det har veldig stor ballast (0-4/0-3) og det kommer til å trekke roser der det blir smalt og nær skjøten.
Ok ja det var jo 0-3 i bruket jeg har så det ble jo litt grovt.
Skal se om det finnes weber 133 her eller om de kan bestille, det hadde vært topp å pusse hele da blir det jo pent.
 
Så bra tips, rå kunnskapskilde! Kommer bli 100% forberedt når jeg først setter i gang :)

L Lerstenstegel skrev:
Sen drar du med 133
nino nino skrev:
Skal sjekke om det finnes weber 133
 
  • Liker
sinclairhacker
  • Laddar…
Pusset litt til i dag, jeg har dessverre ikke tid til å være på stedet mer enn en time om dagen, så det får bli det det blir

Veggen på et bygg under rehabilitering med ny murpuss påført, omgitt av verktøy og materialer.
 
  • Liker
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.