Den snekkeren kan ikke håndtere plåt, alt er feil i utførelsen, f.eks. dryppkanten ved fasaden er jo sylskarp men avleder knapt vannet.
All plåt må rives og kappes, bukkes og falses.
Blikkenslagerarbeid er blant de siste ekte håndverkene og krever en viss yrkeskunnskap.

• Liker
GreenYoda
  • Laddar…
Fy faen, jeg lider med deg. Virkelig dårlig platearbeid.

• Trist
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
J jack23 skrev:
Skaff en takstmann og hold tilbake penger, da blir det enklere å komme noen vei.
Det begynner å nærme seg at en takstmann må bli involvert dessverre, særlig på grunn av blikkenslagerarbeidet. Hvilken type takstmann er det i så fall som kan undersøke utført blikkenslagerarbeid? Hva søker jeg etter for firma?

GreenYoda
Dårlige nyheter:
Også gulvet i uterommet måtte tas opp og må stabiliseres med plastkiler, så akkurat nå går byggingen bakover. :confused:

Dessuten lakk rommet inn vann etter at platen var lagt når vi vanntestet, så nå er det et skjøtemasseinferno oppe på taket etter "tiltak".:rolleyes:
Det ER dog en vanskelig konstruksjon og trangt med plass mellom balkongdekke og kanalplasttaket, men jeg tror spontant ikke at 6 tuber tec7 er den beste løsningen på det...
Akkurat nå er det tett, trolig kun på grunn av skjøtemassen, og dermed har vi nok landet i at en takstmann må tas inn. Finnes det spesifikke takstfirmaer for plate? Kan en annen platefirma fungere som besiktigelse? Altså at jeg tar dit en platearbeider og helt uten bakgrunnsinformasjon spør om 1) det er ordentlig gjort 2) hva det ville koste å gjøre om.
Det er jo den summen som trolig må trekkes fra betalingen:rolleyes:

Gode nyheter: vi har allerede fått en konglefamilie inflyttet under tredekket ved siden av uterommet. Når vi tok opp isoleringen så så vi en haug med løv og i dag hørtes det bøss og ståhei bak regelen. :love:
Et delvis fjernet gulv i et uterom der bjelker og gulvplater er synlige, med verktøy og plastkiler i nærheten.

Bonusbilde av mistenkt bobygger:
En pinnsvin rullet sammen i hånden til en person med hanske, trolig funnet under hagearbeid ved et uterom.

• Liker
ByggAddo og 1 annen
  • Laddar…
Jeg vet ikke om du har fått denne kommentaren tidligere i tråden...

Det er ikke hensiktsmessig å bruke kiler under terrassen på den måten. Anleggsflaten mot treet blir veldig liten, og de sklir lett vekk når det blir bevegelse av for eksempel steg eller når treet krymper. Dette gjelder både plast- og trekiler.

Hvis man skal kile, gjør man det med to likformede kiler, en fra hver side, slik at det dannes et rektangel. Også da er det viktig å sikre at kilene ikke glir mot hverandre, for eksempel ved å lime eller skru dem sammen.

• Trist
GreenYoda
  • Laddar…
Må du blande inn en takstmann for blikkenslagerarbeidet? Det er uansett en så liten jobb, så er det ikke enklest å bli enige om å gjøre avdrag på prisen (som minimum ingen fakturerte timer eller materiale) og så ta inn et blikkenslagerfirma selv uten å blande inn snekkeren.

Blir litt bekymret når du sier at han er villig innstilt til å fikse alle mangler - har du oversikt over hvilke timer han skal ha betalt for og hvilke han ikke skal ha betalt for?

• Liker
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
GreenYoda
M McNulty skrev:
Jeg vet ikke om du har fått denne kommentaren tidligere i tråden...

Det er ikke hensiktsmessig å bruke kiler under terrassen på den måten. Anleggsflaten mot treet blir veldig liten, og de glir lett unna når det blir bevegelse, for eksempel av trinn eller når treet krymper. Dette gjelder både plast- og trekiler.

Hvis man skal kile, gjør man det med to likformede kiler, en fra hver side slik at det dannes en rektangel. Da er det også viktig å sikre at kilene ikke glir mot hverandre, for eksempel ved å lime eller skru dem sammen.
Aj fan, jeg har nok vært innom den tanken, men har vært fornøyd med at plastkilene har bedre anleggsvinkel og bedre grep mot den riflede overflaten.

Dette blir virkelig dårligere og dårligere...:worried:
Takk for opplysningen.

GreenYoda
D Dublin skrev:
Må du blande inn en besiktningsmann for plåtjobbet? Det er likevel et så lite jobb så er det ikke enklest å komme overens om avdrag på prisen (som minimum ingen fakturerte timer eller materialer) og så ta inn en plåtbedrift selv uten å blande inn snekkeren.

Blir litt bekymret når du sier at han er velvillig innstilt til å fikse alle mangler - har du kontroll på hvilke timer han skal ha betalt for og hvilke han ikke skal ha betalt for?
Lite og lite, det er over 100.000kr (kun arbeid, ikke materialer)...
En fast avtalt pris. Siden mitt inntrykk var nettopp at han var såå bra, så dyktig/kunnig/kompetent så aksepterte jeg prisen fordi jeg ville at det skulle bli ordentlig gjort med høy kvalitet på resultatet.
Så timene som går til å gjøre om faller helt på hans regning.

Årsaken til at jeg trenger å blande inn noen er fordi jeg har absolutt null anelse om hva jeg skal kreve i kompensasjon. Jeg vet ærlig talt ikke en gang hvordan jeg skal kunne argumentere mot ham om han sier at det er fagmessig gjort.

Det hadde vært så mye enklere om han virket helt nonchalant og typ blitt sint over alle feil jeg påpeker. Men hans svar er bare at han vil at jeg skal bli fornøyd og at "vil du at jeg bryter opp gulvet/terrassen/gjør om fugene så gjør jeg det, du skal være fornøyd når jeg går herfra."
Hvordan i all verden sier man til noen som prøver at denne ikke har kompetanse nok til å gjøre meg fornøyd i denne sammenhengen? Spesielt når man eier sitt første hus, knapt har en verktøykasse og den man har ansatt er snekker i 40+ år (og dessuten tydeligvis vært lærer innen bygg på en eller annen måte).

Det er en skikkelig dritt-situasjon.

Sist redigert:
GreenYoda GreenYoda skrev:
Aj fan, jag har nog vært innom tanken men nøyd meg med at plastkilene har bedre anleggningsvinkel og bedre grep mot den riflede overflaten.

Dette blir virkelig dårligere og dårligere...:worried:
Takk for opplysningen.
Det tar sikkert lengre tid for de "stegede" plastkilene å flytte seg sammenlignet med glatte i tre. Jeg hadde dog aldri våget å bygge dem inn og regnet med at de ligger fast over tid.

Den enkleste måten å gjøre det på er nok å ta korte regelstumper som man presser ned mot platene samtidig som man skrur dem inn i sidene på reglene. (Med fordel vender man endetreet til sidene for å redusere eventuell fuktpåvirkning). Hvis hele konstruksjonen er skjev kan den jo rettes med kiler før man skrur fast stubbene.

• Liker
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
M McNulty skrev:
Det tar sikkert lengre tid for de "trinnede" plastkilene å flytte seg sammenlignet med glatte i tre. Jeg hadde dog aldri turt å bygge dem inn og regnet med at de ligger på plass over tid.

Den enkleste måten å gjøre det på er nok å ta korte regelbiter som man trykker ned mot platene samtidig som man skrur dem inn i sidene på reglene. (Med fordel kan man vende endeveden mot sidene for å redusere eventuell fuktpåvirkning). Hvis hele konstruksjonen er skjev kan den jo rettes med kiler før man skrur fast bitene.
Ja @norrbottenssnickaren har pedagogisk lagt opp et bilde som viser den løsningen. Kan være til stor hjelp om det nå blir slik at jeg må avslutte forestillingen på egen hånd... Takk for instruksen/svaret.

GreenYoda GreenYoda skrev:
Ja @norrbottenssnickaren har pedagogisk lagt opp et bilde som viser den løsningen. Kan være til stor hjelp om det nå blir så jeg må avslutte spektaklet på egen hånd... Takk for instruksjonen/svaret.
Så nå at dette allerede var behandlet tidligere i tråden, unnskyld maset. Jeg er helt enig med tidligere svar :D

• Elsker
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
Da så, oppløsning:

Uteromsgulvet er fortsatt oppbrutt og trenger å bli lagt igjen. Vi valgte i dag å avslutte samarbeidet med snekkeren til tross for dette, og kom frem til et avdrag på ca. 7 % av prisen. Sannsynligvis altfor lite, og det kommer til å koste oss mer å utbedre platene enn summen av avdraget. Men man må velge sine kamper, og for oss var det viktig med en avslutning som ikke skapte konflikt, først og fremst på grunn av den personen som anbefalte snekkeren og som vi har regelmessig kontakt med/hjelp av. Dessuten et poeng i å slippe å involvere bygningsinspektører og trekke det hele ut, og slippe den gnagende uroen.

Siden jeg har måttet kontrollere hvert steg for å se om det er gjort riktig, har jeg lært meg veldig mye sammenlignet med min kunnskap om bygg for bare noen måneder siden. Ikke en morsom metode, men effektiv. Så dette prosjektet legges på læringskontoen, både når det gjelder bygg, konstruksjon og ansettelse av håndverkere.

Nå gjenstår det å føre hele prosjektet i havn på egen hånd. Det vil sikkert bli flere tråder underveis, og i verste fall står vel uterommet klart en gang i løpet av 2024....

Takk for hjelpen alle som har svart!

• Ujevnt gulv i ferd med å renoveres; trekonstruksjoner og betongblokker på grusunderlag med ingen ferdig gulvflate.
  • Ubrutt gulvkonstruksjon for uterom, med trebjelker plassert på betongstøtter over grus.
  • Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Hei!
Trist at det ble som det ble, men nå når avgjørelsen er tatt kan jeg bare komme med litt positiv oppmuntring.
Jeg har i år bygget en terrasse på ca 45 m2. Mine byggeferdigheter før var veldig begrensede, tenk typ "skru opp gardinstenger", så har jeg hjulpet noen slektninger med noe (men da har de vært prosjektledere).

Det tok ganske lang tid, og jeg var sannsynligvis altfor nøye. Men nå i ettertid føler jeg at jeg har lært veldig mye. Vi har nå begynt å legge fliser (der vi har null erfaring).

Jeg synes at halve sjarmen med å ha et hus er å gjøre ting selv. Ifølge bildene ovenfor føles det som at det til og med kan bli bedre enn om man betaler noen for å gjøre det.

• Elsker
GreenYoda
  • Laddar…
Kjenner igjen og lider med deg!
Man lærer mye når man skal holde etter og sjekke at håndverkere gjør riktig :)

• Liker
GreenYoda
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.