Renoverer for tiden et hus bygget i 1949. Konstruksjonen er pusset fasade på stående plank.
Tanken er å isolere huset innover da huset har en total flate på 400kvm og fasaden er pusset. (Betale noen kvm for å slippe å pusse opp hele fasaden).
Min opprinnelige plan var å bruke trefiberisolasjon direkte på det eksisterende overflatelaget som består av tapetsert tretex, men etter litt riving vurderer jeg nå å strippe ned til de stående planken, da jeg innså hvor mye den eksisterende konstruksjonen bygget innover.
Siden jeg har dårlig peiling på planktonstruksjoner, tenkte jeg å sjekke to ting her med den kollektive kunnskapsbanken!
1. Er noe av det jeg har fjernet på bildene (liggende gles/planke) ment å binde sammen plankene og bidra til bæreevnen/stivheten i konstruksjonen, eller er det kun for å skape en luftspalte mellom plankene og lektene tretexen sitter på?
2. Trenger jeg en luftspalte mellom plankene og planlagt trefiberisolasjon?
(For de som er interesserte, planen er å sette opp trefiberisolering, deretter vindsperre, så overflatelaget. Huset består av fullstor kjeller, to etasjer og en fullstor loft med trapp som et leilighetshus)
Bilde 1. Seksjonen av konstruksjonen som er bygget på den stående planken (yttervegg)
Bilde 2. Liggende planke/gles med stående lekt samt tretexplate.
Bilde 3. Baksiden av seksjonen som er fjernet.
Mvh jeg har å gjøre til jeg dør.