Jahapp, da sitter jeg her i en situasjon som jeg virkelig har prøvd å unngå...
Jeg har engasjert en snekker for å bygge en terrasse samt et velisolert og tett hagestue, fordi jeg selv ikke mente jeg hadde nok kunnskap til å gi meg i kast med et så stort prosjekt.
Snekkeren har jobbet mesteparten av tiden alene, men av og til leid inn en til (pensjonert) snekker for visse oppgaver.
Nå nærmer arbeidet seg slutten, og jeg har oppdaget flere feil som må utbedres. Det juridiske tror jeg at jeg har full kontroll på, men derimot skulle jeg trenge veiledning i de byggtekniske delene om hva jeg ikke burde akseptere.
Det finnes 4 overordnede problemer med byggingen i nåværende situasjon:
1) Snekkeren har unnlatt å tette/legge fug mellom teglfasade og treverket på 2 steder. Dette resulterer i åpne glipper hvor det vil oppstå kuldebroer og hvor fukt vil trenge inn til vinteren. Det hadde vært utrolig enkelt å gjøre under oppsetting, men er umulig å få helt tett nå i etterkant fordi sprekken er for smal til å få inn noe fornuftig tettemiddel. I så fall må jeg sitte og dytte inn steinull eller vindusfilt med tannpirker før jeg mykfluger over, og det er likevel en dårlig løsning.
2) I stedet for å sage av fasadepanelbordene og sette gulvstrukturen kloss inntil fasaden, har snekkeren satt bjelken utenpå fasadebordene. Det gjør at mellom hver planke er det et 10x4cm stort hull rett ned mot makadamen, en ytterligere kuldebro hvor fukt og kald luft vil trenge inn.
3) Ved den ene skyvedørspartiet manglet det noen cm av veggmålet, fordi de plasserte en stolpe lenger inn i veggen enn hva jeg hadde beregnet. Dette burde vært enkelt løst ved å skaffe og sage til en passende planke i riktig størrelse, men i stedet har de tatt en for smal planke og bare satt tynne "kjeks" i hulrommet, så det er et langsgående hulrom på 2-3cm langs hele kanten. Jeg har absolutt ingen anelse om hvordan han hadde tenkt å løse dette så det blir pent og tett.
4) Terrassegulvet han har bygget har nå ligget i 2 uker og nå svikter det betydelig på visse steder. I stedet for å bruke plastkiler har han saget til egne trekiler og lagt under som en form for høydejustering. Nå er flere av disse kilene løse, skjeve, eller har falt av, og da er det antagelig minst 30 kiler til i samme tilstand som ikke kan sees. Når jeg ser inn under dekket ser jeg dessuten at visse steinplater er skjeve i seg selv, se siste bilde. Dette er nok det største problemet, for jeg ser faktisk ikke hvordan han skal kunne utbedre dette uten å rive opp hele gulvet og gjøre om. Utover alt dette har han også unnlatt å legge tjærepapp mellom tre og steinplater, til tross for at jeg uttrykkelig spesifiserte dette. Hva jeg forstår vil dette også påvirke treets levetid om alle plankene skal bores opp og så legges tilbake, fordi borehullene blir større og leder inn fukt? Stemmer det?
Det skal sies at dette på ingen måte er et svartarbeid, men en ordentlig sum som er avtalt, og det er en snekker med det jeg vet godt renommé samt over 40 års erfaring (han nærmer seg pensjon). Nettopp dette gjorde at jeg valgte ham, fordi jeg selv følte meg usikker og ønsket å være sikker på at det ble skikkelig gjort, selv om det kostet mer. Jeg har enda ikke betalt fordi han har ting igjen å avslutte, men jeg ser faktisk ikke hvordan han skal kunne utbedre disse tingene på en smidig og korrekt måte.
Så...hvor ille er dette? Er noe av dette akseptabelt rent konstruksjonsmessig? Hvilke utbedringer burde jeg kreve for at det skal bli riktig?
Sluttresultatet (som jeg altså har uttalt bestilt) er et godt isolert, tett og frostfritt hagestue. Det skal dessuten settes gips på innsiden (også av snekkeren) så jeg kan for mitt liv ikke forstå hvordan han tenker når han etterlater glipper i konstruksjonen.
Jahapp, da sitter jeg her i en situasjon som jeg virkelig har forsøkt å unngå...
Jeg har ansatt en snekker for å bygge en terrasse samt et vel isolert og tett uterom, fordi jeg selv ikke syntes jeg hadde tilstrekkelig kunnskap til å gi meg i kast med et så stort prosjekt.
Snekkeren har jobbet mesteparten av tiden selv, men av og til leid inn en annen (pensjonert) snekker for enkelte oppgaver.
Nå nærmer jobben seg slutten, og jeg har oppdaget flere feil som må utbedres. Det juridiske tror jeg at jeg har full kontroll på, men derimot skulle jeg trenge veiledning i de bygningstekniske delene om hva jeg ikke bør akseptere.
Det finnes 4 overordnede problemer med byggeprosjektet slik det er nå:
1) Snekkeren har unnlatt å tette/legge fuge mellom teglfasaden og treet på 2 steder. Dette resulterer i åpne sprekker der det vil oppstå kuldebroer, og der fukt vil trenge inn om vinteren. Det hadde vært utrolig enkelt å gjøre ved montering, men er umulig å få helt tett nå i ettertid, da sprekken er for smal til å få inn en fornuftig tetting i. I så fall må jeg sitte og pirke inn steinull eller vindusdrev med tannpirker før jeg mykfuger over, og det er likevel en dårlig løsning.
[bilde] [bilde] [bilde]
2) I stedet for å sage av fasadepanelbordene og sette gulvkonstruksjonen inn til fasaden, har snekkeren satt bjelken utenpå fasadebordene. Det gjør at det for hvert bord er et 10x4cm stort hull rett ned mot pukk, en ytterligere kuldebro hvor fuktighet og kald luft vil trenge inn.
[bilde] [bilde]
3) Ved en av skyvedørene manglet noen cm av veggmålet, fordi de har plassert en stolpe lenger inn i veggen enn jeg hadde beregnet. Dette burde vært enkelt løst ved å skaffe og sage til et passende bord i riktig størrelse, men i stedet har de tatt et for smalt bord og bare satt tynne "kjeks" i hulrommet, så det er et langsomgående hulrom på 2-3cm langs hele kanten. Jeg har absolutt null anelse om hvordan han hadde tenkt å løse dette slik at det ville blitt pent og tett.
[bilde] [bilde]
4) Terrassegulvet han har bygget har nå ligget i 2 uker, og nå gir det etter på visse steder. I stedet for å bruke plastkiler har han saget til egne trekiler og lagt under som en slags høydejustering. Nå er flere av disse kilene løse, skjeve eller har falt av, og det finnes formentlig minst 30 kiler til i samme tilstand som ikke er synlige. Når jeg ser under dekket ser jeg dessuten at visse av steinplatene i seg selv er skjeve, se det siste bildet. Dette er nok det største problemet, for jeg ser faktisk ikke hvordan han skal kunne utbedre dette uten å rive opp hele gulvet og gjøre det om. Utover alt ovenstående har han også latt være å legge tjærepapp mellom tre og steinplater, til tross for at jeg uttrykkelig spesifiserte dette. Så vidt jeg forstår vil dette også påvirke levetiden på treverket hvis alle bordene skal bores opp og deretter legges tilbake, da borehullene blir større og leder inn fukt? Stemmer det?
[bilde] [bilde]
[bilde] [bilde] [bilde]
Det skal sies at dette på ingen måte er et svart arbeid, men det er en anselig sum som er avtalt, og det er en snekker med hva jeg vet et godt rykte og +40 års erfaring (han er nærmere pensjonist). Nettopp dette gjorde at jeg valgte ham, da jeg selv følte meg usikker og ønsket å være sikker på at det ble skikkelig gjort, selv om det kostet mer. Foreløpig har jeg ikke betalt, for han har ting igjen å fullføre, men jeg ser faktisk ikke hvordan han skal kunne utbedre disse tingene på en smidig og korrekt måte.
Så... hvor ille er dette? Er noe av dette akseptabelt rent konstruksjonsmessig? Hvilke tiltak bør jeg kreve for at det skal bli riktig?
Sluttresultatet (som jeg altså uttalt har bestilt) er et vel isolert, tett og frostfritt uterom. Det skal dessuten settes gips på innsiden (også av snekkeren) så jeg kan for mitt liv ikke forstå hvordan han tenker når han etterlater sprekker i konstruksjonen.
Tetting klarer man nok med mykfuge og fugeskum. Bare være nøyaktig og beskytte med tape der man ikke vil ha det. Verre med kilingen av gulvet. Man pleier alltid å slå i to kiler på hvert sted. En fra hver side slik at det blir plant. Deretter en skråspiker som holder det på plass slik at det ikke flytter seg.
Tette klarer man nok med mykfuge og fugeskum. Bare vær nøye og beskyttelsestape der man ikke vil ha det. Verre med kilingen av gulvet. Man pleier alltid å slå i to kiler på hvert sted. En fra hver side så det blir plant. Deretter en skråspiker som holder det på plass så det ikke flytter seg.
Tror ikke at det er mulig å få inn mykfugemunnstykket på enkelte smale steder tilstrekkelig for å kunne tette hele veien, men det får vel gjøres så godt det går....fugeskum er en mulig løsning for å tette lengst inn ved gulvet i 10x4cm-sprekkene, men hvordan funker det mot makadamet under? Spiser mus fugeskum? Noen ulemper med å stappe inn fugeskum der?
At kilene burde ha blitt spikret/skruddet fast er helt klart, jeg forstår faktisk ikke hva det finnes for fordeler i det hele tatt med den konstruksjonen i forhold til plastkiler...som jeg også forsiktig påpekte FØR snekkeren begynte, typ "jaha, jeg trodde det var plastkiler som var standard nå til dags"...men fikk bare svaret at han har gjort det på denne måten i 40 år ....
Tror ikke at det er mulig å få inn mykfogmunnstykket på noen smale steder tilstrekkelig for å kunne tette hele veien, men det får vel gjøres så godt det går....fugeskum er en mulig løsning for å tette lengst inn ved gulvet i 10x4cm-spaltene, men hvordan funker det mot makadamet under? Spiser mus fugeskum? Finnes det noen ulemper med å bruke fugeskum der?
At kilene burde ha blitt spikret/skruddfast er helt klart, jeg forstår faktisk ikke hvilken fordel det finnes med den konstruksjonen kontra plastkiler...hvilket jeg også forsiktig påpekte FØR snekkeren begynte, typ "jaha, jeg trodde det var plastkiler som var standard nå til dags"...men fikk bare svaret at han har gjort slik i 40 år ....
Du trenger ikke fylle hele rommet med mykfug. Dra en på utsiden og en på innsiden. Luften der imellom blir stillestående og isolerer. Teglen i seg selv leder kulde. Musene kan være et dilemma. Man kan kanskje sette noen cm fugeskum nederst og deretter helle noen cm flytsparkel ovenpå som stopp for musene. Og deretter litt fugeskum oppå når flytsparkelen har tørket ut.
Du trenger ikke fylle hele rommet med mykfug. Trekk en på utsiden og en på innsiden. Luften der imellom blir stillestående og isolerer. Teglen i seg selv leder kulde. Musene kan være et dilemma. Man kan kanskje sette noen cm fugeskum nederst og deretter helle noen cm flytemasse oppå som stopp for musene. Og så litt fugeskum på toppen når flytemassen har tørket ut.
Takk, det var en løsning jeg ikke hadde tenkt på.
Noen som har flere forslag/kommentarer? Jeg trenger virkelig hjelp, diskusjonen med snekkeren blir trolig de nærmeste dagene og jeg vil kunne stille riktige krav...
1-3 kan nok avhjelpes med litt pirk og talent. nr 4 å bruke småkiler som opplegg for bjelker føles ikke fagmessig og jeg har aldri sett den løsningen før, bortsett fra som monteringsstøtte før et skikkelig fundament settes.
Kilene vil aldri holde i det lange løp, be om at det gjøres om fra starten. Hils snekkeren at det er bedre å sage til en bit av lekten 45x145? stille den på stenen og skru fast i bjelken fra siden. Dette gir et stabilt underlag.
At man skal kile mellom liner og plater forstår jeg ikke.
Jeg har bygget en terrasse på 80 kvadrat der 55 kvadrat er på søyler og resten er en kvadrat på plater hvor spa-badet står. Ikke en kile, ikke en skjev plate og alt i vater. Ingenting som svikter. Vil stå igjen når huset faller.
Jeg ville da ikke betalt en stor "anseelig" sum til en snekker med erfaring som kiler for å få det rett på den måten.
Hva vet jeg
Problemet er vel egentlig ikke at det ikke vil fungere. Men løsningen.
Sage til trekubber for å tette mellom gulv og fasadebord. Faset i overkant og innfelt mellom lokkene burde de fungere bra og ikke synes så mye. Ellers går det jo å sage til biter av terrassebord istedenfor og banke ned i mellomrommene.
1-3 kan nok avhjelpes med litt fiksing og talent. nr 4 å bruke små kiler som underlag for bæringer føles ikke fagmessig og jeg har aldri sett den løsningen før bortsett fra som monteringsstøtte før et skikkelig fundament settes.
Kilene vil aldri holde i lengden, krev at det gjøres om fra starten. Hils snekkeren at det er bedre å sage til en bit av bjelken 45x145? stille den på steinen og skru fast i bæringen fra siden. Dette gir et stabilt underlag.
Takk for støtte, det føles virkelig som en dårlig konstruksjon. Gulvet må gjøres om, spørsmålet er i hvilken grad. Å ta opp plattingen og legge den tilbake vil, slik jeg forstår det, forkorte levetiden på plankene. Spørsmålet er hvor mye. At han får legge helt ny platting ville nok vært best, men det føles jo som et forferdelig sløseri med tid, penger og miljø.
At man skal kile mellom liner og plater skjønner jeg ikke.
Jeg har bygd en terrasse på 80 kvadrat der 55 kvadrat er på pæl og resten er en kvadrat på plater der spa-badet står. Ikke en kile, ikke en skjev plate og alt i vater. Ingenting som svikter. Kommer til å stå igjen når huset faller.
Jeg ville da ikke betalt en stor "anseelig" sum til en snekker med erfaring som kiler for å få det rett på den måten.
Hva vet jeg
Problemet er vel egentlig ikke at det ikke vil fungere. Men løsningen
Høres jo fantastisk ut, synd at du ikke bygde mitt terrassegulv .
Ja hvorfor han ville gjøre så vet gudene, grusen og platene ble lagt i vater men snekkeren ville ha 2cm spillerom for sine kiler, så det var det jeg bestilte (graving + platting ble gjort av et annet firma).
Gulvet må utbedres, nå leter jeg bare etter hvordan det skal gjøres på best mulig måte.
Det ser ut til å være vanlig trykket terrassebord, typ 28x120? Om han har lagt platene noenlunde rett burde det være nok å løfte opp noen få planker slik at man kan putte ned en regelbit og bruke i stedet for hans kiler. Da trenger du bare bytte kanskje 4-5 bord i stedet for å bytte hele gulvet. Skru en regelbit som stolpe i gulvregelen med 5x80-skruv.
Det ser ut til å være vanlig trykt terrassebord, typ 28x120? Om han har lagt platene noenlunde rett, burde det holde å løfte opp noen enkelte planker slik at man kan sette ned en regelbit og bruke i stedet for hans kiler. Da trenger du bare bytte kanskje 4-5 bord i stedet for å bytte hele gulvet. Skru en regelflis som stolpe i gulvreglene med 5x80-skruer.
Ja vanlig trykt terrassebord men 145x28. CC600. Platene er lagt rett, dekket er på ca 40kvm så det holder nok ikke med 4-5 bord for å stabilisere alt. Hvordan mener du med å skru en regelflis som stolpe?
Sage til treklosser for å tette mellom gulv og fasadebord. Avfaset i overkant og innfelt mellom listene burde de fungere bra og ikke synes så mye. Ellers går det jo an å sage til biter av terrassebord i stedet og banke ned i mellomrommene
Jeg tror det får bli fugeskumsløsningen, det skal settes gips på innsiden så hullene skjules iallfall...og skulle tro at fugeskummet gir bedre isoleringsgrad enn trebiter. Det ser også ut til at det skal gå an å sage bort listene slik at hele sprekken blir et hull å fylle i stedet for mange småhull, i det minste går dette å gjøre på verste veggen. På sidene der panelen sitter fast kanskje det kan være en idé med trebiter imellom.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.