GreenYoda GreenYoda skrev:
Nei, maleriet har jeg stått for. Hva tenkte du på? Noen merknader så er det bare å kjøre :D
Jeg antar at det er malingssølet på teglsteinen som menes...

GreenYoda
pacman42 pacman42 skrev:
Jeg antar at det er fargekladden på teglstenen som henvises til...
Gjettet det, der er jeg helt uskyldig, fargekladden er tidligere eiers feil. En del av det blåmalte er nybygd, en del er den gamle konstruksjonen.

Med tanke på hvor mye på dette bygget som er "galt" og ikke i henhold til dine preferanser..

Hvorfor har du ikke stoppet snekkeren mye tidligere?? Nå er det jo ferdig, og du har til og med malt..

• Liker
Marcus0321 og 1 annen
  • Laddar…
GreenYoda
Violina Violina skrev:
Med tanke på hvor mye på dette bygget som er "galt" og ikke i henhold til dine preferanser..

Hvorfor har du ikke stoppet snekkeren langt tidligere?? Nå er det jo ferdig, og du har til og med malt..
Hva skulle jeg ha stoppet? De delene som jeg påpeker angående tetting (gulv/vegger uterom) ble ferdigstilt den siste dagen uten min oversyn. Konstruksjonen med trekilerne påpekte jeg, som tidligere nevnt, på i innledende fase og fikk motbør fra snekkeren som virket sikker på sin sak. Hvis grunnen til at jeg ansetter en snekker er min egen begrensede kunnskap, så er det ganske vanskelig å argumentere med en fagmann før jeg har noe resultat å kritisere. Nå svikter gulvet og jeg vet at min magefølelse var riktig, men det visste jeg jo ikke da.

For øvrig er det ganske mange detaljer som nå ikke er feil som har blitt justert under arbeidets gang etter at jeg har påpekt det. Men jeg avbryter jo ikke en inngått avtale midt i arbeidet uten konkrete problemer. Mye har han (forhåpentligvis...) gjort bra, men åpenbart ikke alt.

• Liker
René W og 5 andre
  • Laddar…
GreenYoda
Violina Violina skrev:
Med tanke på hvor mye på dette bygge som er "galt" og ikke i henhold til dine preferanser..

Hvorfor har du ikke stoppet snekkeren lenge tidligere?? Nå er det jo ferdig, og du har til og med malt..
Dessuten er det nettopp derfor jeg ber om hjelp her, for å vite hva som er riktig nivå å forvente seg.

• Liker
Sittställning og 5 andre
  • Laddar…
Bygge av terrassefundament med trebjelker på betongheller og grus, omgitt av grøn plen og hageredskaper i bakgrunnen.

Sånn pleier jeg å gjøre det. De fire hjørnene i vater direkte på plater med markisolering under. Så de øvrige platene noen cm under. Og så sager man føtter av noe trevirke, en bit markisolasjon under og skrur dem fast med bjelkene i vater.

Sparer mye tid for en latsabb så man slipper å styre med platene i det uendelige. Men doble kiler ville fungert suverent om man låste dem med en spiker. Er ingen snekker for øvrig.

Sist redigert:
  • Liker
Sverker T og 8 andre
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bilde]

Sånn pleier jeg å gjøre. De fire hjørnene i vater direkte på plater med markisolering under. Så de øvrige platene noen cm under. Og så sager man føtter av noen treverk, en bit markisolering under og skrur dem fast med lektene i vater.

sparer mye tid for en latmask så man slipper å styre med platene i all evighet. Men dobbelte kiler ville fungert suverent om man lås dem med en spiker. Er ingen snekker for øvrig.
Jeg pleier å støpe pilarer på stedet når lektene er i vater. Jo, det tar en natt før det kan belastes, men det er stabilt nok for en elefant når det har herdet en stund. Det kreves ikke like mye grus om man gjør slik...

• Liker
perror og 4 andre
  • Laddar…
A
Er verandaen utenfor vinterhagen? Hvordan ser grunnlaget for vinterhagen ut hvis verandagulvet ser ut som det gjør? Er gulvet i vinterhagen isolert?

GreenYoda
pacman42 pacman42 skrev:
Jeg pleier å støpe stolper på stedet når bjelkene er i vater. Visst det tar en natt før det kan belastes, men det er stødig nok for en elefant når det har herdet en stund. Det krever ikke like mye grus hvis man gjør det slik...
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bilde]

Slik pleier jeg å gjøre. De fire hjørnene i vater direkte på plater med markisolering under. Så øvrige plater noen cm under. Og så sager man føtter av noe virke, en bit markisolering under og skru dem fast med bjelkene i vater.

sparer mye tid for en latmask så man slipper å bøke med platene i det uendelige. Men dobbelte kiler ville funket suverent om man låser dem med en spiker. Er ingen snekker for øvrig.
Jeg setter pris på deres beskrivelser, men de hjelper meg faktisk ikke i det hele tatt for øyeblikket...
Det store spørsmålet er ikke hvordan man bygger tredekket fra scratch, men hvordan dette kan rettes opp i etterkant uten for mye skade på gulvet og med tilstrekkelig høy kvalitet på resultatet.
Det enkleste hadde vært å si at han får gjøre om fra scratch med nytt virke. Men det føles tidkrevende og ikke miljømessig forsvarlig å kassere 40 kvm ny terrassebord.
Da gjenstår det å løfte X antall av terrassebordene og stabilisere opp hele dekket i etterkant, og det føles som at plastkiler må være den enkleste løsningen i så fall? Og kan det bli en tilstrekkelig god konstruksjon? Jeg vil ha et gulv som tåler fester, lekende barn og et lite basseng.
Spørsmålet er hvor mye levetiden på terrassebordene forverres av manøveren å løfte og sette tilbake bordene, og hvordan jeg skal regne om det i rene penger. Er det noen som har en oppfatning om det? Si at 20 bord må løftes og deretter settes på plass igjen. Normalt kunne jeg kanskje forventet meg en levetid på 15-20 år for impregnert terrassebord? Levetiden forkortes da med hvor mye for disse bordene?

GreenYoda
A Alfons3301 skrev:
Er terrassen utenfor hagestuen? Hvordan ser grunnlaget for hagestuen ut om terrassegulvet ser ut som det gjør? Er hagestuegulvet isolert?
Terrassen er utenfor hagestuen, og heldigvis (på min forespørsel) plassert på en egen separat ramme som har støtte i 2 vegger (på sidene). Lengden på bjelkene er dessuten mye kortere, bare 3750mm, så der er gulvet stabilt (så langt det ser ut). Hagestuegulvet er bygget etter konstruksjonen med makadam, betongplate, trebjelke, bjelkeskiver og 100mm celleplast mellom bjelkene. Deretter gulvsponplate for våtrom. Et annet gulv skal legges oppå gulvsponet.
Plan av utvidet vegg som viser bærekonstruksjon med bærebjelker og takbjelker under vinduer og altandør, samt balkongplassering.
Skissen viser den tidligere planlagte takkonstruksjonen, men den tilsvarer i prinsippet nøyaktig hvordan gulvbjelkelaget er bygget opp. Rommet er ca13kvm, 3750 x 3500mm i størrelse.

Jeg setter pris på deres beskrivelser, men de hjelper meg faktisk ikke i det hele tatt for øyeblikket...
Det store spørsmålet er ikke hvordan man bygger terrassen fra bunnen av, men hvordan dette kan rettes opp i etterkant uten for mye innvirkning på gulvet og med tilstrekkelig høy kvalitet på resultatet.
Det enkleste hadde vært å si at han må gjøre om fra scratch med nytt treverk. Men det virker tidkrevende og ikke miljømessig forsvarlig å kassere 40 kvm ny terrasse.
Da gjenstår det å løfte X antall av terrassebordene og stabilisere opp hele dekket i etterkant, og det virker som om plastkiler må være den enkleste løsningen i så fall? Og kan det bli en tilstrekkelig god konstruksjon? Jeg vil ha et gulv som tåler fester, barnelek og noen plaskebassenger.
Spørsmålet er hvor mye levetiden til terrassen blir svekket av manøveren med å løfte og gjenfestes brettene, og hvordan jeg skal beregne det i penger. Er det noen som har en oppfatning om det? La oss si at 20 brett trenger å løftes og deretter settes på plass igjen. Normalt kunne jeg kanskje forventet en levetid på 15-20 år for trykkimpregnert terrasse? Hvor mye forkortes levetiden for disse brettene?
Det der kan du nok ærlig talt glemme. Noe slags fradrag for å løfte terrassen en gang. Enten kiler eller som jeg viser. Løfter han slik at han kommer til å skru en fot slik som jeg har gjort, vil det nok holde ganske bra.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Jeg setter pris på deres beskrivelser, men de hjelper meg faktisk ikke i det hele tatt akkurat nå...
Det store spørsmålet er ikke hvordan man bygger tredekket fra scratch, men hvordan dette skal kunne rettes opp i ettertid uten for mye påvirkning på gulvet og med tilstrekkelig høy kvalitet på resultatet.
Det enkleste hadde vært å si at han må gjøre det om igjen fra scratch med nytt trevirke. Men det føles tidkrevende og ikke miljømessig forsvarlig å kassere 40 kvm ny terrassebord.
Da gjenstår det å løfte X antall av terrassebordene og stabilisere hele dekket i ettertid, og det føles som om plastkiler må være den enkleste løsningen i så fall? Og kan det bli en tilstrekkelig god konstruksjon? Jeg vil ha et gulv som tåler fester, barnas lek og et lite badebasseng.
Spørsmålet er hvor mye levetiden til terrassebordene forringes av manøveren å løfte og skru tilbake bordene, og hvordan jeg skal regne det om i rene penger. Er det noen som har en oppfatning om det? Si at 20 bord må løftes og så settes på plass igjen. Normalt kunne jeg kanskje forvente en levetid på 15-20 år for trykkimpregnert terrassebord? Levetiden forkortes da med hvor mye for disse bordene?
  • Den største risikoen når man løsner terrassebordene er når man skrur ut skruen. Det er lett at det trykker opp fliser rundt hullet. Spesielt hvis skruen er skrudd litt dypt. Når man så skrur den tilbake, kan man stramme skruen til samme posisjon som før. Og i slike tilfeller bør det ikke påvirke terrassebordets levetid.

• Liker
GreenYoda og 1 annen
  • Laddar…
Bruker være veldig enkelt å demontere/montere terrassebord selv etter mange år hvis de er montert med rustfri skrue. Helt uten skade, men selvsagt må de være skikkelig skrudd fast. Hvordan det kan være med såkalt "usynlig" montering og skråskruing som er på mote nå har jeg ingen anelse om, har aldri prøvd dette. Kommer trolig aldri til å gjøre det heller hvis jeg kan ane behov for å løfte/bytte terrassebord innenfor levetiden til terrassen.

• Liker
GreenYoda
  • Laddar…
Angående tredekket/altanen så er det en merkelig løsning han har valgt synes jeg. Det er jo som gjort for at kilene skal trille ut når de har så liten anliggningsflate, og når overflaten er skrå så vil de begynne å krype utover.

Siden platene ligger symmetrisk så klarer dere dere fra å ta opp alle bordene, bare tilstrekkelig mange der platene er for å komme til og legge noe ordentlig under. Da jeg bygde hadde jeg stumper fra trallen, 28 mm tykke, samt annet materiale som var 10 og 12 mm tykt. Litt avhengig av hvor mye plass det var mellom plate og bjelke så måtte man pusle sammen typ 28+10, 12+12+10 og så videre. Så festet jeg "klossene" med en skrue slik at de ikke skal krype utover. Det finnes kanskje bedre løsninger enn ovenstående, men så gjorde jeg i alle fall, som en glad amatør.

• Liker
GreenYoda
  • Laddar…
T
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.