Skumpe
GreenYoda GreenYoda skrev:
En generell oppdatering:

Nå har snekkeren vært her, og vi har hatt en første diskusjon om situasjonen. Han virker innstilt på å utbedre til jeg blir fornøyd. Han sto ved siden av når vi hoppet på dekket, og det var tydelig at han var forbløffet over hvor mye det sviktet. Samboeren min ba meg slutte å hoppe så ikke bjelkene skulle knekke :crysmile:.

Så planlagte løsninger som følger:
1) Veggspringene fikser jeg selv så godt det går med mykfug og isolasjon. Fant tynne ekspanderende vinduslister som jeg vil sette inn der det går, og så får mykfugen gjøre resten.

2) Springene mellom gulv og vegg skal løses med en kombinasjon av byggskum, celleplastbiter, og kanskje litt flytsparkel for å hindre musene (takk for forslaget @Myrkebab!). Den veggen med de verste springene skal vi kunne sage av panelet på så det blir en hel kanal å fylle i stedet for små mengder byggskum. Dette gjør jeg nok også selv.

3) Stolpen ved skyvedørspartiet byttes ut til en større, dette er ikke et stort inngrep siden det ikke er bærende konstruksjon, men ble satt inn i ettertid. Han får løse det, rett og slett. At jeg må male dobbelt er en mindre sak.

4) Terrassbord får tas opp langs bjelkene så vi kommer til for å sette treklosser/plastkiler under/ved siden av i tråd med @norrbottenssnickarens forslag. Det virker som den enkleste løsningen for å få det stabilt. Jeg kommer til å insistere på en overdimensjonering av både klosser og plastkiler, for nå vil jeg ha en danseplattform stabil nok for elefanter. Han må kanskje sette tverrbjelker også, bare fordi jeg har blitt nervøs.

Det er utrolig trist når tilliten helt forsvinner... nå føles hele byggeprosjektet som en risikoprosess når han har vært så åpenbart klønete. Det er veldig overraskende siden han tydeligvis har klart seg i over 40 år i bransjen uten noen negative omtaler på nettet, og i tillegg var han veldig vanskelig å få tid til fordi han har bestilte prosjekter på vent og flere "stamkunder".

Det høres håpefullt ut at flere av dere ikke virker bekymrede for terrassens levetid, så da kanskje påvirkningen ikke blir så ille som jeg trodde. Vi får se hvor det lander til slutt, et visst økonomisk avslag for forlenget prosjektetid og bortkastet materiale kan være på sin plass. Det viktigste er at det blir gjort korrekt.

Fortsett veldig gjerne å gi meg flere tips om fremgangsmåte for reparasjon, ting jeg bør tenke på, eller ideer om passende avslag. Jeg trenger all den hjelpen jeg kan få.
Erfaring er ingen garanti for verken kunnskap eller kompetanse. Det finnes mange folk som går på jobb og bare tenker på når de kan gå hjem. Folk som ikke reflekterer og stadig er kritiske mot seg selv. For meg betyr erfaring veldig lite. Det tar bare tre-fire år for en ambisiøs person med talent å lære seg det en lat fyr oppnår i løpet av et helt arbeidsliv.

• Liker
  • Elsker
Bästerortarn og 2 andre
  • Laddar…
GreenYoda
J jack23 skrev:
Skaff en besiktningsmann og hold igjen penger, da blir det enklere å komme noen vei.
Jo ideen har kommet opp, men for øyeblikket føles det som en unødvendig kostnad siden snekkeren virker innstilt på å løse dette slik at vi blir fornøyd. Ingen penger er betalt til snekkeren ennå, derimot har jeg på egen hånd kjøpt alt materialet.

Så jeg håper på tilstrekkelig gode råd her for å slippe å ta inn en tredjepart. :) Vil bare vite hva som er korrekt rent byggteknisk og hva jeg skal kreve når det gjelder tiltak.

GreenYoda
S Styret skrev:
Det går sikkert an å regne ut at levetiden på terrassen kan bli kortere, men i praksis er den forskjellen nok minimal.

At du skulle knekke et gjeng regler med cc60 som har to cm spillerom høres ekstremt usannsynlig ut.

Selvfølgelig skal dere få problemene deres utbedret, men jeg tror dere trenger å roe dere litt ned angående angsten for feil på materialet. Det er en risiko for at man blir litt dumforklart av håndverkeren hvis man inntar en laboratorieteknisk tilnærming til materialene de jobber med hver dag.

Det er det samme med Biltemas plastføtter.
De er jo laget nettopp for terrasser. Det er klart de er testet for å holde lenge utendørs. Det er dessuten ingen uv-påvirkning å snakke om under gulvet.
Hvorfor skulle de være verre enn plastkiler som også kan forvitre eller bli interessant musemat?

Det fine med trehus og tre generelt er at hvis det blir feil, er det bare å løsne og gjøre om.
Dessverre er det delvis en yrkesskade å anta en laboratorieteknisk tilnærming når det gjelder materialvalg og teknikkvalg, det er liksom sånn jeg fungerer :crysmile:. Verre blir det når jeg ikke er erfaren innen området og skal sette meg inn i saker. Opprinnelig planen var jo å leie ut overtankingen til snekkeren slik at jeg skulle slippe det, men nå er vi tilbake til at jeg må ta beslutninger og da skal alle parametrene veies :rofl:
Dumforklaringen er nok ganske jevn begge veier for øyeblikket, det plager meg lite om han synes jeg er overambisiøs når han selv har vært så klønete.
Plastkiler er statiske, en skrubar plastfot er dynamisk. Det er ikke bare plasten i hele greia som må holde, men detaldelen skruvingen som har mye mindre anleggsflate, derfor er feilmarginen høyere ;). Så kan den sikkert holde likevel, jeg har bare dårlig erfaring med Biltema i andre plastgreier.

GreenYoda
Skumpe Skumpe skrev:
Erfaring er ingen garanti for verken kunnskap eller kompetanse. Det finnes nok av folk som går til jobben og bare tenker på når de får gå hjem. Folk som ikke reflekterer og stadig er kritiske mot seg selv. For meg betyr erfaring veldig lite. Det tar bare tre-fire år for en ambisiøs person med talent å lære seg hva en lat jævel tar inn i løpet av et helt arbeidsliv.
Sant, problemet når man skal leie ut jobb er at det er umulig å vite hvor flink personen er på forhånd. Foruten referansejobber, så nøye var jeg ikke at jeg dro og så på tidligere jobber, derimot fikk jeg kontakt med snekkeren på referanse og alt annet talte for at han var flink. Sannsynligvis hadde jeg nok ikke hatt kunnskap til å bedømme jobbene på det tidspunktet uansett. Nå vet jeg mer enn jeg visste for 4 mnd siden :)

Skumpe
Sant, problemet når man skal leie ut jobb er at det er umulig å vite hvor dyktig personen er på forhånd. Foruten referansejobb, så nøye var jeg ikke at jeg dro og så på tidligere jobber, derimot fikk jeg kontakt med snekkeren på referanse og alt annet talte for at han var dyktig. Sannsynligvis hadde jeg nok ikke hatt kunnskap til å vurdere jobbene på det tidspunktet uansett. Nå vet jeg mer enn jeg visste for 4mån siden :)
Hva man kan gjøre er å gjøre en vurdering av personen. Altså, er dette en tenkende skapning som er lett å resonnere med? Virker personen ærlig?

GreenYoda
Skumpe Skumpe skrev:
Hva man kan gjøre er å gjøre en vurdering av personen. Altså, er dette en tenkende skapning som er lett å resonere med? Virker personen ærlig?
Japp, og alt det der stemte med denne snekkeren i tilbudsfasen... Ærlig, erfaren, god kommunikasjon, punktlig, tydelig, kontrollbehov/kravstillende (som for meg er en positiv indikasjon på at en person vet hva den holder på med... Jeg stiller også krav i min yrkesrolle for å kunne garantere et resultat. Det verste jeg vet er smiskende "absolutt, det ordner vi"-holdning, det er for meg en tydelig indikasjon på noen som ikke tenker gjennom problemet... da tar jeg heller en brummende fyr som mutrende inspiserer forutsetningene og deretter lister opp mulige løsninger på et problem.) Men det hjalp lite denne gangen. Bortsett fra at det nå, når problem har oppstått, fortsatt er god kommunikasjon og at det ikke finnes noen indikasjoner på at han ikke tenker ta ansvar for dette, og det er i alle fall en positiv sak.

Takk, det var en løsning jeg ikke hadde tenkt på.

Noen som har flere forslag/kommentarer? Jeg trenger virkelig hjelp, diskusjonen med snekkeren blir vel de nærmeste dagene og jeg vil kunne stille riktige krav...
Han får vel frese et spor mellom tegl i treet med håndoverfresen og dreve

Skumpe
Ja, og alt det der stemte inn på denne snekkeren i tilbudsfasen... Ærlig, erfaren, god kommunikasjon, punktlig, tydelig, kontrollbehov/kravstilling (som for meg er en positiv indikasjon på at en person vet hva han holder på med... jeg stiller også krav i min yrkesrolle for å kunne garantere et resultat. Det verste jeg vet er en smigrende "absolutt, det ordner vi"-holdning, det er for meg en tydelig indikasjon på noen som ikke tenker gjennom problemet... da tar jeg heller en brummende fyr som mumlende inspiserer forutsetningene og deretter lister opp mulige løsninger på et problem.) Men det hjalp lite denne gangen. Bortsett fra at det nå, når problem oppstår, fortsatt vedvarer god kommunikasjon og at det ikke finnes noen indikasjoner på at han ikke tenker å ta ansvar for dette, og det er i det minste en positiv sak.
I så fall høres det ut som at du har gjort hva du kan. Noen andre kanskje hadde reagert på noe som hadde avslørt saken tidligere, men du ser ut til å ha gjort hva man kan forvente ut fra dine forutsetninger.

• Liker
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
I dag var snekkeren her og justerte dekket på 3 steder, ifølge metodikk på bildet. Noen prøvehopp før styrtregnet kom vitner om et betydelig mer stabilt dekk. Forhåpentligvis ett problem mindre.
Treverk terrasse med gul plastkiler mellom bordene for stabilisering, omgitt av busker og jordhaug; slangevinde i bakgrunnen.

Nytt problem(?): for å lettere komme til å trykke inn cellplast kappet vi panelet og løftet ved den innerste gulvsponbiten. Ser da at konstruksjonen støttes av 3 skruer som har en betydelig avstand til veggen, typ 5 cm synlig skrue. Skal det være sånn?
Trekket er brutalt ved veggen, men en kombinasjon av cellplastbiter og fugeskum håper jeg er nok. Har outsourcet eventuelle framtidige museproblemer til katten.

• Veggen med blå og trepanel, synlige gulvplater og skruer. Isolasjon og konstruksjonsdetaljer fokusert for forbedret stabilitet og tetthet.
  • En lang skrue i treverk, med omtrent 5 cm utsatt, synlig del nær en vegg med isopor og trepanel i bakgrunnen.
Idag var snickaren här och justerade däcket på 3 ställen, enligt metodik på bilden. Några provhopp innan ösregnet kom vittnar om ett betydligt stabilare däck. Förhoppningsvis ett problem mindre.
[bilde]

Nytt problem(?): för att lättare komma åt att trycka in cellplast kapade vi panelen och lyfte vid den innersta golvspånsbiten. Ser då att konstruktionen stöds av 3st skruvar som har ett rejält avstånd till väggen, typ 5cm synlig skruv. Ska det vara så?
Kalldraget är brutalt vid väggen men en kombo av cellplastbitar och fogskum hoppas jag räcker. Har outsorcat ev framtida musproblem till katten.
Idag var snickaren här och justerade däcket på 3 ställen, enligt metodik på bilden. Några provhopp innan ösregnet kom vittnar om ett betydligt stabilare däck. Förhoppningsvis ett problem mindre.
[bilde]

Nytt problem(?): för att lättare komma åt att trycka in cellplast kapade vi panelen och lyfte vid den innersta golvspånsbiten. Ser då att konstruktionen stöds av 3st skruvar som har ett rejält avstånd till väggen, typ 5cm synlig skruv. Ska det vara så?
Kalldraget är brutalt vid väggen men en kombo av cellplastbitar och fogskum hoppas jag räcker. Har outsorcat ev framtida musproblem till katten.
  • Nej, skruven ska inte hänga i luften. Är det så att det finns stöd under bjälken? Kan det ha blivit så eftersom du kapat av locken? Golvspånskivorna brukar man alltid limma och skruva. Du borde inte kunna lossa den. Men kanske tur i detta lägetI värsta fall kommer du att få golvknarr när du går på golvet. Ska du lägga på laminat golv eller parkett eller något liknande ovan på?

I dag var snekkeren her og justerte dekket på 3 steder, ifølge metodikken på bildet. Noen prøvehopp før øsregnet kom vitner om et betydelig mer stabilt dekk. Forhåpentligvis et problem mindre.
[bilde]

Nytt problem(?): For å lettere komme til å trykke inn celleplast kappet vi panelet og løftet ved den innerste gulvsponbiten. Ser da at konstruksjonen støttes av 3 skruer som har en solid avstand til veggen, typ 5 cm synlig skrue. Skal det være så?
Kuldeflukten er brutal ved veggen men en kombinasjon av celleplastbiter og fugeskum håper jeg er nok. Har outsourcet ev. fremtidige museproblem til katten.
  • Men det ser jo lovende ut med terrassedekket. Et problem mindre

• Liker
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
M Myrkebab skrev:
  • Nei, skruen skal ikke henge i luften. Er det slik at det finnes støtte under bjelken? Kan det ha blitt slik fordi du har kappet av lokkene? Gulvsponplatene pleier man alltid lime og skru. Du burde ikke kunne løsne den. Men kanskje heldig i dette tilfellet. I verste fall vil du få gulvknirk når du går på gulvet. Skal du legge laminatgulv eller parkett eller noe lignende oppå?
Ja det burde finnes støtte under bjelken som skruene sitter i, den burde så vidt jeg husker hvile direkte på betongplatene.... så skruene er kanskje mer stabiliserende enn bærende? Lokkene satt ikke fast på noen måte i gulvet, de falt ned i hulrommet hvor jeg skal sprøyte skum. Så det kan ikke ha påvirket. Det skal ligge et spesielt uteroms-laminatgulv oppå, ja.

Ja det burde finnes støtte under bjelken som skruene sitter i, den burde hva jeg husker hvile direkte på betongplatene....så skruene kanskje er mer stabiliserende enn bærende?
Lokket satt ikke fast på noe vis i gulvet, de raste ned i hulrommet der jeg skal spraye fugeskum. Så det kan ikke ha påvirket. Det skal ligge et spesielt uterom-laminatgulv oppå, ja.
  • Kanskje kan du trykke ned noen plast kiler ved siden av skruene slik at det spenner i mot. Og deretter ikke være gjerrig med skummet. Matte eller lignende hadde nok ikke vært bra på gulvsponplatene om de ikke er limt. Det er risiko for at de kan bevege seg litt og det hadde kanskje syntes igjennom. Men det hjelper ikke mot evt. knirk. Er gulvet stille nå?

• Liker
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
M Myrkebab skrev:
  • Kanskje kan du trykke ned noen plastkiler ved siden av skruene slik at det spenner mot dem. Og så ikke spare med skummet. Matte eller lignende hadde nok ikke vært bra på gulvsponet om de ikke er limt. Det er risiko for at de kan bevege seg litt og det hadde kanskje syntes gjennom. Men det hjelper ikke mot eventuell knirking. Er gulvet stille nå?
På hvilken måte skulle kiler hjelpe/ha for funksjon? Hvordan kan skruene være problematiske?
Ja, akkurat nå er gulvet stille og stivt etter det virker, vi skal testhoppe på det senere når vi har flyttet tingene som står der nå... som tidligere skrevet så står uterommet på en egen gulvramme, forhåpentligvis (forhåpentligvis) med færre/ingen kiler på den måten som terrassegulvet hadde.

GreenYoda
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.