23.950 lest ·
189 svar
24k lest
189 svar
Regle innenfor gammelt "teglskall"
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg ville ikke brukt den. Den anses for å være diffusjonsåpen, men bindemiddelet er styrenakrylat, altså plast. Muligheten for å vedlikeholde malingen føles tvilsom.
God økonomi ved bygging oppnås ved å planlegge godt, bruke materialer med lang holdbarhet og overflater som kan vedlikeholdes. Tenk i årskostnader i stedet for investeringskostnad.
God økonomi ved bygging oppnås ved å planlegge godt, bruke materialer med lang holdbarhet og overflater som kan vedlikeholdes. Tenk i årskostnader i stedet for investeringskostnad.
Blir å mure "inner"-innervæggene også i leca 9cm. Hvordan forankrer jeg disse i 15cm innerskallet? Borre inn armering?
Montere plåtinnerhörnjärn typ "gipsplattehörn" for å ha rett linje å mure mot som deretter bare kan pusses over?
Montere plåtinnerhörnjärn typ "gipsplattehörn" for å ha rett linje å mure mot som deretter bare kan pusses over?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det blir en utfordring å mure 9 cm lecablokker. Vanskeligheten ligger i å mure rett i alle retninger. Når mørtelen først har tørket tror jeg konstruksjonen er tilstrekkelig solid for de fleste behov uten ekstra tiltak. En metode er å bruke trelekter som støtte for muringen som man deretter fjerner. Her er det nok viktig å ha mørtel også i stussfugene.
9cm blir bare mellom soverom/baderom/vaskerom og mellom baderom/vaskerom. Men her skal det også være innerdører. Vil ikke spise mer av innerdiameteren i rommene, men synes du jeg bør gå opp i dimensjon?...
Stor forskjell mura med 12cm blokk?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hva som er viktig å tenke på når det gjelder lecasten er at det ikke er et entydig definert produkt, men at egenskaper og utførelse kan variere med produsent. Sjekk derfor alltid den aktuelle produsentens spesifikasjoner. For en ikke-bærende innervegg er det nok ingen større forskjell mellom 9 og 12 cm annet enn at det er lettere å mure en bredere enn en smalere vegg. Selv har jeg ved en anledning murt en meterhøy mur med 12 cm blokker, og det var ganske vanskelig syntes jeg. For noen som er vant til å mure, tror jeg forskjellen mellom 9 og 12 cm er forsvinnelig.
Kan man mure i etapper typ 1 m så la det tørke og mure mer eller det gjør ikke saken enklere?
Gå opp til 15cm til tross for alt, er det verdt det synes du? For enkelthetens skyld? Kan dessuten mures med murlåda og spor uten fullfuge da..?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg tror ikke det er noen problemer med å mure i etapper.
Buss
Bestillingen er lagt inn, men kan endres hvis jeg er rask. Ville du gått opp til 15cm og brukt strengmuring..?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Beror nok hovedsakelig på hvem som skal mure. Selv ville jeg nok ikke brukt tynnere enn 15 cm, men som murer er jeg amatør. Romstørrelsene har jo viss betydning også. Forskjellen mellom 9 og 15 er 6 cm. Lite om rommets bredde er 3 meter, men kanskje betydningsfullt om det er 2 meter.
Mmm lener mot at det blir 15cm blokk likevel ..
Dessuten kjøre samme dimensjon som skal
Dessuten kjøre samme dimensjon som skal
Blir igjen litt usikker på første takstolen, skal den virkelig flukte med pussen på gavlen?
Kreves det ikke vindtetting, spikrekke med luftspalte og så lekter bak. Slik at det bygger ut en hel del utenfor pussen, noe som burde se rart ut?
Hvor langt takutstikk ved gavlen? Lar man bare rupanelet stikke ut og deretter fester trekantslekt på denne for vindskive?
Om jeg vil ha 45mm isolering i kaldloftsgavlen, legger jeg opp for dette på innsiden eller utsiden av takstolen?
Kreves det ikke vindtetting, spikrekke med luftspalte og så lekter bak. Slik at det bygger ut en hel del utenfor pussen, noe som burde se rart ut?
Hvor langt takutstikk ved gavlen? Lar man bare rupanelet stikke ut og deretter fester trekantslekt på denne for vindskive?
Om jeg vil ha 45mm isolering i kaldloftsgavlen, legger jeg opp for dette på innsiden eller utsiden av takstolen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Første takstolen skal være så langt ut som mulig. Drar du inn den må du sala på selve takstolen for å kunne feste panelet på gavlen. Målet bør være at gavlspissens panel skal gå akkurat utenfor pussen. For å feste panelet kreves en viss oppregling utover takstolen. Man pleier ikke bruke vindtetting på kaldloft, men med dagens høye isoleringsstandard finnes det en viss risiko for fuktproblemer om mye kald luft kommer inn på loftet. I Halland kan det jo være ganske vindfullt.
Normalt takutspring på gavlen er 30-40 cm. Man lar rupanel stikke ut og fester den nedre vindskien kant i kant med rupanelet. Den øvre vindskien festes i rupanelets endetre. Trekantslekter brukes for å få en jevn oppbuk av underlagspappen.
Om du vil ha isolering i kaldloftsgavlen plasseres denne mellom bjelkene som festes i takstolen, altså verken utenfor eller innenfor.
Normalt takutspring på gavlen er 30-40 cm. Man lar rupanel stikke ut og fester den nedre vindskien kant i kant med rupanelet. Den øvre vindskien festes i rupanelets endetre. Trekantslekter brukes for å få en jevn oppbuk av underlagspappen.
Om du vil ha isolering i kaldloftsgavlen plasseres denne mellom bjelkene som festes i takstolen, altså verken utenfor eller innenfor.