Oki på mine foreldres hus er panelet på gavlen ca 15cm inn fra pussen med type fotblikk føles som en merkelig løsning? Eller er det fordi det er lettere å mure gavlveggen da?

Bør jeg mure alle vegger og også inner- innervgger før jeg legger på tak og takstoler synes du? Legge "hammarband" også på innerinnerveggene for å få en enda mer stabil konstruksjon..?

Man skal tenke på hus som sitt antrekk når det regner. Høyere lag bør ligge utenfor lavere lag. Å trekke panelet 15 cm inn kan kanskje se pent ut, men er ingen teknisk god løsning. I Halland regner det jo fra alle kanter av og til.

Det er selvsagt lettest å mure alt først før du legger på taket. Hammarband også på innerveggene er ikke feil.

Okei rem i yttervegg er det ikke lettere å gjøre det i hele veggens tykkelse typ 20cm slik at man kan spikre dekkbord på utsiden rett i remmen?

Kreves det papp under remmen?

Blir nok bolt i u-blokkene. har du noen tips på arbeidsrekkefølge for å enklest få boltene til å passe i hullene på remmen?

Først støpe inn bolter og la tørke antar jeg? Eller passe inn remmen med boltene mens betongen er våt?

Ingen feil i at hammarbandet går ut i liv med pussen. Ingen vits i for brede hammarband, det blir bare besværlig. 95 mm er tilstrekkelig. "Kreves syllpapp under hammarbandet?" Svar ja. En god metode når man skal støpe inn beslag er å først feste dem i trevirket som beslagene skal holde fast, deretter fylle på betong og deretter presse ned beslag med trevirke. Du må dog ha litt luft mellom trevirke og betong mens betongen herder. Deretter løsner du boltene, tar bort hammarbandet, legger på syllpappen og skrur fast hammarbandene.

Nå begynner byggingen, har fundering omkring hvordan jeg enklest pusser innervæggene rette. Har Finjas produkter hjemme.
Pussmørtel KC Fin. Har man ingen avtrekkslister innendørs, eller hvordan gjør man det enklest?

Det finnes mange anvisninger på nettet. F.eks. "http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/fasad/broschyrer/putsa.pdf".

Har lest en del. man bruker altså ingen form for trelister innendørs ved tynn lag puss. Best å grunne med A-bruk også innendørs? Skal jo males med silikatmaling på visse steder og flislegges på visse steder..

Jeg er virkelig ingen ekspert når det gjelder spørsmål om puss på dette detaljerte nivået. Få områder når det gjelder bygging er for øvrig like kompliserte som pussing. Jeg tror imidlertid at det kan være en god idé å grunne med et tynt sementrikt mørtel før man påfører kalksementmørtelen. Det er klart at man kan bruke høvlede lister som hjelp for å få riktig tykkelse på mørtelen. Det er jo lett å feste en list i lecastein med spikerplugg og deretter flytte den. Å pusse store flater så det ser pent ut er imidlertid en jobb for proffene.

Begynt med prosjektet. Finnes det grunn til å dekke mellomrommet mellom hammarbandene med f.eks. 45x145.

Betongdekke med treplanker festet med bolter, sett under en presenning. Spørsmål om å dekke mellomrommet mellom hammarbandene.

Nei jeg hadde lagt dit isolering, ikke glem å sette insektsnett og fuglebånd samt brannsikre takfot og luftspalte...

Nei! Jeg ser ingen poeng med isolering heller.

Nå ser de ut sånn. Tenkte å bygge inn takfoten med planker nedenfra.

Må jeg allikevel ha planker eller bjelke mellom takstolene eller trengs det ikke siden jeg har planker nedenfra som dekker takutstikket?

Takfot med trekantrammer og bråkonstruksjon synlig fra under. Bruk av treplater og metallbeslag. Grønn plen i bakgrunnen utenfor.

Det avhenger litt av hvordan isoleringen av loftsbjelkelaget skal gjøres. I normaltilfellet med ventilert takutstikk dekker du takutstikkesboksen nedenfra med panelbord som spikres med ca. 1 cm åpning mellom bordene. Deretter monterer du et insektsnett ovenfra. Det finnes tre typer nett: rustfritt, aluminium og plast. Rustfritt er fryktelig dyrt, plastnett spiser musene opp, så jeg ville valgt aluminium.

Oki men om jeg dekker med planker nedenfra hvor langt ut legger jeg isolasjonen?

Må jeg montere en regel eller planke mellom alle takstoler ved fasadelivet eller kan jeg hoppe over det?

Skal ha 40cm isolasjon ca.

Isoleringen bør ikke gå utenfor fasadelivet. Hvordan isoleringen skal avgrenses avhenger av hvilken type du skal bruke. Cellulosefibre, som jeg anbefaler, krever definitivt en slags plate i kanten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.