Hvordan ser en pusset trehusvegg oftest ut i gjennomskjæring?
Er det puss, isopor, vindsperre, isolasjon, fuktsperre, gipsplate, eller? Har jeg glemt noe?

For oss ble det puss, celleplast, 9mm utegips, 145 mm isolasjon i trestammen, plastfolie, 13 mm gips.
Vi bor i Skåne...

en pusset fasade med innfarget puss såkalt edelpuss beregnes å holde god farge i mellom 30-40år
mens en malt pusset fasade ligger på 10-15år omtrent

Per

cyanna skrev:
For oss ble det puss, celleplast, 9mm utegips, 145 mm isolasjon i trestammen, plastfolie, 13 mm gips.
Vi bor i Skåne...
Aha, det er altså så veggen ser ut. Psykisk ubehagelig følelse å vite at man ganske enkelt kan ta seg gjennom en vegg med bare en hammer. Til og med en trefasade er jo litt mer robust egentlig.
Eller er utegipsen "slagfast"?

Hørte litt med en pusser i dag, han sa at kjør med frigolit varianten og så puss på det så er det følsomt for for eksempel om en unge skyter en bandyball/puck osv, da er det utrolig vanskelig å gjøre en såpass fin reparasjon at reparasjonen ikke synes.

Framerate skrev:
Aha, det er altså slik veggen ser ut. Psykisk krevende følelse å vite at man ganske enkelt kan ta seg gjennom en vegg med bare en hammer. Til og med en trefasade er jo litt mer robust egentlig.
Eller er utegipsen "slagfast"?
Min mann er helt enig med deg. Vi har sett på flere hus bygget av samme entreprenør med den fasaden. Dessverre var ingen eldre enn fire år, men på disse fire årene var det ingen sprekker, avskallede deler eller andre fasadeskader.
Får vel komme tilbake om noen uker når vi selv har flyttet inn og rukket å "teste" hvordan det holder mot røff behandling.....

Usj .. vi står i valget og kvalet mellom tre fasade og puss .. pussen blir ca 30-40.000 dyrere enn trefasade (ca 90.000 totalt for puss, da snakker vi kontant uten kvittering), men jeg er litt tvilende til hva man synes er penest. Tre fasade ser litt "koseligere" og hjemmekoselig ut og puss litt mer "stilrent" og kanskje litt "stramt".

Faaaan og vi som må bestemme oss i morgen for da er det sluttbestilling på huset ..  :o  ???

Det ble trefasade .. så var det med det hehe :)

jureit skrev:
Om man synes at det er psykisk vanskelig at det i prinsippet bare er å ta en hammer for å komme gjennom en pusset veggkonstruksjon, så må det være mye som er vanskelig her i livet.

Det finnes mye enklere måter enn det å komme inn i et hus.
Ta det ikke så bokstavelig, det jeg mener er at hele veggen føles litt skjør, ikke at jeg tror noen skal komme gjennom den. >:(

...Tanken på at det er så mange lag av ulike byggematerialer som skal beskytte og samtidig samarbeide med hverandre, ville faktisk føles mye mer slitsomt. En liten feil i overlapping eller spenninger i konstruksjonen, og man kan lure på hva som holder og hva som gir etter ???
Gaia

Æsj! Jeg orker ikke tenke på alle scenariene lenger, dessuten har jeg inspisert Stoputs-hus i detalj nå og det ser faktisk imponerende ut. Mer som hi-tech-laminat enn puss i egentlig forstand.

Det får bære eller briste! JEG har nå akseptert Stoputs på trehus som et bra og holdbart alternativ. :)

Kanskje et noe sent innlegg... og kanskje har noen allerede nevnt dette..?

Hvorfor ikke ta en tett stående trepanel der plankene står i stort sett kant i kant (plankene er altså ikke faset)? Det kommer jo an på hvilken type hus som skal bygges, passer nok ikke så bra på et hus i klassisk stil, men er det i moderne stil så kan det jo være midt i blinken. Gir et ganske så glatt inntrykk samtidig som det utstråler trekvaliteter.

Vi var innledningsvis inne på puss da vi syntes det var penest på den hustypen vi tenker å bygge. Etter besøk på tomten sammen med selgeren foreslo han at vi i stedet skulle satse på en glatt trefasade. Dette ikke minst fordi de fleste (eg alle...) hus i omgivelsene har trefasade, man vil jo ikke skille seg ut...

Nå føler vi oss veldig fornøyde med valget vårt (selv om vi ikke engang har begynt å bygge ennå). Dessuten kunne man velge denne fasadetypen uten noe pristillegg...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.