Oups, kanskje skal presisere litt. ;) Forstod ikke selv hvordan det hang sammen så jeg sjekket det med selgeren og det koster ca 170-180kkr å pusse, men siden man fjerner panelen og slipper å male, så blir MERKOSTNADEN ca 80kkr. ::)

I dette tilfellet er det STO-puss som tydeligvis skal være litt fleksibel og derfor ikke sprekke. Den sleives på og er gjennomfarget.

Bra eller dårlig? Dyrt eller billig?

Bare Sto Puts er jeg også interessert i svar på, bra eller dårlig? Vi fikk et estimert pris på 135.000 kr for å pusse et 1,5 plans hus på 165 kvm (veggoverflate vet jeg ikke) av Trivselhus, det er sikkert mulig å forhandle - hva vet jeg, men uansett så er det jo ingenting man legger på om det ikke holder mål.

::)

Trivselhus har en prisindikasjon på 1050:-/kvm for å få pusset fasade, det var ikke en sjanse for at vi har råd til det da fasadearealet på huset er 280kvm :(

M@ZE skrev:
Trivselhus har en veiledende pris på 1050:-/kvm for å få pusset fasade, det var ikke en sjanse for at vi har råd til det da fasadeflaten på huset er 280kvm :(
Det burde bety at det huset vi har sett på 167 kvm burde ha en fasadeflate på ca 129 kvm ettersom vi har fått estimert en pris på 135000 kr i tillegg sammenlignet med trefasade. Er det virkelig rimelig, eller tenker jeg feil?

Det er nok ikke rimelig .. vårt hus har 212 kvm boareal og 280 kvm fasadeareal. Men det kommer jo an på om det er en 1-etasjes osv osv. Ring og sjekk med trivselhus, litt gøy å vite synes jeg :)

Spørsmålet om man skal ha puss eller tre gjør meg sprø! Jeg synes at puss er vakrest, men holder det? STO-puss er bare maks 5mm tykk, så hva skjer om man støter mot med en stige eller skyter en lærball mot en vegg? Hvor godt sitter pussen etter 20 år?

Er da alternativet å bygge steinhus? Jeg vet ikke. Sannsynligvis begynner jeg å miste grepet for nå detaljstuderer jeg alle pussede hus jeg ser, uansett om jeg går eller kjører bil, og jeg kan jo bare konstatere at mange "vedlikeholdsfrie" pussede hus ser ganske skrantne ut. Flenget maling, misfarget, fuktskadet, skitten og sprukket puss er ikke uvanlig. Hus med trefasade virker mer håndterbare enn pussede når de begynner å bli litt aldrende. Et "trehus" blir jo nesten som nytt hvert åttende år!

Men puss er jo penest på visse typer hus, det bare er sånn.

Hjelp!

Jeg er helt enig med deg Framerate, jeg holdt også på og vekslet frem og tilbake, men til slutt besluttet jeg meg. Men grunnen til at det er veldig dyrt å få puss på huset sammenlignet med å ha trefasade gjorde at jeg ikke syntes det var verdt å legge så mye ekstra for pussfasade.

Men hvis penger var helt uten betydning, ville jeg valgt puss.

Men for den merkostnaden får vi en garasje + tomt fikset.

Hei,

Vi skal bygge et Götenehus med puss på isopor. Jeg har spurt dem om de alternativene dere nevner, men de var ikke særlig ivrige på det. Deres alternativ var å bruke tegl og deretter pusse, noe som blir mye dyrere.

Ulempen med å ikke bygge selv er vel akkurat slike ting. Andre trehusprodusenter har kanskje andre alternativer, vet ikke.

Mvh/Brelle

Vår husleverandør hadde ingen problemer da vi ba om Masterfacade for å pusse direkte på de.

Man skrur platene direkte på lektene og deretter er det bare å prime og pusse.

Platene kostet 215 kr/kvm.
For å pusse trenger man bare leie en maskin og pusse på ;D

Sweli skrev:
Vår huselevarandør hadde ingen problemer når vi ba om Masterfacade for å pusse direkte på de.

Man skrur platene direkte på lektene og så er det bare å prime og pusse.

Platene kostet 215 kr/kvm.
For å pusse trenger man bare å leie en maskin og pusse på  ;D
Ettersom jeg begynner å bli paranoid og snart bare ser problemene i alt (stakkars meg :'( ) så føles ikke Masterfacade helt perfekt heller siden det skrus på lekter. Hva sier at platene ikke kan bli dratt fra hverandre eller bule slik at pussen sprekker?

Hadde bare vårt valg av husmodell passet med trefasade, så hadde jeg tatt det, men det passer ikke i det hele tatt med tre. At det skulle være mer vedlikehold med tre bryr jeg meg ikke om. Vi har tre i dag og det handler om to ukers arbeid hvert åttende år, så det er ikke noe problem. Heller det enn at pussen faller av etter tjue år.

Når det gjelder vedlikeholdsfrihet så verdsetter jeg nok aluminiumsvinduer høyere enn puss.

Men vårt hus kommer ikke til å passe i tre. Uff da! >:(

Äsj, det holder nok fint med puss... :-/

Framerate skrev:
Ettersom jeg begynner å bli paranoid og snart bare ser problemene i alt (stakkars meg  :'( )
Trøster det deg å vite at du ikke er alene om disse følelsene? :-/

Lykke til! :)

fia_mstd skrev:
Trøster det deg å vite at du ikke er alene om disse følelsene?  :-/
Ja det gjør det! Takk! :-*

Og når det gjelder trøst... Leste i en reklame om steinhus at et steinhus kan stå i flere hundre år!

Og?

Pusset isopor spikret på en trekonstruksjon? Jeg trodde at isopor+pusset var ment som en nødløsning for pussede steinhus som trengte tilleggsisolasjon ???. Jo flere materiallag i en vegg desto større sjanse for at det kan bli feil et sted, synes jeg. Hvorfor ikke satse på et steinhus med pusset fasade fra starten av (færre arbeidsmomenter)? Er det fortsatt en stor forskjell i prisen? Pussen holder jo hvis man ikke maler den med tett plastmaling, hvis man ikke isolerer et gammelt hus innvendig (frostskader), hvis huset ikke utsettes for setninger. Et steinmateriale tåler fuktbelastningen bedre enn tre og er ikke så følsom for mugg og sopp samt kan akumulere varmen som et trehus ikke kan. Hvor mye penger er det verdt utenom selve utseendet?
gaia

Framerate skrev:
Ettersom jeg begynner å bli paranoid og snart bare ser problemene i alt (stakkars meg  :'( ) så føles ikke Masterfacade helt topp heller ettersom det skrus på lekter. Hva sier at platene ikke kan dras fra hverandre eller bule så pussingen sprekker?

Hadde bare vårt valg av husmodell passet i trefasade, så hadde jeg tatt det, men det passer ikke i det hele tatt i tre. At det skulle være mer vedlikehold med tre bryr jeg meg ikke særlig om. Vi har tre i dag og det dreier seg om to ukers arbeid hvert åttende år, så det er ikke noe problem. Heller det enn at pussen faller av etter tjue år.

Når det gjelder vedlikeholdsfrihet så verdsetter jeg nok aluminiumsvinduer høyere enn puss.

Men huset vårt kommer ikke til å passe i tre. Søren og!  >:(

Æsj, det holder nok fint med puss...  :-/
Masterfacade-plater er laget av trefiber og sement.
Vi har hatt disse platene uten puss siden slutten av mars, i fjor, utsatt for regn og vind og vinter og sol.
Fortsatt ser de ut som nye.
Jeg finner ikke brosjyren som beskrev nøyaktig hva de er laget av.
Bor du i Stockholm, anbefaler jeg at du drar til Fredells og henter en brosjyre og ser på dem. De har en utstilling der.

Mer enn å anbefale dem av egen erfaring, kan jeg ikke gjøre, det er opp til deg.

anna_a skrev:
Det burde innebære at det huset som vi har kikket på 167 kvm burde ha en fasadeflate på 129 kvm ca siden vi har fått anslått pris på 135000 kr i tillegg sammenlignet med trefasade. Er det virkelig rimelig, eller tenker jeg feil?
Det er veldig dyrt synes jeg om prisen er ETTER fratrekk for trefasaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.