kalleanka70 skrev:
Så her synes jeg forskjellen viser seg mest:

sammenlignet med

forvisso forskjellige arkitektur men visst er det penere med pussen
Hvilken fasade som er penest avhenger selvfølgelig mye av hva slags stil det er på huset.

Selv synes jeg nyfunkishus er utrolig stygge.
Lenge leve falurødt og hvite hjørner! :)

Vilma skrev:
Hvilken fasade som er penest avhenger selvfølgelig mye av hva slags stil det er på huset.

Personlig synes jeg at nyfunkishus er fryktelig stygge.
Lenge leve falurødt og hvite knuter!  :)
Ha ha.... alt sitter i betrakterens øye.... men selvfølgelig er det fint med mangfold, trist om alle hus så likt ut... ;)

kalleanka70 skrev:
Johann, ikke skal du be om unnskyldning for at du starter en ny tråd, selv om man kan søke litt først....

Slik synes jeg forskjellen viser seg mest:
[bild]

Velkommen i gjengen av oss som stiller nybegynner men morsomme spørsmål!

Kalle Anka hva er det DER for hus??? Prøvde å spore tilbake lenken, men jeg forstår ikke et ord finsk... Men det var et himla stilig hus! Tips takk! ;)

fia_mstd skrev:
Kalle Anka vad är det DÄR för hus??? Försökte backa länken men jag fattar inte ett ord finksa... Men det var en himla snajjsigt hus! Tips tack! ;)
Hyvää Päivää! Va kan du inte finska....trodde det var allmänbildning ;). Om du kollar på http://www.jamera.fi och sedan klickar på "Jämerä-mallisto" så ser du en massa snygga finska stenhus....bilden kommer därifrån.  Testa de andra länkarna med, det finns mer hus och inspiration. Mycket ritning också.  Lycka till!

Er det noen her som har hatt problemer med et relativt nytt hus med puss (nytt=0-20 år)?

I Enskede finnes det en villa bygget -95 som de måtte pusse opp nå.
Det hadde sprukket og rast ned på enkelte steder.
Huset er Värsåsvilla, tror jeg.. Et pusset trehus altså.

Min pappa påstår at det blir vanskelig hvis man har dødt materiale (=puss) på et levende materiale (=tre) i stedet for å ha pussen på annet dødt materiale som stein eller betong. Vi vurderer jo også en pussfasade... Men får man ikke garanti på en pussfasade? 20 år skal vel være rimelig at den holder i alle fall synes jeg!

Når man kjører med armering og de festene som Optiroc anviser så skal det funke med puss på trefasade (såkalt revertering). Mellom treet og pussen finnes det også en pussskive (hard mineralull).

Festene er dritdyre (over 10 kr stykk) og de tar opp bevegelsene fra treet. Festet består av en plåtvinkel, en vaier og en løkke.... Det er nok vaieren som flekser i alle retninger som tar bevegelsene.

Dermed ikke sagt at det kan gå rett vest likevel.

Dritt inn, dritt ut som man sier.

Har man pusset feil så kan jo alt ramle ned. Håper selv at vi har gjort det etter bokas regler - ellers får vi bite i det sure eplet om et år...

ps. Før brukte man ingen luksuriøse fasadefester, men spikret fast armeringsmatten (rustfritt hønsenetting) med kramper, og det finnes jo mange slike hus med fungerende puss. Vårt hus var pusset på den måten, men vi rev det ned på grunn av påbygging av en etasje. Vi ville også passe på å isolere huset når vi først holdt på.

EDIT
Her finnes en pdf på Fasadefeste Rød som brukes:
http://www.optiroc.se/optibas/pdf/serpo311.pdf

Jeg tror ikke det er spesielt vanlig at det går galt.
Man har jo gjort det slik i mange år nå, til og med på gamle tømmerkoier.
Mitt eksempel ovenfor belyser bare at det KAN gå galt.
Men det er jo ikke helt ukjent... :)

Til våre bikuber brukte vi Masterfacade som kan pusses direkte på. De er en mineralskive som inneholder betong. Tung og hard.

Når det gjelder fargen på pusset fasade, hvordan holder den seg når sol og vind ligger på? Er det lett å bytte farge hvis man skulle ønske?

Hilsen,

Anna ::)

Veldig enkelt - kompressor, maling, malingssprøyte trengs. Kompressoren og malingssprøyten leier man for noen hundrelapper. Malingen koster et par tusen for et hus.

Så bør man dekke til vinduer, takfot og grunn samt male når det ikke blåser - ellers kan naboen bli sur når bilen hans/hennes er prikkete av etsende maling ;)

(OM man får maling på vindusplåt/vindu så må man fjerne malingen snarest da malingen etser seg fast. Ellers blir det stygge permanente merker.)

Den holder seg mye bedre enn maling på tre. Det er ulike typer av maling. Levetiden på selve kuløren er minst over 20 år. Har du en lysfarge, enda lenger. Vi har et terrakottafarget hus i dag (pusset 1990) og den eneste forandringen man kan skille ut er at det har kommet litt alger på visse deler, dette kan dog vaskes bort men det er jeg for lat til å gjøre. De malte partienes farge, spesielt på solsiden, har "svalnet" betydelig i løpet av samme tidsperiode.

Man har vel lagt puss på trekåker i alle tider. Jeg bodde på 80-tallet i en gammel prestegård fra 1700-tallet som var laget i tømmer med vass og puss på utsiden. Men det er vel en viss forskjell på tømmer og plank. ;)

mvh
David

Alt henger på håndverkeren, mener jeg.

Som noen sa, så har man pusset trehus siden uminnelige tider med bra resultat, samtidig som puss på steinhus ramler ned stup i ett på andre steder.

Som alltid gjelder det at man vet hva man holder på med og ikke jukser i noen fase. Dårlig rengjøring av underlaget kan få hele greia til å ramle ned, f.eks.

Om de nye metodene for å pusse trehus er bra eller dårlige vet jeg ingenting om, men så lenge det finnes garantier, må man våge å prøve.

Å bytte farge på en pusset fasade er nok ikke "enkelt som bare det". Snarere "ikke så himla vanskelig". :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.