Gjetter at det finnes masse tråder om dette, men hvert spørsmål kan jo ikke kreve å være nytt. Dessuten mitt første innlegg ;-)
Jeg og min samboer er i bygge-nytt-tanker.
Vi føler veldig mye for pusset hus, dog er begrunnelsen ganske svak fra oss begge, "det ser eksklusivt ut", men hvordan er det rent praktisk med forskjellene, fordeler/ulemper, prisforskjeller etc? Kan man bruke pusset fasade overalt etcetera etcetera....
Så lurer jeg på om noen har negative erfaringer med festetomt?
Takk på forhånd.
MrJ
Jeg og min samboer er i bygge-nytt-tanker.
Vi føler veldig mye for pusset hus, dog er begrunnelsen ganske svak fra oss begge, "det ser eksklusivt ut", men hvordan er det rent praktisk med forskjellene, fordeler/ulemper, prisforskjeller etc? Kan man bruke pusset fasade overalt etcetera etcetera....
Så lurer jeg på om noen har negative erfaringer med festetomt?
Takk på forhånd.
MrJ
Kjenner igjen tankegangen, vi har også vært der!
Fordelene med puss/betong er ganske mange, det var derfor vi valgte betong.
- Med riktig teknikk får dere et meget energivennlig hus.
- Tenk hvor deilig dere har det på terrassen, når naboen deres maler om trehuset sitt om sånn cirka 6 år.
- Det er stilig!! Veldig viktig!!
- Vi valgte å kjøpe betongvegger fra Hedared Sand & Betong, det var det mest lønnsomme for oss.
Om man ser på ulempene så er det vel prisen ved byggingstidspunktet, for om man deler det på 10-15 års basis så er det nok omtrent samme pengene.
Visse kommuner synes ikke at husene går i ett med samfunnsbildet.
Når det gjelder å bygge på en festetomt, så finnes det både for- og ulemper.
Fordelen er vel én, lavere ligningsverdi.
Ulempene er vel flere.
- Gjelder å binde opp en lang festeavtale.
- Banken er ikke så glad for å gi byggelån, da man ikke kan pantsette tomten.
- Det er ganske deilig å slippe å være avhengig av en tomteeier.
Fordelene med puss/betong er ganske mange, det var derfor vi valgte betong.
- Med riktig teknikk får dere et meget energivennlig hus.
- Tenk hvor deilig dere har det på terrassen, når naboen deres maler om trehuset sitt om sånn cirka 6 år.
- Det er stilig!! Veldig viktig!!
- Vi valgte å kjøpe betongvegger fra Hedared Sand & Betong, det var det mest lønnsomme for oss.
Om man ser på ulempene så er det vel prisen ved byggingstidspunktet, for om man deler det på 10-15 års basis så er det nok omtrent samme pengene.
Visse kommuner synes ikke at husene går i ett med samfunnsbildet.
Når det gjelder å bygge på en festetomt, så finnes det både for- og ulemper.
Fordelen er vel én, lavere ligningsverdi.
Ulempene er vel flere.
- Gjelder å binde opp en lang festeavtale.
- Banken er ikke så glad for å gi byggelån, da man ikke kan pantsette tomten.
- Det er ganske deilig å slippe å være avhengig av en tomteeier.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 innlegg
Johann, du skal ikke be om unnskyldning for å starte en ny tråd, selv om man kan søke litt først....
Puts no doubt - looken er avgjørende for oss. Hvorfor skulle den begrunnelsen være svak? Puts har en ulempe at skader kan oppstå lettere enn på tre, det løsner en flis, men hvor ofte skjer det? Det er også lett å reparere. Ellers oppfatter jeg at fargen holder bedre på puss. Ville anbefale en hvit/grå løsning så slipper dere å lure på om den knallblå pussen ikke ser litt blek ut etter sommeren.....
Sånn her synes jeg forskjellen viser seg mest:

sammenlignet med
for all del ulik arkitektur men er det ikke penere med pusset
Velkommen i gjengen av oss som stiller novise men morsomme spørsmål!
Puts no doubt - looken er avgjørende for oss. Hvorfor skulle den begrunnelsen være svak? Puts har en ulempe at skader kan oppstå lettere enn på tre, det løsner en flis, men hvor ofte skjer det? Det er også lett å reparere. Ellers oppfatter jeg at fargen holder bedre på puss. Ville anbefale en hvit/grå løsning så slipper dere å lure på om den knallblå pussen ikke ser litt blek ut etter sommeren.....
Sånn her synes jeg forskjellen viser seg mest:

sammenlignet med
for all del ulik arkitektur men er det ikke penere med pusset
Velkommen i gjengen av oss som stiller novise men morsomme spørsmål!
Medlem
· Östergötland
· 2 144 innlegg
Smaken er forskjellig men jeg synes tre blir litt for Svenssonaktig. Er det noen som vet hva tillegget for puss blir på et trehus av standardkarakter? Det kanskje ikke gjør så mye i slutten mtp verdiøkningen?!
God morgen!
Takk for svaret..fant huset vi skal bygge! Helt rett blir det!
Så nytt spørsmål...vurderer om det går an å pusse i ettertid på et trehus, altså panel, da vinner vi jo bare det visuelle, men det er jo som sagt det viktigste for oss. Det handler om at vi nok ikke har råd ved nybygget å velge pusset.
Takk for svaret..fant huset vi skal bygge! Helt rett blir det!
Så nytt spørsmål...vurderer om det går an å pusse i ettertid på et trehus, altså panel, da vinner vi jo bare det visuelle, men det er jo som sagt det viktigste for oss. Det handler om at vi nok ikke har råd ved nybygget å velge pusset.
Leilighetsfikser
· Helsingborg
· 10 innlegg
Vi måtte betale ca. 100.000:- for pusset fasade. Dog ikke på gavlspissene. Det ville kostet ytterligere 50.000:-.kalleanka70 skrev:
Hva får deg til å tro at du kan regne hjem 2-300 kkr i verdiøkning bare fordi huset er pusset?kalleanka70 skrev:
Medlem
· Östergötland
· 2 144 innlegg
Det er fortsatt et spørsmål om smak, men et pusset hus verdsettes høyere enn et trehus, alt annet likt, i alle fall ifølge min megler.KarlXII skrev:
Vil en kjøper ha trehus så vil han det og mener ikke at pussen er merverdi, men hvis man henvender seg til den store mengden kjøpere i dag så tror jeg pussen forsvarer seg på verdiøkning og vedlikehold. Tror veldig godt at pussen kan heve prisen 200 tkr.
Se også:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Farg;action=display;num=1079331441
Jeg kan ikke se noe merverdi i et pusset trehus der pussen er et ytterligere lag av mange i en trevegg (puss+ trefasade+plast+isolasjon+gips med videre...). Puss på tegl eller annen mineralsk byggestein har derimot en verdi for meg - det er en tung og relativt homogen konstruksjon som akkumulerer varme bra og er ikke så følsom for fukt (sammenlignet med en trekonstruksjon). At jeg ikke trenger å male den pussede fasaden i nær fremtid (kanskje 10-20 år) er et pluss, men jeg ville ikke betale 200tkr ekstra bare for det
. Et pusset trehus er for meg fortsatt et trehus som later som det er et teglhus. gaia (som foretrekker den ekte varen)
Medlem
· Östergötland
· 2 144 innlegg
Gaia - jeg er helt enig med deg i dette, når jeg snakker puss så er det stein i bunnen, typ Ytong. Nye hus virker det dumt å legge puss på tre, men det finnes mange gamle hus med siv og avispapir i veggene og der kan det jo være en idé om man vil piffe opp det litt.
Hei Kalleanka!
Hvis du mener de der gamle pussede trehus, så klart skal man beholde og reparere kalkpussen på dem.
Nå sitter jeg i et 60 år gammelt pusset mursteinhus. Vi håper det tar tid før det ser skikkelig slitt ut
.
Jeg synes at trehusbygging krever mer kunnskap og nøyaktighet + riktig nøye vedlikehold, og det gir også flere sjanser for å gjøre ødeleggende feil enn det er i tilfelle med typ ytonghus. Derfor valgte vi et mursteinhus da vi skulle kjøpe gammelt - ikke skuffet ennå
. Vanskelig å si om vi har betalt mer enn for et lignende trehus. Vi syntes uansett at det var et mindre risikofylt kjøp
. Det finnes nok ingen "ekte pussesvamp" som kan spise opp veggene ;D.
gaia
Hvis du mener de der gamle pussede trehus, så klart skal man beholde og reparere kalkpussen på dem.
Nå sitter jeg i et 60 år gammelt pusset mursteinhus. Vi håper det tar tid før det ser skikkelig slitt ut
Jeg synes at trehusbygging krever mer kunnskap og nøyaktighet + riktig nøye vedlikehold, og det gir også flere sjanser for å gjøre ødeleggende feil enn det er i tilfelle med typ ytonghus. Derfor valgte vi et mursteinhus da vi skulle kjøpe gammelt - ikke skuffet ennå
gaia