Lett som en plett i relasjon til selve pussingen av huset mente jeg.

Jeg har akkurat sittet og revet meg i håret over at vi ikke kan bruke puss. Det blir så forferdelig mye dyrere enn å ha tre (lockläckt list panel). Ringte rundt til en hel del murere i Oslo og det billigste jeg fant var 1050:-/kvm fasade flate. Blir veldig dyrt for oss .. 280kvm fasade flate (man trekker ikke fra vinduer her) * 1050:-. Fradraget for trepanelet var 60.000 så forskjellen på 230.000 synes jeg er altfor mye.

Men hvorfor bygge trestamme???

Hvis man uansett vil ha en pusset fasade, hvorfor skal man blande inn organisk materiale i veggen??

Kjøp ferdige betongvegger, pussen (betong), vil aldri falle av, enkelt å reise (1 1/2 dag) og veldig økonomisk. (1400 kr/m2 inkl. isolasjon og stålstender)

Det er iofs ganske dyrt sammenlignet med trestamme.

mvh
David

Det er ikke mye dyrere å bygge i pusset betongblokk enn trehus.

Forskjellen for vårt hus var 50000kr. Vi syntes ikke det var for mye for å ha et vedlikeholdsfritt hus  ;D

Jeg forstår ikke helt hvorfor alle snakker om å pusse et trehus med isopor og nett som underlag når det i dag finnes mye bedre og mer holdbare løsninger for å få et trehus med puss ???

Sweli :

Jeg forstår ikke helt ...

Mener du at huset ditt kostet 50.000 kr mer med betongblokker + puss for hele huset sammenlignet med tre + puss på isopor eller hva?

Tråden handlet vel om puss fasade eller trefasade .. ikke betong med puss vs tretomme (isopor) med puss? Ellers har jeg misforstått tråden hehe :)

Å få fasaden pusset uansett hva det er for underlag er ganske dyrt hva jeg har funnet ut etter en del rundringing til murmester. 1050:-/kvm tok de .. og har man 250 kvm fasadeflate så blir det ca 260.000 ekstra for puss .. og legger man på dine 50.000 for å slippe isopor så er man forbi 300.000 .. det synes jeg er ganske dyrt :)

Men kanskje jeg misforsto hva du mente ???

Sweli tenker på Finjas metode og da har man ingen puss i det hele tatt, men støper betongseksjoner så de får en overflate som ser ut som puss. Ganske smart. Ingen risiko for at "pussen" faller av heller. :)

M@ZE skrev:
Sweli :

Jeg forstår ikke helt ...

Mener du at huset ditt kostet 50.000 kr mer med betongblokker + puss for hele huset sammenlignet med tre + puss på isopor eller hva?

Tråden handlet vel om pussfasade eller trefasade .. ikke betong med puss vs trestamme (isopor) med puss? Ellers har jeg misforstått tråden hehe :)

Å få fasaden pusset uansett hva det er for underlag er ganske dyrt etter hva jeg har funnet ut etter noen ringerunder til murere. 1050:-/kvm tok de .. og har man 250 kvm fasade blir det ca 260.000 ekstra for puss .. og legger man på dine 50.000 for å slippe isopor så er man over 300.000 .. det synes jeg er ganske dyrt :)

Men jeg kanskje misforsto hva du mente ???
Det vi sammenlignet er hus med trepanel mot betongblokker allerede pusset! Du trenger ikke pusse en gang til :-/ Disse blokkene kommer fra betongstøperiet allerede pusset, med isolering og trelekter. Det eneste man trenger å gjøre er å sette gips på innsiden. Du kan se på vår hjemmeside hvordan de ser ut og hvordan man setter sammen de, bilde for bilde. Du kan også se hvordan kupene er bygget og hvordan Masterfacade ser ut.

Jeg kan ikke tenke meg at murere kan ta 1000kr/kvm for bare å sprøyte puss på en vegg. Da ville jeg følt meg grundig lurt :-/

Du skal ikke legge på det pris du fikk "mine" 50000, det er "istedenfor" dine 260000 kr.

Jeg har sagt det tidligere men sier det en gang til:

Jeg forstår ikke hvorfor så mange snakker om trefasade med isopor og hønsenetting + puss, når det i dag finnes bedre, mer moderne og billigere måter å få et trehus med puss. Hvis man pusser et hus med den gamle metoden kan man ikke skru eller spikre noe på veggen fordi pussen sprekker. Med Masterfacade kan man skru uten at pussen ødelegges.

Hele førsteetasje i vårt hus er betongblokker (hel vegg) som er allerede pusset, vi skal bare male. Kupene i taket tenkte vi gjøre fra starten også i betongblokker. Konstruksjonen ville vært vanskelig å gjennomføre og vi kunne bare ha fronten av kupene i betongblokker, sidene i tre. Vi valgte da å ha kupene i tre med en Masterfacade som panel som er en mineralskive som inneholder 50% betong. Skiven går å male eller pusse med Optirocs puss direkte på. Masterfacade skiven kostet 215kr/kvm. Trekonstruksjonen med Masterfacade ble litt billigere enn betongblokker og lettere å få opp. Betongblokker, avhengig av vekten, hadde vært vanskelig å få på plass.

Grunnarbeideren tok (om jeg ikke husker feil) 25000 kr eks mva, for å sette opp alle betongveggene rundt huset. Så hadde vi en annen håndverkergruppe som gjorde taket med kupene. Det var en fordel å ikke ha kupene i betong.

Oppsummering: Jeg sammenlignet: trehus med trepanel mot betongblokker allerede pusset ;D

Her fant jeg info om hva man bruker til å pusse på Masterfacade

SERPOSOL
Et pussystem med mange bruksområder, nyproduksjon og ommuring ut
og innvendig på de fleste underlag. Ved ommuring skal den gamle pussen være av
minst fasthetsklasse C. Skal ikke brukes på fasader pusset med kalkmørtel.
Pussen er vannavvisende, noe som gjør den ekstra egnet i områder med mye slagregn.
Passer også på sokler og innvendig på kjellervegger. Pussens gode vedheft gjør
at den kan brukes til pussing innendørs på gipsplater, trefiberplater
mm. Priming av platene skal dog utføres med OPTIROC vedheftingsmiddel. Går
også godt på stenderverk som er kledd med Masterfacade plate.

KC Farge, Silikatfarge.

http://www.optiroc.se/pdf/SERPO Fasadsystem 6-11.pdf

Sweli skrev:
Jeg har sagt det tidligere men sier det en gang til:
Jeg forstår ikke hvorfor så mange snakker om trefasade med frigolit og hønsenetting + puss, når det finnes i dag bedre, mer moderne og billigere måter å få et trehus med puss.

Kanskje fordi det ofte er den metoden som tilbys av hustilverkeren. Vet ikke hvor ivrige de er på å gjøre noen annen variant, noen som vet? Å pusse et trivselhus med innfarget puss koster under 100 kkr. Kan tenke meg at alternative varianter blir dyrere. Noen som vet? Tegl, hvor dyrt er det?

Å pusse et trivselhus med innfarget puss koster under 100kkr.
Hvor lite er det huset da om jeg får spørre? fasadeflate tenkte jeg på da?

Jeg har ikke fått en eneste pris under 1000:-/kvm

Materialkostnaden per kvadrat er ca 300 kr. (om man pusser som vi gjorde). De øvrige 700 er arbeid og provisjon. Ikke helt urimelig når man tenker på hvor mange timer det tar å pusse et hus... Men rundt 800 bør man kunne få om man tar tjenesten fra "landet"...

Ja det kan jeg være med på, men 800:-/kvm og 100.000 som Framerate sa innebærer en fasadeflate på 125kvm .. det kaller jeg knapt et hus uten en liten sommerhytte kanskje.

Om noen finner noen som pusser vårt hus for 100tkr så ring meg på stubben .. det er nemlig 1/3 del av hva jeg har fått pris på.

Sommerhytte? Jeg vet ikke hvilke referanserammer du har, men vår kåk har 188 kvm fasade - en toetasjes. Kjører man en 1,5-etasjes med knekk i taket vil det forsvinne en 40 kvadrat på langsidene og drøyt 10 på kortsidene, gjetningsvis.

Har 1,5 plan, 160kvm plate .. 280kvm fasadeflate, så 125kvm er ganske lite om man sammenligner med en "normal stor" villa, 1,5 plan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.