Etter mye fundering har jeg bestemt meg for å isolere hele bygningen innvendig med 45mm steinull. Jeg kommer derfor til å utnytte lektene til isolasjonsrommene for også å avlaste alle laster som havner over vindusrutene. Jeg vil legge XPS300 der disse lastene havner. Ja, det er overdrevet sterk XPS, men på den annen side blir lasten akkurat på kanten av platen.

Vurderer å bare legge til to langsgående armeringsjern (10mm jern) der lastene havner, som supplement til armeringsnett 6-150. Vanskelig å se at bøyler trengs for så små laster som 5-10kN eller synes dere noe jern i andre retningen også trengs? (Altså fra utsiden og innover). 100mm betong overalt. Altså ingen fot/kantbjelke. Veggen i en bygning med uferdig isolering, plastfolie over vindusområdet, treverk i taket og en plate som lener mot veggen. Bilde av et rom under renovering med en gammel murvegg, et vindu og synlige sprekker i muren. Mørk bjelke og lyspære i taket.

S
Jeg hadde lagt noen jern under teppet og innover. Teppet gjør jo ingenting for styrken, men gjør mer for å redusere overflatesprekker. To jern i lengderetningen så holder det nok. Helst vil man jo ha to oppe og to nede siden de to håndterer både strekkraft og trykkraft, men det blir for trangt å få til det fornuftig på 10 cm.

Sist redigert:
  • Liker
Gabsson
  • Laddar…
S Söne skrev:
Jeg hadde stoppet inn noen jern under matten og innover. Matten gjør jo ingenting for styrken, men gjør mer for å redusere overflatesprekker. To jern i lengderetningen så holder det nok. Helst vil man jo ha to oppe og to nede siden de to håndterer både strekkraft og trykkraft, men det blir for trangt til å få til det fornuftig på 10 cm.
I teorien hadde jeg ønsket å ha tykkere støping der, men et sted må man sette grensen for sikkerhetsmarginer.
Grunnen til at jeg har akkurat XPS300 er for å redusere strekkspenningen på platen, som jo minsker om underlaget er hardt og jevnt.
Den lasten som oppstår burde være den som vil knekke kanten av platen, men der har jeg jo den eksisterende innerveggen som holder imot.

Har lagt en Jackon Jackopor våtromsplate langs alle vegger for å skape en diffusjonssperre mellom eksisterende sokkel og det nye betonggulvet. Isolerer litt også, men bare 12 mm tykk. Men først og fremst for å skape et flytende gulv som ikke er forankret i det gamle med forhåpentligvis mindre risiko for sprekker.

Vil også legge til at langs det nye betonggulvet vil jeg legge en trebjelke på høykant, typ 45×195 for å spre lasten på gulvet. Så det blir ingen typisk punktlast, men snarere linjelast. Tilsvarende bjelke vil ligge under limtrebjelken siden det er spennvidde der.

Sist redigert:
Gulv med LK Systems gulvvarme, rør installert med c/c-avstand på 240 mm. Rørene ligger i et rom med uferdige vegger. Golvrør for gulvvarmesystem, LK systems 16 mm, med C-C 240 mm avstand, plassert på hvite plater; separat treform i forgrunnen.
Gulvvarme LK systems 16 mm. C-C 240 mm.
Separat støpeform for badet da det skal brukes EPS-sement der.

Betongstøping innbooket 3 november. Slik ser det ut i dag.
Armeringsnett 6-150
Armeringsjern 10mm der punktlast finnes.

Armeringsnett lagt på gulv i et uferdig rom, klare for betongstøp. Trebjelker over og murvegger rundt. Armeringsnett lagt over gulv før betongstøp, med forsterkning ved punktlast. Vegg med avskallet maling og plastdekket vindu i bakgrunnen. Armeringsnett og armeringsjern på gulv foran et eldre vindu i rom med murvegg. Klar for betongstøping. Armeringsnett og rør mot en murvegg i en bygning under renovering. Armeringsnett og 10mm jernstenger på betonggulv i forberedelse til betongstøping, med en slitt vegg i bakgrunnen.

• Liker
Söne og 1 annen
  • Laddar…
Plate på plass 3. november. Har en egen tråd for det om noen er interessert.
Betongplate nylig støpt i et rom under oppussing, med plastikk og rør synlige langs veggene.

Tilbake til veggene da.
Jeg valgte å felle inn en type fleksible armeringsjern såkalte helibars. De er 6 mm og tar opp strekkspenninger i konstruksjonen. Disse har jeg felt inn med en tiksotropisk mørtel, type sementpasta.

Et nærbilde av et spiralformet armeringsjern, kjent som helibar, brukt til å ta opp dragspenninger i konstruksjonen. Et fleksibelt armeringsjern (helibar) på 6 mm er innfelt i murverk med en tixotrop sementpasta. Veggen viser tegn på reparasjon. En vegg med et synlig helibar armeringsjern og tixotropisk mørtel mellom mursteinene. Fleksible armeringsjern, kjent som helibars, innfelt i vegg med tiksotropisk mørtel, viser dragspenningsabsorbering i murstruktur.

• Liker
Söne
  • Laddar…
Som dere vet så kommer jeg til å lekte opp alle veggene for å isolere 45mm. Da kommer jeg til å benytte anledningen til å avlaste alle takstolene også, slik at ikke all belastning havner på teglveggene.

Nå skal jeg fuge om alle fugene jeg har frest ut, med hydraulisk kalkmørtel NHL 3.5 også kalt D-mørtel.

Tilbakemelding.

Når det gjelder for eksempel avlastningen av limtrebjelken over dette vinduet, har jeg brukt følgende laster.

Punktlast fra tak blir ca. 11 kN.
Som overliggende bjelke vil jeg bruke 220×45.
Spennvidden er 820 mm. Da skal den klare ca. 21 kN ved en punktlast på midten. Bare regnet på bruddgrense og ikke deformasjon.

Som stolper blir det 45×95 mm. De skal ved en knekkelengde på 2 m klare 7,52 kN, altså totalt ca. 15 kN.

Så i dette tilfelle blir stolpene de som setter grensen. Mot betongen har vi spikret fast en 45×45 (svill kan man vel si). Denne fordeler jo lasten litt på betongen.
Et lite vindu i en murvegg, omgitt av treverk og murstein. Papirark ligger på vinduskarmen, med hageutsikt utenfor.

Nå begynner avlastningene å arte seg.
Alt fra 45×220 til 45×265 bjelker.
Stolpene er ikke klare ennå men blir 45×120
Byggeområde med treverk og isolasjon under tak. Murvegg bak med manglende puss. Byggematerialer på gulvet. Innvendig byggeprosjekt med treplanker, bjelker og en mursteinsvegg ved siden av vinduer. Rørdeler plassert ved veggen.

Liten oppdatering.
Nå er alle nye vinduer (Elitfönster Retro) og dører (diplomat) montert.
Veggene består av stendere 45mm med isolasjon 70mm, Isover Vario Xtra, OSB plate samt gipsplate. I badet brukte vi konstruksjonsfiner samt vanlig gips. Tettesjiktet blir våtromsfolie og deretter fliser.

Renoveringsarbeid i et rom med verktøy og materialer, mann i arbeidsklær, lys i taket, og nytt vindu montert. Baderom under renovering med gipspaneler, et vindu og gulv med nylagt belegg. Veggene har isolering og klargjort for tetningslag før flislegging. Under renovering av bad med gipsskiver, et nytt vindu og en montert dør vises. Toalett plasseres midlertidig ved veggen. Arbeidslys henger fra taket. Rom under oppussing med gipsvegger og verktøy på gulvet, midlertidig belysning henger fra taket. Åpning til et annet rom med delvis synlig toalett. Rødt tredelt vindu fra Elitfönster Retro montert på en hvit yttervegg med snø i bakgrunnen og refleksjon av en person i glasset.

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
Så her, typ 6 måneder etter prosjektstart, ble det. Gjenstår et falsat platetak når det blir bedre vær.
Mye problemløsning på veien med betongberegning, armering, laster og avlastninger, limtrebjelke, isolasjon osv.
Er likevel fornøyd med de endelige løsningene jeg har valgt. Den eneste sk. risikokonstruksjonen er taket der jeg har droppet luftspalte og i stedet brukt Isover Vario Xtra. Dog har jeg veldig god ventilasjon i boligen og dampsperren er tett overalt dvs. ingen gliper.

Takk til alle på forumet som har hjulpet meg på veien!

OBS: ca 950 000:- fattigere til tross for egen innsats omtrent 200t.

Nylig renovert rom med kjøkkeninnredning, glatte gipsvegger og downlights i taket. En stålstang støtter taket, og verktøy er plassert langs veggen. Grått kjøkken med moderne stil, inkludert innebygd ovn, benkeplate i hvitt, skap og skuffer under stort vindu. Veggen har grå fliser. Moderne baderom med dusj, servant, vaskemaskin og hvite fliser. Lys fra et vindu med sprosser. Spotlights i taket. Lite soverom med en enkeltseng, hengende taklampe og en dør som fører ut til en hage. En sykkel skimtes utenfor. Soverom med skråtak, hvite vegger og tregulv. Sengen er delvis oppredd, med trebjelker på madrassen. Vindu med utsikt mot trær. Moderne stue med lyse vegger, grå sofa, hengelampe i flettet design, og et rundt spisebord i enden av rommet. Store vinduer, mange detaljer i tre.

Sist redigert:
  • Liker
Klodsmajor og 11 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.