For dere som følger denne tråden, så har jeg opprettet en separat tråd angående eventuell isolering av veggene innvendig, noe som jo i teorien er en risikokonstruksjon. Vurderer dog bare 45 mm isolasjon.
Etter mye fundering har jeg bestemt meg for å isolere hele bygningen innvendig med 45mm steinull. Jeg kommer derfor til å utnytte lektene til isolasjonsrommene for også å avlaste alle laster som havner over vindusrutene. Jeg vil legge XPS300 der disse lastene havner. Ja, det er overdrevet sterk XPS, men på den annen side blir lasten akkurat på kanten av platen.
Vurderer å bare legge til to langsgående armeringsjern (10mm jern) der lastene havner, som supplement til armeringsnett 6-150. Vanskelig å se at bøyler trengs for så små laster som 5-10kN eller synes dere noe jern i andre retningen også trengs? (Altså fra utsiden og innover). 100mm betong overalt. Altså ingen fot/kantbjelke.
Jeg hadde lagt noen jern under teppet og innover. Teppet gjør jo ingenting for styrken, men gjør mer for å redusere overflatesprekker. To jern i lengderetningen så holder det nok. Helst vil man jo ha to oppe og to nede siden de to håndterer både strekkraft og trykkraft, men det blir for trangt å få til det fornuftig på 10 cm.
Jeg hadde stoppet inn noen jern under matten og innover. Matten gjør jo ingenting for styrken, men gjør mer for å redusere overflatesprekker. To jern i lengderetningen så holder det nok. Helst vil man jo ha to oppe og to nede siden de to håndterer både strekkraft og trykkraft, men det blir for trangt til å få til det fornuftig på 10 cm.
I teorien hadde jeg ønsket å ha tykkere støping der, men et sted må man sette grensen for sikkerhetsmarginer.
Grunnen til at jeg har akkurat XPS300 er for å redusere strekkspenningen på platen, som jo minsker om underlaget er hardt og jevnt.
Den lasten som oppstår burde være den som vil knekke kanten av platen, men der har jeg jo den eksisterende innerveggen som holder imot.
Har lagt en Jackon Jackopor våtromsplate langs alle vegger for å skape en diffusjonssperre mellom eksisterende sokkel og det nye betonggulvet. Isolerer litt også, men bare 12 mm tykk. Men først og fremst for å skape et flytende gulv som ikke er forankret i det gamle med forhåpentligvis mindre risiko for sprekker.
Vil også legge til at langs det nye betonggulvet vil jeg legge en trebjelke på høykant, typ 45×195 for å spre lasten på gulvet. Så det blir ingen typisk punktlast, men snarere linjelast. Tilsvarende bjelke vil ligge under limtrebjelken siden det er spennvidde der.
Tilbake til veggene da.
Jeg valgte å felle inn en type fleksible armeringsjern såkalte helibars. De er 6 mm og tar opp strekkspenninger i konstruksjonen. Disse har jeg felt inn med en tiksotropisk mørtel, type sementpasta.
Som dere vet så kommer jeg til å lekte opp alle veggene for å isolere 45mm. Da kommer jeg til å benytte anledningen til å avlaste alle takstolene også, slik at ikke all belastning havner på teglveggene.
Nå skal jeg fuge om alle fugene jeg har frest ut, med hydraulisk kalkmørtel NHL 3.5 også kalt D-mørtel.
Når det gjelder for eksempel avlastningen av limtrebjelken over dette vinduet, har jeg brukt følgende laster.
Punktlast fra tak blir ca. 11 kN.
Som overliggende bjelke vil jeg bruke 220×45.
Spennvidden er 820 mm. Da skal den klare ca. 21 kN ved en punktlast på midten. Bare regnet på bruddgrense og ikke deformasjon.
Som stolper blir det 45×95 mm. De skal ved en knekkelengde på 2 m klare 7,52 kN, altså totalt ca. 15 kN.
Så i dette tilfelle blir stolpene de som setter grensen. Mot betongen har vi spikret fast en 45×45 (svill kan man vel si). Denne fordeler jo lasten litt på betongen.
Liten oppdatering.
Nå er alle nye vinduer (Elitfönster Retro) og dører (diplomat) montert.
Veggene består av stendere 45mm med isolasjon 70mm, Isover Vario Xtra, OSB plate samt gipsplate. I badet brukte vi konstruksjonsfiner samt vanlig gips. Tettesjiktet blir våtromsfolie og deretter fliser.
Så her, typ 6 måneder etter prosjektstart, ble det. Gjenstår et falsat platetak når det blir bedre vær.
Mye problemløsning på veien med betongberegning, armering, laster og avlastninger, limtrebjelke, isolasjon osv.
Er likevel fornøyd med de endelige løsningene jeg har valgt. Den eneste sk. risikokonstruksjonen er taket der jeg har droppet luftspalte og i stedet brukt Isover Vario Xtra. Dog har jeg veldig god ventilasjon i boligen og dampsperren er tett overalt dvs. ingen gliper.
Takk til alle på forumet som har hjulpet meg på veien!
OBS: ca 950 000:- fattigere til tross for egen innsats omtrent 200t.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.