Har en tegelvägg (260 mm tjock) murad av kalksandsten. Helt oisolerad idag.
Utvändigt: Putsad 10mm, målad med silikonbaserad färg.
Invändigt: Putsad normalt sett, men håller på att reparera fogarna.

Golvet är betongplatta isolerad med 250 mm cellplast, ingjuten vattenburen golvvärme.
Taket ska isoleras med 215 mm cellulosa.
Fönster ska bytas till U-värde 1,2
Dörrar ska bytas till U-värde av 1,0

Total yta tegelvägg invändigt: 68 kvm.
Total yta golv: 55 kvm
Total yta fönster&dörr: 12 kvm
Total yta tak invändigt 55 kvm.

Hus med putsad tegelvägg, tegeltak och trädgård framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete på en oisolerad tegelvägg med synliga reparationer av fogar och ett dubbelfönster.
Skapa konto

Funderar på att isolera väggarna invändigt med 45 mm för att få ned U-värdet från 2,2 till ca 0,7 i väggarna. En besparing i mitt fall på ca 2000 kWh. Just nu ligger specifik värmeförbrukning på 111 kWh/m2/år enligt simulering.

Hittade dock ett examensarbete som tydligt beskriver risken för frostsprängning i teglet. Men i praktiken vad ställer 45 mm till med? Det är fortsatt stort värmeläckage ut i väggarna.

Hur har ni andra gjort med oisolerade massiva väggar?

Länk till examensarbetet:

http://www.byfy.lth.se/fileadmin/byfy/TVBH-5100MP_web.pdf

Redigerat:
Ingen som har erfarenhet av detta?

Casaloco
Problemet är risken för kondens/fukt mellan isoleringen och insida tegel. Det är möjligt att du klara dig från problem om du isolerar så pass lite som 45mm. Hade du tänkt ha ångspärr på insidan av isoleringen? Vilken typ av ventilation är tänkt?

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Jag tycker den där väggen redan ser ganska sprängd ut...:surprised:

• Haha
Gabsson
  • Laddar…
Casaloco Casaloco skrev:
Problemet är risken för kondens/fukt mellan isoleringen och insida tegel. Det är möjligt att du klara dig från problem om du isolerar så pass lite som 45mm. Hade du tänkt ha ångspärr på insidan av isoleringen? Vilken typ av ventilation är tänkt?
Hade först tänkt foga om alla dåliga stenar. Sedan tänkte jag regla, isolera 45mm, Isover Vario ångspärr, träfiberskiva, gipsskiva, målarfärg. Ventilation hamnar i badrum och kök, båda mekaniskt ventilerade.

B b8q skrev:
Jag tycker den där väggen redan ser ganska sprängd ut...:surprised:
Det är lasterna från taket som orsakat väggens undermåliga skick, därav jag fräst bort fogarna för att mura om där det krävs. Lasterna kommer avlastas via de nya reglarna för att skona tegelväggarna.

Casaloco
G Gabsson skrev:
Hade först tänkt foga om alla dåliga stenar. Sedan tänkte jag regla, isolera 45mm, Isover Vario ångspärr, träfiberskiva, gipsskiva, målarfärg. Ventilation hamnar i badrum och kök, båda mekaniskt ventilerade.
Låter som ett vettigt materialval. Se till att ha undertryck i ventilationen så ska risken för problem i konstruktionen vara små. Ett helt oorganiska alternativ är att mura upp lättbetong på insidan.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
tycker om Casalocos förslag ovan att använda endast oorganisk material.

Sen uppdatering då jag använt andra trådar också men här är några bilder på slutresultatet. Renovering pågår, isolerad vägg med träreglar, mineralull, oskyddade ytor, byggmaterial synligt.
Skapa konto
Byggarbetsplats inne, isoleringsmaterial, träplankor, byggavfall, byggmaterial på arbetsbänkar, under konstruktion.
Skapa konto
Inomhuskonstruktion, träreglar, tegelvägg, fönster, renovering, byggnadsstomme, isoleringsprocess, oavslutat byggprojekt, dagsljus.
Skapa konto
Renoveringsarbete pågår, synlig regelstomme, byggmaterial, verktyg, omålade tegelväggar, gamla fönster, isolermaterial i taket.
Skapa konto
Modernt vardagsrum med soffa, bord, hängande lampa, öppen planlösning och vit inredning.
Skapa konto

• Gilla
Valdemar Hansson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.