richardtenggren richardtenggren skrev:
Vil ikke strø salt i sårene, men hvorfor ble ikke en hel balk bestilt fra starten?
Føles som du nå får bruke ganske mye penger i stedet for å ha rådført en konstruktør før du begynte? :(

Problemet er vel å sikre hvilken last som teglverket under skinnen tåler, men du kunne vel sporet inn VKR/KKR på sidene av vinduslukken eller kanskje støpt en stående søyle?
Vi vurderte nok at det ville bli veldig vanskelig å få inn en limtrebalk på 12m. Han var så lang fra starten men vi kuttet den. Men selv om den hadde vært ukuttet ville lastene bare vært delvis lavere, ikke løst problemet.
Jeg har hatt konstruktør involvert av og til, men de mangler ofte forståelse for eldre konstruksjoner. Dessuten kan de ikke garantere noen beregninger på eldre murverk. Nå har jeg imidlertid håndtert lastene fra limtrebalken ved å la produsere KKR-støtter som kommer neste uke. Men akkurat nå funderer jeg altså på lastene fra takstolene. De oppstår jo uansett hvordan jeg håndterer limtrebalken.

Problemet med skinnen er at den er for kort. Skjærsprekkene (diagonale sikksakkformede) er et bevis på at skinnen ikke har klart å bære takstolslastene, noe som tydelig vises på nedenstående bilde. Den radikale løsningen er å bytte ut skinnen med lengre stålbjelker samt å mure om veggen. Siden murverket er gjort med vekslende løpskift og koppskift er dette ikke helt enkelt.

Veggen med mursteiner ved vinduet viser skjuvsprekker, hvor mønsteret indikerer svakhetene som skyldes de korte stålbjelkene.

• Liker
Gabsson
  • Laddar…
K
Riv to lag med stein over vindu, frese vertikale spor på hver side av vinduene og fjern steinen. Sett to jernpilarer i sporene og legg en HEA-bjelke oppå. Nett og puss hele veggen.

• Liker
Gabsson
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Riv to lag stein over vindu, fres vertikale spor på hver side av vinduene og fjern steinen. Sett to jernstolper i sporene og legg en heabjelke oppå. Netting og puss hele veggen.
Takk for innspill. Skal vurdere litt på løsninger i noen dager nå. Legger ved to bilder av teglveggen - langsiden, så dere ser hele bildet. Tidligere har man hatt en trebjelke som takstolene har hvilt på. Virker som en rimelig bra løsning for å spre lasten. Observer at det har vært enorme setninger i grunnen som også har påvirket sprekkdannelse i veggene. Legger ved et bilde av det også, altså før sokkelen ble støpt, så dere har det i tankene. Teglvegg med synlige sprekker og to vinduer, under et trebjelketak. Gulvet er grov grus med en grønn trillebår foran. Teglvegg med synlige sprekker og avskalling, en dør til venstre, vinduer og en stige. Ubehandlet gulv av grus, tak med synlige bjelker. En nærbilde av en sprukken murvegg med ujevn overflate og løs jord, som viser tidligere setningsskader før sokkelen ble støpt. En murvegg med synlige sprekker og forsterkning av armeringsjern, omgitt av grus og en treplanke i forgrunnen.

Beste svar

Hva er det for "hus" som du holder på med? Ser jo ut som om det har beveget seg i alle mulige retninger. Har du noen bilder fra utsiden å vise? Hva har dette vært før du "satte tennene i det"?

• Haha
Gabsson
  • Laddar…
R roli skrev:
Hva er det for et ”hus” som du holder på med? Ser jo ut som om det har beveget seg i alle retninger. Har du noen bilder fra utsiden å vise? Hva har dette vært før du ”satte tennene i det”?
Gammelt garasje/verksted fra ca 1935 som er en tilleggsbygning til vårt permanente hus. Den har i løpet av noen tiår blitt brukt som et industrielt verksted med kjøretøy og annet tungt utstyr. Det fantes blant annet en gammel spillgrop under gulvet bestående av en betonggrop 2×2×2m!
Det er åpenbart man bare bygde for det skulle holde i en generasjon, på den andre siden har det til tross for setningene i grunnen likevel holdt brukbart.
Se vedlagte bilder av utsiden. Det er ganske nylig malt, men av tidligere eier. Gammelt hvitt verksted fra 1935 med rødt tak, nymalt av tidligere eier, omgitt av blomster og grus på en solrik dag.

• Liker
BigR
  • Laddar…
Til avlastning av takstoler på langsgående sidevegg hvor jeg har to store vinduer (1,8 m brede), et lite vindu (0,8 m bredt) samt en dør 0,8 m bred. Alle vinduer og dører skal byttes for info. Se bildet ovenfor hvordan det ser ut fra utsiden.

Jeg vurderer nå disse 4 forskjellige løsningene. Se nedenfor;

Alt 1: Ben-støtte innfelt i vegg.
Veggen av teglstein med et stort vindu og markeringer som beskriver strukturelle endringer, inkludert bjelker og fjerning av steiner.

Alt 2: Benstøtte som avlaster ny skinne. Enklere enn alt 1.
Brøstet steinvegg med stort vindu omgitt av tekstblokker. Øvre bjelke og metallsøyler angis som støtteløsninger, markeret med rødt. Tegninger viser planlagte endringer.

Alt 3: Fjern gammel skinne og erstatt med en lengre bjelke.
Gammelt mursteinsvegg med stort vindu i midten. En rød linje indikerer planlagt bjelkeplassering over vinduet. Verktøy og murbrokker på gulvet.

Alt 4: Fjern raden med løpestein og legg inn en lang bjelke. Behold gammel skinne være igjen. Det er jo slik det er gjort på andre vinduer, bare med en trebjelke for å jevne ut lasten...
Murvegg med et sentralt vindu, delvis avdekket murstein. Rød linje markerer bærebjelkeplassering over vinduet. Tekst sier "Balk UPE80 med store opplag.

Tenk litt på dette, har jeg gått glipp av noe alternativ?

Et avgjørende spørsmål er hvordan du vil at veggen skal se ut når den er ferdig. Vil du beholde så mye som mulig av murkarakteren, er det nok alternativ 4 som gjelder.

• Liker
Gabsson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Et avgjørende spørsmål er hvordan du vil at veggen skal se ut når den er ferdig. Vil du beholde så mye som mulig av murkarakteren så er det nok alternativ 4 som gjelder.
Jeg hadde ønsket å ha akkurat denne delen (ca 6 meter, frem til mellomveggen) teglsteinsren med nye fine fuger om det er teknisk mulig med hensyn til belastningene. Øvrige vegger vil bli nettet og pusset uansett.

Det går, men du trenger en erfaren murer. De er en mangelvare i dag.

J justusandersson skrev:
Det går, men du trenger en erfaren murer. De er en mangelvare i dag.
Det blir jeg som kommer til å mure :-) Mure i den betydningen at legge nye fuger med fugeslev/pinne.

Litt stålbjelker på plass for å avlaste limtrebjelken. Gjenstår en avlastning på det lange vinduet. Det lille vinduet kommer jeg nok ikke gjøre noe med uten satser på at det klarer 9.5 kN.

Stålbjelker montert for å avlaste limtrebjelken i et byggeprosjekt. Flere lys, verktøy og stiger synlige i et renoveringsområde. Stålbjelker støtter en limtrebjelke i et renoveringsprosjekt. Et lite vindu er synlig, med eksponerte murvegger rundt. Stålbjelker installert i en byggeplass, forsterker en limtrebjelke. Et lite vindu i bakgrunnen. Vegger av teglstein og treverk synlige.

• Liker
LoweW
  • Laddar…
Nå fast med kjemanker. Veldig fornøyd! Bygge med fastmonterte stålsøyler i betongsokler, omgitt av steinete underlag og umalt treverk i et renoveringsprosjekt. Bygge med fastmonterte stålsøyler i betongsokler, omgitt av steinete underlag og umalt treverk i et renoveringsprosjekt. En byggeplass med metallstolper festet med kjemisk anker på betongfundamenter, del av renoveringsprosjekt.

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
Passer på å spørre dere om et helt annet emne. Hvordan i all verden vurderer man tilstanden til takpappen? Siden jeg skal isolere taket innvendig med cellulose, vil jeg ikke kunne inspisere undertaket på innsiden i fremtiden.

Har tatt noen bilder av takpappen ved nedløpsrørene. Den er ganske stiv og tørr, men den er hel så vidt jeg kan se. Skar bort en liten bit, og hvis man bryter den, knekker den. Jeg forstår at den har hatt sine beste dager, men jeg hadde helst ønsket å vente med taket til om noen år ... kan legge til at jeg ikke har sett pågående fuktflekker de siste ukene, selv om det har regnet en del.. Flatt tak på hvitt hus med rød takpapp, omgitt av trær og busker. Synlig pipe og vei i bakgrunnen. Sprukket takpapp nær et stuprør, viser tegn på aldring og stivhet. Tydelig tekstur med et kutt for inspeksjon. Ingen synlige fuktskader. Ødelagt, tørr takpapp med sprekker ved takrenne. Fotografi viser tilstanden på takpappen før innvendig isolering av tak med cellulose. Utklipp av takpapp ved stuprør viser tørre, sprukne kanter og noe misfarging, indikasjon på aldring. Råspont ikke synlig for inspeksjon.

Oppdatering. Celleplast S100. 100-250mm tykt.

• To arbeidere inspiserer et underlag av grov grus i et åpent rom med hvit murvegg og synlige bjelker.
  • Cellplastplater S100 stablet i et rom under renovering, med eksponerte trebjelker og mursteinsvegger.
  • Bygge med stablet cellplast S100 plater på gulvet, omgivende murvegger, synlige bjelker i taket og byggestøtter i rommet.
  • Liker
MultiMan og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.