Jeg tolket innlegget om nedfelt flattjern at han skulle ha det for å spre lasten, noe det ikke vil gjøre. Jo, litt vil det spre lasten, men ikke så det vil hjelpe spesielt mye.
Rroli skrev:
Et flattjern under den limtrebjelken vil ikke fordele spesielt mye last sidelengs, den er rett og slett for svak. Hvor bred er vindusåpningen i bilde 2? Ser ut som om du vil få problemer der om det ikke finnes en skikkelig bjelke over vindusåpningen som tar hånd om vertikallasten fra limtrebjelken. Om det er skinnen ifølge tidligere bilder, så er det tvilsomt om det vil holde.
Så her ser dagens lastberegning ut, med rådende installasjon. Vær oppmerksom på at jeg deler opp beregningene som om det var to seksjoner. Dette fordi limtrebjelken er skjøtet ved et av betongfundamentene og dermed ikke i ett helt stykke.
Lille vinduet - 80 cm bredt og for øyeblikket en maksbelastning på 26 kN.
Jeg lytter til dere og prøver å løse problemet under de forutsetningene som finnes.
Når det gjelder det lille vinduet, så tenker vi å støpe ytterligere 2 fundament og bygge en stållangbjelke.
Så senker jeg lasten i teglveggen over det lille vinduet fra 26 kN til 10 kN. Det er fortsatt 1 tonn ved maks snølast, men det føles likevel som om veggen burde klare det. Stålskinnen (som er i rimelig god stand) skal klare litt over 24 kN ifølge Julius. Jeg synes en teglvegg burde klare det med opplag på 19 cm på hver side. Man må ikke glemme at det har vært belastning på veggen i 90 år. Det fine med denne løsningen er at disse to nye vertikale bjelkene blir innfelt i fremtidige innervegger!
Så der ja, nå begynner det å ligne noe. Var selv inne på tanken å foreslå en overliggende opphenging. Men det er jo ingen større idé nå, for du har jo allerede tenkt tanken....
Før, da bærende murverk var hverdagskost, kunne mange håndtere denne typen problemer med en ryggmargsrefleks. I dag er det annerledes. Jeg har funnet en gammel tabell som er en slags huskeliste. Der finnes opplysninger om trykkfasthet for forskjellige kombinasjoner av murstein og mørtel. En forutsetning er at forholdet mellom dybde og høyde er 1:12. Det betyr at en fullsteinmur (25 cm) må være 3 m høy for at man skal kunne anvende opplysningene. En sandsteinsvegg som er murt med kalkmørtel, som ikke er en urealistisk antakelse, har ifølge tabellen en trykkfasthet på 18 kp/cm^2, dvs. ca 1,8 MPa.
Før, når bærende murverk var hverdagsmat, kunne mange håndtere denne typen problemer med en ryggmargsrefleks. I dag er det annerledes. Jeg har funnet en gammel tabell som er en slags lathund. Der finnes informasjon om trykkfasthet for forskjellige kombinasjoner av murstein og mørtel. En forutsetning er at forholdet mellom dybde og høyde er 1:12. Det betyr at en fullstensmur (25 cm) må være 3 m høy for at man skal kunne anvende opplysningene. En sandsteinsvegg som er murt med kalkmørtel, noe som ikke er en urealistisk antakelse, har ifølge tabellen en trykkfasthet på 18 kp/cm^2, dvs ca 1,8 MPa.
Justus. Hvordan oversetter jeg dette til eventuell last i praksis. Jeg mistenker disse 1.8MPa gjelder linjelast og ikke punktlast?
Om nå lasten i mitt tilfelle blir 10kN så blir lasten på opplaget fra stålskinnen følgende,
10 000÷(0,19×0,06×2) = 0.44 MPa
Nå hviler jo lasten på større overflate enn skinnen så klart, men for å gjøre en antakelse.
Det er jo snakk om et trykk, dvs last per flate. Jo større flate du kan fordele en last på desto lavere blir trykket. Mange laster som havner på et murverk er noen form for punktlaster, gulvbjelker, takstoler mm. Man må også tenke på at lasten fra skinnen havner nær en veggslutt (vindusåpningen) og på en lavere høyde enn ønskelig. Jeg synes du er inne på riktig spor i din utregning.
Skulle ikke en rund søyle være hyggeligst når den er synlig? En gaffel med solide gjennomgående skruer liker jeg. Hvordan har du festet takåsene til limtrebjelken?
Ville ikke en rund søyle vært finere når den er synlig? En gaffel med kraftige gjennomgående skruer liker jeg. Hvordan har du festet takåsene til limtrebjelken?
Rund søyle kan være stilig, ja. Takåsene er ikke festet til limtrebjelken ennå. Men de vil bli festet med noen spikerforbindelser senere.
Har du synspunkter på dimensjonen på søylen?
Samt de øvrige bjelkene. Jeg føler meg usikker på hvilke dimensjoner jeg skal velge, nemlig...
Du bør nok feste limtrebjelken allerede nå om stemplene er fjernet. Sjekk helt bakerst så ser du tabeller på søyler, velg gjerne en litt oversterk søyle så slipper du brannsikkerhetsmale den.
[lenke]
Takker. Hvilken svikt på overligger-bjelken kan jeg akseptere? Vil jo gjerne at den er rimelig stum så ikke lasten havner på murveggen.
Angående limtrebjelken og stolene så er to søylestempler igjen. Tenker du at limtrebjelken skal velte? Akkurat nå er den typ oppkilet med skikkelig spenning opp mot takstolene så risikoen for at den velter er liten. Dessuten er den jo fastkilet i hullet i murveggen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.