K karlmb skrev:
Ok. Og dette ville da være noe som blir et stort problem i visse hus? Jeg antar at typ alle hus i Sverige får det slik om sommeren når solen steker.
Prøv selv å gå opp på loftet ditt.
Og stikk hånden ned i isolasjonen.
Om det skulle være fuktig der (tillatt meg å tvile), hva hindrer fukten å vandre oppover om natten?
Mitt loft er fortsatt varmere om natten enn hva boarealet er under varme perioder om sommeren, men kanskje spiller ikke det så stor rolle i dette.
Jeg tror at fukten kan vandre oppover, absolutt. Men er det ikke fritt oppover så vil jeg i alle fall unngå å stenge inne eventuell kondens.
Deler av loftet mitt var innredet med plastmatte og heldekkende teppe da det ble brukt som soverom for lenge siden av tidligere eiere. Der tviler jeg på at det kunne puste oppover.

Jeg er enig med deg i mye, men synes likevel at dampsperre virker fornuftig når man ikke har full kontroll på hele huset og dets oppbygning 🙂

Denniis Denniis skrev:
Deler av min loft var innredet med plastmatte og heldekkende teppe da det ble brukt som soverom for lenge siden av tidligere eiere. Der tviler jeg på at de kunne puste oppover.
Selvfølgelig dumt å legge plastmatte på den kalde siden (som det jo blir hvis man bor under og ikke varmer opp ovenfor) Å bruke tette materialer på feil sted er det nok ingen som argumenterer mot.
At man ikke har full kontroll er jo på den andre siden ingen grunn til å velge åpne materialer. Det er ikke så vanskelig egentlig. Fukt vandrer mot det kalde i en isolert vegg/tak. Fukt som har vandret gjennom hele veien og kommer ut i et kaldere rom kan kondensere og bli til vann på de kaldeste delene i det rommet. Altså vil man redusere fuktvandringen, ikke tillate den med en slags "puste" argument.
Et hus skal ventileres, men er ingen lunge.
Der fukt finnes skal det ventileres ut på en trygg måte. Er man usikker på om for eksempel ventilasjonen er tilstrekkelig på et kaldloft så er det aldri feil å redusere fuktvandringen opp til loftet ved å tette rene luftlekkasjer, og redusere diffunderende fukt som går gjennom byggematerialene.
Mange tror at eneste måten er å ventilere mer eller til og med tørke luften til store energikostnader.
Men om ingen fukt finnes er det ikke noe som trenger å ventileres eller tørkes.
Å derimot fortsette å tilføre fukt til loftet i et gammelt hus ved for eksempel å begynne å bo i det på moderne vis med høye temperaturer og baderom mm, og sette dampbrems i taket, ja det kommer til å gi mer problemer enn å sette plast på samme overflate.
Et tips i dag er å sette billige temp og hygrometer-enheter på Zigbee som går over et år på batteri, koster ca 100 kr stk. Da kan man via en app i telefonen enkelt overvåke og se hvordan fukt og temp endrer seg over årstidene og avgjøre om man har et problem eller ikke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.