BigR
Jeg beskrev fremgangsmåte fra innsiden. Om du isolerer om fra kaldloftet så legg vindsperre mot sperrene på den kalde siden og deretter isolasjon på det.

BigR BigR skrev:
Jeg beskrev fremgangsmåten fra innsiden. Hvis du isolerer om fra kaldloftet, legg vindsperre mot troen på den kalde siden og deretter isolasjon oppå det.
Okey for alle bedrifter jeg har vært i kontakt med sa å legge dampbrems fra loftet, så isolasjon oppå det de sier pappen bremser knapt, vet selv ikke lenger så komplisert alt sammen.

BigR
Legg dampsperre da. Polyetenpapp er i og for seg en slags "sperre", men med lavere damptetthet. Det pleier å være spesifisert på forskjellige duker/folie. Litt uklart om du mener å legge duk innenfra eller utenfra eller begge veier?

Hvis du legger doble sperrer, en på kaldt loft og en innenfra under innertaket, så bør damptettheten være høyere på den indre sperren.

Tenkte kun å legge fra loftet, når jeg fjerner den gamle isolasjonen sagflis, tenkte jeg å isolere med cellulose eller trefiber.
Så når jeg fjerner sagflis tenkte jeg å fjerne den gamle vindsperren og legge en dampbrems og så på med den nye isolasjonen.
Så øke ventilasjonen i huset også.

namnbyte
Denniis Denniis skrev:
Jeg ville ikke satt plast i gammelt hus, heller dampsperre.
Vil du ta bort tretexen av noen grunn? Ellers tenker jeg at det er jo litt isolasjon som er dumt å ta bort unødvendig :)
Har du aldri sett tretex brenne? Ved en eventuell brann rekker man knapt å slå inn nødnummeret før det er for sent, brøt løs en bit fra en vegg her hjemme og bestemte oss deretter at all tretex skal erstattes med gips 😅

• Liker
karlmb
  • Laddar…
Denniis Denniis skrev:
På hvilken måte er det overtro?
Jeg er helt enig med deg ellers,, bruker gjerne moderne ting og er ingen bakstreversk som nekter nytt.

Plast fungerer sikkert like bra i mange tilfeller, men er man litt usikker så synes jeg i alle fall at dampbrems er bedre så ingen fuktighet risikerer å bli innestengt.
Alt handler om å minimere mengden vanndamp på den kalde loftet. Jeg ser ikke hvordan det kan være en fordel at det kommer mer vanndamp opp dit som det blir med dampbrems.
Hvordan skulle fuktighet bli innestengt med riktig plast?
Du tenker at huset ikke brukes og man tetter til all ventilasjon?

namnbyte namnbyte skrev:
Har du aldri sett treetex brenne? Ved eventuell brann rekker man knapt å ringe nødnummeret før det er for sent, rev løs en bit fra en vegg her hjemme og bestemte oss deretter for at all treetex skal erstattes med gips 😅
Nei, det har jeg aldri opplevd heldigvis :)
Helt klart en god innspill, men setter man panelet foran tretexen så blir det vel iallfall en forbedring mot nåværende?
Jeg tenker at sofaer og gardiner er en større fare med tanke på brannsikkerhet?

Sist redigert:
K karlmb skrev:
Alt handler om å minimere mengden vanndamp på det kalde loftet. Jeg ser ikke hvordan det kan være en fordel at det kommer mer vanndamp opp dit som det blir med dampbrems.
Hvordan skulle fukt bli innestengt med riktig plast?
Jeg tenker at det kalde loftet blir fuktig i sensommeren og treflisisolasjon suger til seg fukt. Med dampbrems kan det tørke i begge retninger i stedet for bare oppover med plast. Jeg synes bare det føles dumt å plastre noe hvis man ikke er sikker på at det er helt hundre prosent tett ellers, bygger man nytt ville jeg også ha brukt plast.
Det finnes dampbrems for ulike forutsetninger også.
Så er mine tanker, men jeg forstår at det finnes ulike meninger da det ser ut til å gjøre det også blant profesjonelle utøvere.

Her finnes det nok en bedre forklaring enn den jeg kan skrive https://www.isolerproffs.se/isoleringsfakta/produktfakta/tatskikt/angbromsar/

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Den der brannaspekt mange kjører med er bare latterlig............De fleste innendørs branner har nok samme forløp uansett hva vegg og takplater er laget av. Det er en ganske stor forskjell på å fyre en løs tretex bit enn når det sitter på en vegg klemt mellom andre materialer. Der ligger det muligens og gløder og ulmer litt bare om man nå leker med tanken at ilden starter i noe elektrisk og det kryper videre.

• Liker
Anonymiserad 405730 og 2 andre
  • Laddar…
namnbyte
S Stefan1972 skrev:
Den der brannaspekten mange kjører med er bare latterlig............De fleste innendørsbranner har nok samme forløp uansett hva vegg- og takplater er laget av. Det er en ganske stor forskjell på å brenne en løs tretexbit enn når det sitter på en vegg klemt mellom andre materialer. Der ligger det muligens og gløder og ulmer litt bare om man nå leker med tanken at brannen starter i noe elektrisk og det kryper videre.
I de fleste hus med treetex er det ikke innebygd, men utgjør ytterste bygglag på først og fremst vegg. Eventuelt med tapet eller vev over. I vårt hus fra 1950 er det det eneste materialet som utgjør innervegg utover reglene og litt vevtapet, dvs det kommer ikke til å gløde bare litt uansett hvilken side det blir varmt på. Lik den veggbiten vi allerede har testet på.

Du får det til å høres ut som at treetex er likestilt med gips ved eventuell brann, at det ikke gjør noen forskjell i det hele tatt og dermed absurd å bytte ut. Tvilende på at så er tilfellet.

Denniis Denniis skrev:
Jeg tenker at kaldloftet blir fuktig under sensommeren og tresponisolasjon suger til seg fukt. Med dampbrems kan det tørke begge veier i stedet for bare oppover med plast. Jeg synes det bare er dumt å bruke plast hvis man ikke er sikker på at det er helt tett ellers. Bygger man nytt, ville jeg også brukt plast.
Det finnes dampbremser for ulike forutsetninger også.
Så er mine tanker, men jeg forstår at det finnes ulike meninger siden det virker å være slik også blant profesjonelle utførere.

Her finnes det nok bedre forklaring enn den jeg kan skrive [lenke]
OK, men det føles ganske søkt og egentlig fysisk umulig, at oppsamlet fukt i trespon skulle vandre mot en varmere plass (nedover). Fukt vandrer alltid i den kalde retningen. Så den skal bare opp i luften på loftet og ventileres ut der. Plast hindrer altså ingen opptørking, uansett isolasjonsmateriale.

K karlmb skrev:
OK, men det føles ganske långsökt og egentlig fysisk umulig, at opplagret fukt i trespon skulle vandre mot en varmere plass (nedover). Fukt vandrer alltid i den kalde retningen. Så den skal bare opp i luften på loftet og ventileres ut der. Plast hindrer altså ingen opp-tørking, uansett isolasjonsmateriale.
Jeg er uenig, så det er bra vi kan mene og tro forskjellig :)

Men ifølge deg er altså dampsperre fullstendig unødvendig og kan byttes ut med plast i alle tilfeller?

Denniis Denniis skrev:
Jeg er ikke enig, så det er flaks vi får mene og tro forskjellig
Man mener og tror ikke forskjellig om naturlover.
Jeg har ikke sett noen grunn til å bruke dampbrems som alternativ til plast andre steder heller, er det andre forhold i vegger for eksempel? (Alvorlig ment spørsmål hvis noen har et svar)

K karlmb skrev:
Alt handler om å minimere mengden vanndamp på det kalde loftet. Jeg ser ikke hvordan det kan være en fordel at det kommer mer vanndamp opp dit som det blir med dampbrems.
Hvordan skulle fukt bli innestengt med ordentlig plast?
Plast mot taket gjør riktignok at det går mindre fukt opp dit, men min bekymring blir da om det ikke går mer fukt inn et annet sted, og skaper problemer der?
Plast overalt eller ingensteds, og siden det er vanskelig å få det moderne tette plastlaget i et gammelt hus lar man det være og balanserer med isoleringen.

Mine fem øre.

• Liker
Joak
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Man synes og tror ikke forskjellig om naturlovene.
Jeg har ikke sett noen grunn til å bruke dampbrems som alternativ til plast andre steder heller, er det andre forhold i vegger for eksempel? (Alvorlig ment spørsmål hvis noen har et svar)
Veldig mange håndverkere på sosiale medier og produsenter virker vel også gjøre det?

Eller hva er det jeg misforstår i informasjonen på følgende side for eksempel?
https://www.isolerproffs.se/isoleringsfakta/produktfakta/tatskikt/angbromsar/

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.