Hei har et hus fra 1950 tretex innertak som jeg gjerne vil bytte mot en panel eller gips,
Bak tretexen finnes det rupanel så kommer kaldloftet, med kutterflis isolering. Altså ingen plast i dette huset. Sannsynlig at det kan finnes vindsperre bak tretexen.
Har 2 spørsmål
kan man legge panel direkte på tretexen?
Om man fjerner tretexen, skal det ikke legges noe plast? Hvis det ikke var i huset fra begynnelsen? Men heller legge en vindsperre som bremser? Og så panel?
Bak tretexen finnes det rupanel så kommer kaldloftet, med kutterflis isolering. Altså ingen plast i dette huset. Sannsynlig at det kan finnes vindsperre bak tretexen.
Har 2 spørsmål
kan man legge panel direkte på tretexen?
Om man fjerner tretexen, skal det ikke legges noe plast? Hvis det ikke var i huset fra begynnelsen? Men heller legge en vindsperre som bremser? Og så panel?
Hva er litt problem? Er det voksende problem?
Jeg har fjernet innertak og satt dampbrems direkte på rupanel. Men da har jeg lagt ny elektrisitet og stilt ny lekter og deretter perlestaff. Ingen tretex i mitt tak.
Jeg tenker at tretex er trefiber og dermed å sammenligne med trespon som du har som isolasjon. Jeg kan ikke tenke meg at det skulle skade å sette dampbremsen på tretex. Jeg ville ha stiftet den opp på tretex uten å nøle, men det kan kanskje finnes mer info om dette eller at noen med mer kunnskap legger til her
Jeg har fjernet innertak og satt dampbrems direkte på rupanel. Men da har jeg lagt ny elektrisitet og stilt ny lekter og deretter perlestaff. Ingen tretex i mitt tak.
Jeg tenker at tretex er trefiber og dermed å sammenligne med trespon som du har som isolasjon. Jeg kan ikke tenke meg at det skulle skade å sette dampbremsen på tretex. Jeg ville ha stiftet den opp på tretex uten å nøle, men det kan kanskje finnes mer info om dette eller at noen med mer kunnskap legger til her
Ser ut som svarte rupanel under toalettet, men den har vært renovert for noen år siden, så mistenker at det kan være en gammel skade.Denniis skrev:
Hva er litt problem? Er det voksende problem?
Jeg har fjernet innertak og satt dampbrems direkte på rupanel. Men da har jeg lagt ny el og lagt ny spikerslag og deretter perlespont. Ingen tretex i mitt tak.
Jeg tenker at tretex er trefiber og dermed å anse som trefliser som du har som isolasjon. Jeg kan ikke forestille meg at det skulle skade å sette dampbremsen på tretex. Jeg ville stiftet den opp på tretex uten å nøle, men det går kanskje an å finne mer info om dette eller at noen med mer kunnskap kommer med innspill her![]()
Du kan ta en kniv og skrape og litt på råsponten. Er det bare litt svart på overflaten og du får frem friskt tre under er det ingen fare.E Emonil skrev:
Hold litt øye med at det ikke fortsetter å vokse bare. Trolig har bedre ventilasjon fra toalettet hvis du nå har renovert det, så ingen flere tiltak er nødvendig. Men fortsetter det ville jeg tatt hjelp av et ventilasjonsfirma for å få hjelp ut fra akkurat dine forutsetninger i ditt hus
Det jeg har lest meg til samt fått fra venner (snekkere) er at man ikke skal blande inn plast i gamle hus som ikke er helt tette i grunnen, spesielt om man har et kaldt loft eller om huset ikke er oppvarmet hele året. Fordi plasten ikke tillater eventuell fukt å vandre gjennom på samme måte som en dampbrems, kan det hindre gamle hus i å tørke opp. Siden vi har trespon som isolasjon, som kan bli fuktig av og til, fikk jeg rådet om å sette inn dampbrems.K karlmb skrev:
Jeg er som sagt ingen ekspert, men prøver bare å dele det jeg har fått med meg
Vil påstå at det er overtro tross alt. Alt oppfunnet etter 1900 er ikke skrot som ikke hører hjemme i gamle hus.Denniis skrev:
Det jeg har lest meg til samt fått fra venner (snekkere) er at man ikke skal blande inn plast i gamle hus som ikke er helt tette i grunnen, spesielt om man har en kaldloft eller om huset ikke er oppvarmet hele året. Siden plasten ikke tillater eventuell fukt å vandre gjennom på samme måte som dampsperren så kan det hindre gamle hus i å tørke opp. Fordi vi har trespon som isolasjon, hvilket kan bli fuktig av og til, fikk jeg rådet å sette opp dampsperre. Jeg er som sagt ingen ekspert, men prøver bare å dele det jeg har fått til meg![]()
Unngå overtrykk i huset, god ventilasjon er fuktens fiende. Det viktigste er å stoppe luftvandring så byggfolie eller vindsperre funker bra i innertaket, plast eller ikke. Med femtitallets sparsomt isolerte (under 200mm) vegger og tak så rekker normal fukt å tørke ut begge veier i et hus som ikke kaldstilles og har normal oppvarming.
På hvilken måte er det overtro?K karlmb skrev:
Jeg er helt enig med deg ellers, bruker gjerne mer moderne ting og er ingen bakstreversk som nekter nytt.
Plast fungerer sikkert like bra i mange tilfeller, men er man litt usikker så synes jeg iallfall at dampbrems er bedre så ingen fukt risikerer å bli innestengt.
Okey så litt dampbrems kan ikke skade? Tenkte å isolere om for har litt styggt problem på loftet, ligger kun vindsperre der, tenkt å isolere om og legge dampbrems istedenfor på loftet?BigR skrev:
Unngå overtrykk i huset, god ventilasjon er fuktens fiende. Det viktigste er å stoppe luftvandring så byggfolie eller vindsperre funker bra i innertaket, plast eller ikke. Med femtitallets sparsomt isolerte (under 200mm) vegger og tak så rekker normal fukt å tørke ut i begge retninger i et hus som ikke stenges helt ned og har normal oppvarming.