Holder på å renovere et rom i huset mitt som har treetex i taket. Tanken er å gipse taket. Må jeg fjerne treetexen først, eller kan jeg sette gipsen direkte på?
Dessverre kom jeg på dette etter at jeg allerede har begynt å sette opp den nye veggen, men jeg tenker at jeg i så fall beholder treetexen under takbjelkene.
Under treetexen er det råspont mot vinden og derpå gammel sponisolering.
Det er allerede veldig kaldt i dette rommet, så jeg vil helst ikke forringe isolasjonen, men samtidig vil jeg jo ikke at gipsen skal falle ned...

• Tak med tretexplater og skrå vegg i et rom under renovering. Veggen har avrevet tapet og ujevn overflate nær et vindu.
  • Innrammet trestativ under bygging med kabel i røret mot trefiberplatevegg og tak, delvis malt.
Tretex er bra isolasjon, så la det sitte igjen. Skru gipset med gipsskrue for træregel, men for 2 eller 3 lag med gips avhengig av tretexens tykkelse.

• Liker
Simon Hellsten og 1 annen
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Tretex er bra isolasjon så la den sitte igjen. Skru gipsen med gipsskrue for trestenderverk men for 2 eller 3 lag med gips avhengig av tretexens tykkelse.
Takk, ja lengre skrue må anskaffes så det når til undertaket 👍🏻 Og det medfører ingen problemer at underlaget er "mykt" under gipsen?

Ikke for at det har så stor betydning men er det ikke masonite?

Stefan N Stefan N skrev:
Ikke for at det har så stor betydning, men er det ikke masonitt?
I så fall en veldig tykk og porøs variant. Gjetter at det er nettopp Tretex da den er såpass tykk (ca1,5-2cm) og porøs.

• Liker
joran og 1 annen
  • Laddar…
Ser ut som treetex synes jeg...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.