Janu78 skrev:
Hei, ikke ta det ille opp men dette er et eksempel på hvordan det ikke skal se ut.

Overblekket skal også ta opp luftspalten så enten inn bak asfaboarden eller direkte mot asfaboarden med tetning mellom asfan og platen.

Ditt overblekk mangler oppviklede gavler som det skal være.

Så skal platen slutte 40mm utenfor karmens utside hvis jeg ikke husker feil.

For slik det er nå så kan drivvann som kommer bak panelet renne inn i konstruksjonen over vinduet.
Du blander muligens ikke sammen over- og underblekk?
Vindu med nedre blikkbeslag uten oppvikk, montert på trekledt vegg.
Oppvik behøves for å beskytte karmen men du har ingen på siden for overblekkene...

P
Cruzze Cruzze skrev:
Du blander muligens ikke sammen over- og underblikk?
[bilde]
Nei vindusbeslaget ser ok ut.

• Liker
J_K_H og 1 annen
  • Laddar…
P
Cruzze Cruzze skrev:
Du blander muligens ikke sammen over- og underblekk?
[bilde]
Jeg legger ned denne tråden nå litt for mange gjørdetselv fixere så det blir ikke så bra dessverre😤

• Liker
leifberggren og 2 andre
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Jeg legger ned denne tråden nå litt for mange gjørdetselv fixere så det blir ikke så bra dessverre😤
Du får gjerne forklare formålet med oppbrett på overblikket og hvordan disse oppbrettene skal integreres i ytterpanelet...

P
Cruzze Cruzze skrev:
Du får gjerne forklare hensikten med oppbrett på overblekket og hvordan disse oppbrett skal integreres i ytterpanelet...
Du bretter opp en gavl som du har på vindusblekket. Deretter lager du panelet som du har gjort, jeg pleier å ha 28mm mellom panelets underkant og platen, men du kan ha mindre om du vil, bare litt vanskelig å male endetræet. Oppbrettet er jo så vannet ikke driver inn bak panelet.

• Liker
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Spretig tråd dette...
Monterte på spikrekke, eller rettere sagt en annen horisontal regel da spikrekka ikke spilte på høyde:

[bilde]
Så over med panel med dryppnese så blir det bra...
[bilde]
Så hvis man bytter vinduer, må man rive ned panelet også?

P
E Evalarsson36 skrev:
Så om man byter fönster måste man rive ned panelet også?
Men han bytter jo ikke.
E Evalarsson36 skrev:
Så om man byter fönster måste man rive ned panelet også?
ofte trenger man det i alle fall over vinduer og dører, folk ser ikke ut til å forstå viktigheten av riktig monterte overblekk!

• Liker
Joak
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Men han bytter jo ikke.

ofte trenger man det i alle fall over vinduer og dører, folk ser ikke ut til å fatte viktigheten av riktig monterte overblekk!
Hva mener du med han bytter jo ikke? Derfor mitt spørsmål jo. Men det er veldig spredt her og ingen som sier de er blikkenslager.

P
E Evalarsson36 skrev:
Hva mener du med han bytter jo ikke? Derfor mitt spørsmål jo. Men det er veldig spredte svar her og ingen som sier seg å være blikkenslager
Du kommer inn med spørsmålet i diskusjonen som jeg og Cruzze har, det er ingen spredte svar, det er slik det skal gjøres. Men du får gjøre hva du vil med huset ditt når du ikke har forstått viktigheten av riktig monterte dekkbord.
E Evalarsson36 skrev:
Hva mener du med han bytter jo ikke? Derfor mitt spørsmål jo. Men det er veldig spredte svar her og ingen som sier seg å være blikkenslager

E Evalarsson36 skrev:
Snekkeren sier at det skal sitte bak vindtettpappen. Hvordan det nå skal gå til. Vanskelig når man skal bytte vindu tenker jeg
Din snekker har rett i sak selv om holdningen er feil. Beslaget skal ha sin over- og bakkant bak vindtettvævet. Vann vil kunne trenge inn bak panelet, renner på vaieren og skal ut via beslaget.

• Liker
UffePlåtis og 1 annen
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Hva mener du med han bytter jo ikke? Derfor spørsmålet mitt jo. Men det er veldig spredte svar her og ingen som sier seg å være blikkenslager
Jeg er blikkenslager og ja Janu har rett. Du bør ikke trenge rive verken overblekk eller panel ved framtidig vindusbytte om man tenker litt ved monteringen av overblekket.

• Liker
UffePlåtis og 2 andre
  • Laddar…
P Plåtsax skrev:
Jeg er blikkenslager og ja Janu har rett. Du bør ikke behøve å rive verken overblekk eller panel ved fremtidig vindusbytte om man tenker litt ved montasje av overblekket.
Ok. Takk

Janu78 skrev:
Du kommer inn med spørsmålet i diskusjonen som jeg og Cruzze har, det er ikke spredte skurer det er slik det skal gjøres.
Men du kan gjøre som du vil med ditt hus da du ikke har forstått viktigheten av riktig monterte overblekk.
Selvfølgelig forstår jeg at det er viktig å gjøre riktig. Vet ikke hvorfor du hele tiden feiltolker meg. Det er jo derfor jeg spør.

E Evalarsson36 skrev:
Jeg har en diskusjon med min snekker om hvordan overbeslaget skal sitte. Vi er ikke helt enige. Finnes det noen her som er blikkenslager som kan vise bilder på hvordan det skal se ut? Trepanel
Når jeg monterte mine satte jeg overbeslaget mot vindsperren og tapet overkanten på beslaget mot vindsperren med byggteip. Deretter lektet jeg over. Vindsperren skal være så hel som mulig.

J J_K_H skrev:
Hen kan ikke mene trepanel med ”fasad”.
Hva mener du, kan ikke en fasade være av tre? Jo, HAN vet at jeg satte opp baspanel på veggen.

• Haha
UffePlåtis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.