61.250 lest ·
252 svar
61k lest
252 svar
Overblekk
Du blander muligens ikke sammen over- og underblekk?Janu78 skrev:Hei, ikke ta det ille opp men dette er et eksempel på hvordan det ikke skal se ut.
Overblekket skal også ta opp luftspalten så enten inn bak asfaboarden eller direkte mot asfaboarden med tetning mellom asfan og platen.
Ditt overblekk mangler oppviklede gavler som det skal være.
Så skal platen slutte 40mm utenfor karmens utside hvis jeg ikke husker feil.
For slik det er nå så kan drivvann som kommer bak panelet renne inn i konstruksjonen over vinduet.

Oppvik behøves for å beskytte karmen men du har ingen på siden for overblekkene...
Du bretter opp en gavl som du har på vindusblekket. Deretter lager du panelet som du har gjort, jeg pleier å ha 28mm mellom panelets underkant og platen, men du kan ha mindre om du vil, bare litt vanskelig å male endetræet. Oppbrettet er jo så vannet ikke driver inn bak panelet.Cruzze skrev:
Men han bytter jo ikke.E Evalarsson36 skrev:
ofte trenger man det i alle fall over vinduer og dører, folk ser ikke ut til å forstå viktigheten av riktig monterte overblekk!E Evalarsson36 skrev:
Du kommer inn med spørsmålet i diskusjonen som jeg og Cruzze har, det er ingen spredte svar, det er slik det skal gjøres. Men du får gjøre hva du vil med huset ditt når du ikke har forstått viktigheten av riktig monterte dekkbord.E Evalarsson36 skrev:
E Evalarsson36 skrev:
Din snekker har rett i sak selv om holdningen er feil. Beslaget skal ha sin over- og bakkant bak vindtettvævet. Vann vil kunne trenge inn bak panelet, renner på vaieren og skal ut via beslaget.E Evalarsson36 skrev:
Jeg er blikkenslager og ja Janu har rett. Du bør ikke trenge rive verken overblekk eller panel ved framtidig vindusbytte om man tenker litt ved monteringen av overblekket.E Evalarsson36 skrev:
Selvfølgelig forstår jeg at det er viktig å gjøre riktig. Vet ikke hvorfor du hele tiden feiltolker meg. Det er jo derfor jeg spør.Janu78 skrev:
Når jeg monterte mine satte jeg overbeslaget mot vindsperren og tapet overkanten på beslaget mot vindsperren med byggteip. Deretter lektet jeg over. Vindsperren skal være så hel som mulig.E Evalarsson36 skrev: