Janu78 skrev:
Hej, ta inte illa upp men detta är ett exempel på hur det inte ska se ut.

Överblecket ska även ta upp luftspalten så antingen in bakom asfaboarden eller direkt mot asfaboarden med tätning emellan asfan och plåten.

Ditt överbleck saknar uppvikta gavlar som det ska vara.

Sedan ska plåten sluta 40mm utanför fodrets utsida om jag inte minns fel.

För så som det är nu så kan drivvatten som kommer bakom panelen att rinna in i konstruktionen över fönstret.
Du blandar möjligtvis inte ihop över- och underbleck?
Ett fönster under installation, med fästelement och en svart fönsterbleck mot en isolerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppvik behövs för att skydda fodrena men du har inga på sidan för överblecken...

P
Cruzze Cruzze skrev:
[bild]
Nej fönsterblecket ser ok ut .

• Gilla
J_K_H och 1 till
  • Laddar…
P
Cruzze Cruzze skrev:
[bild]
Jag lägger ned denna tråden nu lite för många göradetsjälv fixare så det blir inte så bra tyvärr😤

• Gilla
leifberggren och 2 till
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Jag lägger ned denna tråden nu lite för många göradetsjälv fixare så det blir inte så bra tyvärr😤
Du får gärna förklara syftet med uppvik på överblecket och hur dessa uppvik ska integreras i ytterpanelen...

P
Cruzze Cruzze skrev:
Du får gärna förklara syftet med uppvik på överblecket och hur dessa uppvik ska integreras i ytterpanelen...
Du viker upp en gavel som du har på fönsterblecket. Sedan gör du panelen som du har gjort jag brukar ha 28mm mellan panelens underkant och plåten men du kan ha mindre om du vill bara lite svårt och måla ändträt.
Uppviket är ju så att vattnet inte driver in bakom panelen.

• Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Spretig tråd detta...
Monterade på spikläkt, eller rättare sagt en annan horisontell regel då spikläkten inte lirade i höjdled:

[bild]
Sen över med panel med droppnäsa så blir det bra...
[bild]
Så om man byter fönster måste man riva ner panelen oxå?

P
E Evalarsson36 skrev:
Men han byter ju inte.
E Evalarsson36 skrev:
ofta behöver man det i alla fall ovanför fönster och dörrar, folk verkar inte fatta vikten av riktigt monterade överbleck!

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Men han byter ju inte.

ofta behöver man det i alla fall ovanför fönster och dörrar, folk verkar inte fatta vikten av riktigt monterade överbleck!
Vad menar du med han byter ju inte? Därför min fråga ju. Men det är väldigt spridda skurar här och ingen som säger sig vara plåtslagare

P
E Evalarsson36 skrev:
Vad menar du med han byter ju inte? Därför min fråga ju. Men det är väldigt spridda skurar här och ingen som säger sig vara plåtslagare
Du kommer in med frågan i diskussionen som jag och Cruzze har, det är inga spridda skurar det är så det ska göras.
Men du får göra hur du vill med ditt hus då du inte har förstått vikten av riktigt monterade överbleck.
E Evalarsson36 skrev:

E Evalarsson36 skrev:
Snickaren säger att det ska sitta bakom vindpappen. Hur nu det ska gå till. Svårt när man ska byta fönster tänker jag
Din snickare har rätt i sak även om attityden är fel. Blecket ska ha sin ovan- och bakkant bakom vindväven. Vatten kommer kunna tränga in bakom panelen, rinner på väven och ska ut via blecket.

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Jag är plåtslagare och ja Janu har rätt. Du bör inte behöva riva varken överbleck eller panel vid framtida fönsterbyte om man tänker till lite vid montaget av överblecket.

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
P Plåtsax skrev:
Jag är plåtslagare och ja Janu har rätt. Du bör inte behöva riva varken överbleck eller panel vid framtida fönsterbyte om man tänker till lite vid montaget av överblecket.
Ok. Tack

Janu78 skrev:
Du kommer in med frågan i diskussionen som jag och Cruzze har, det är inga spridda skurar det är så det ska göras.
Men du får göra hur du vill med ditt hus då du inte har förstått vikten av riktigt monterade överbleck.
Givetvis förstår jag att det är viktigt att göra rätt. Vet inte varför du hela tiden feltolkar mig. Det är ju därför jag frågar

E Evalarsson36 skrev:
Jag har en diskussion med min snickare om hur överblecket ska sitta. Vi är inte helt överens. Finns det någon här som är plåtslagare som kan visa bilder på hur det ska se ut? Träpanel
När jag monterade mina satte jag överbläcket mot vindpappen o tejpade överkanten på blecket mot vindpappen med byggtejp. Sedan spikläckt över. Vind pappen ska vara så hel som möjligt.

J J_K_H skrev:
Hen kan inte mena träpanel med ”fasad”.
Vaddå kan inte en fasad va av trä, Jo HAN vet att jag satte upp baspanel på väggen

• Haha
UffePlåtis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.