Du blandar möjligtvis inte ihop över- och underbleck?Janu78 skrev:Hej, ta inte illa upp men detta är ett exempel på hur det inte ska se ut.
Överblecket ska även ta upp luftspalten så antingen in bakom asfaboarden eller direkt mot asfaboarden med tätning emellan asfan och plåten.
Ditt överbleck saknar uppvikta gavlar som det ska vara.
Sedan ska plåten sluta 40mm utanför fodrets utsida om jag inte minns fel.
För så som det är nu så kan drivvatten som kommer bakom panelen att rinna in i konstruktionen över fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppvik behövs för att skydda fodrena men du har inga på sidan för överblecken...
Du viker upp en gavel som du har på fönsterblecket. Sedan gör du panelen som du har gjort jag brukar ha 28mm mellan panelens underkant och plåten men du kan ha mindre om du vill bara lite svårt och måla ändträt.Cruzze skrev:
Uppviket är ju så att vattnet inte driver in bakom panelen.
Men han byter ju inte.E Evalarsson36 skrev:
ofta behöver man det i alla fall ovanför fönster och dörrar, folk verkar inte fatta vikten av riktigt monterade överbleck!E Evalarsson36 skrev:
Du kommer in med frågan i diskussionen som jag och Cruzze har, det är inga spridda skurar det är så det ska göras.E Evalarsson36 skrev:
Men du får göra hur du vill med ditt hus då du inte har förstått vikten av riktigt monterade överbleck.
E Evalarsson36 skrev:
Din snickare har rätt i sak även om attityden är fel. Blecket ska ha sin ovan- och bakkant bakom vindväven. Vatten kommer kunna tränga in bakom panelen, rinner på väven och ska ut via blecket.E Evalarsson36 skrev:
Jag är plåtslagare och ja Janu har rätt. Du bör inte behöva riva varken överbleck eller panel vid framtida fönsterbyte om man tänker till lite vid montaget av överblecket.E Evalarsson36 skrev:
Givetvis förstår jag att det är viktigt att göra rätt. Vet inte varför du hela tiden feltolkar mig. Det är ju därför jag frågarJanu78 skrev:
När jag monterade mina satte jag överbläcket mot vindpappen o tejpade överkanten på blecket mot vindpappen med byggtejp. Sedan spikläckt över. Vind pappen ska vara så hel som möjligt.E Evalarsson36 skrev:
Produkter som diskuteras: "byggtejp"
Byggtejp
Byggtejp är ett mångsidigt verktyg som varje hantverkare bör ha till hands. Den är stark, hållbar och lätt att använda och klarar de tuffa kraven på byggplatser. Byggtejp används ofta för att säkra och täta olika material, för att
Läs mer