61.111 lest ·
252 svar
61k lest
252 svar
Overblekk
Han tar ikke feil. Ved renovering må man tilpasse etter hvordan virkeligheten ser ut selvfølgelig. Men vil si at jo lenger inn i fasaden lekten havner, desto bedre. Har selv alltid prøvd å sette innenfor vindsperren eller på vindsperren med tetting/tape mellom plåt og vindsperre. Dette for å lede ut eventuelt vann som kan finne veien inn innenfor fasaden. Bør i praksis ikke være mange dråper. Også Hus AMA angir at "Droppblekk skal monteres på en slik måte at vann som kan trenge inn i en ventilert og drenert luftspalte ledes ut av konstruksjonen." Hus AMA er jo ingen lov, men likevel et rimelig utgangspunkt.
I mine ører høres han i denne tekniske spørsmålet ut som en seriøs snekker, definitivt mer jobb enn å sette lekten lenger ut. Hans dårlige holdning er dog trist, mildt sagt.
I mine ører høres han i denne tekniske spørsmålet ut som en seriøs snekker, definitivt mer jobb enn å sette lekten lenger ut. Hans dårlige holdning er dog trist, mildt sagt.
Janu78 skriver en god løsning som jeg ville etterstrebe om det er mulig.
Ifølge HusAMA: ”Dryppblekk skal monteres på en slik måte at vann som kan trenge inn i en luftet og drenert luftspalte, ledes ut av konstruksjonen.”
Dryppblekk er ”blekk for avledning av vann ved for eksempel terrasser, balkonger, luker, overkant vindu, dører og lignende.”
Det finnes også løsninger der man bretter blikk mot for eksempel møneskive med tetting.
Løser man bare at vann som trenger inn bak panelet ledes ut av konstruksjonen, så får man en god fagmessig løsning så lenge man samtidig tar hensyn til at vinduer kan byttes og fasaden luftes (om krav finnes).
Ifølge HusAMA: ”Dryppblekk skal monteres på en slik måte at vann som kan trenge inn i en luftet og drenert luftspalte, ledes ut av konstruksjonen.”
Dryppblekk er ”blekk for avledning av vann ved for eksempel terrasser, balkonger, luker, overkant vindu, dører og lignende.”
Det finnes også løsninger der man bretter blikk mot for eksempel møneskive med tetting.
Løser man bare at vann som trenger inn bak panelet ledes ut av konstruksjonen, så får man en god fagmessig løsning så lenge man samtidig tar hensyn til at vinduer kan byttes og fasaden luftes (om krav finnes).
Takk endelig noen som kan noe, så mange hjemmesnekkere og forståsegpåere som finner noe på nettet og tror at de er eksperter!J J_K_H skrev:Janu78 skriver en bra løsning som jeg ville etterstrebe om det er mulig.
Dryppblekk er ”blekk for avledning av vann ved for eksempel altaner, balkonger, luker, overkant vinduer, dører og lignende.”
Det finnes også løsninger der man bretter plate mot f.eks. vindskive med tetting.
Løser man bare det at vann som trenger inn bak panelet ledes ut av konstruksjonen, får man en god fagmessig løsning så lenge man samtidig tar hensyn til at vinduer kan byttes og fasaden luftes (om krav finnes).
Høres ut som en skikkelig mansgris til snekker.
Slik sier i hvert fall Plåtbyggnad AMA Hus 21 og det er vel i hvert fall mer riktig enn feil å montere under vindpappen.
Pleier dog å se veldig forskjellig ut avhengig av bygge ut fra min erfaring som blikkenslager.
Jeg selv ville ikke gitt noen garanti på et overblekk som ikke er i det minste bak panelet.
Slik sier i hvert fall Plåtbyggnad AMA Hus 21 og det er vel i hvert fall mer riktig enn feil å montere under vindpappen.
Pleier dog å se veldig forskjellig ut avhengig av bygge ut fra min erfaring som blikkenslager.
Jeg selv ville ikke gitt noen garanti på et overblekk som ikke er i det minste bak panelet.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 609 innlegg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2.609 innlegg
Det finnes mange forskjellige måter å montere beslag på og ulike metoder kan være riktig på forskjellige hus avhengig av hvordan husveggen er bygd opp og konstruert.
For å kunne svare på om det er fagmessig utført, er det nødvendig med mye mer informasjon om ditt hus og i praksis trolig en sjekk på stedet, først da kan man si om det er fagmessig ok eller ikke. Å google hvordan man gjør ved nybygg i dag er ikke nødvendigvis det rette på et gammelt hus med annen konstruksjon.
Så er det synd at ts og byggmester ikke klarer å finne en fungerende kommunikasjon der man klarer å finne ut av dette.
For å kunne svare på om det er fagmessig utført, er det nødvendig med mye mer informasjon om ditt hus og i praksis trolig en sjekk på stedet, først da kan man si om det er fagmessig ok eller ikke. Å google hvordan man gjør ved nybygg i dag er ikke nødvendigvis det rette på et gammelt hus med annen konstruksjon.
Så er det synd at ts og byggmester ikke klarer å finne en fungerende kommunikasjon der man klarer å finne ut av dette.
Men hvis snekkeren har foreslått og vil sette beslaget innenfor vindsperren må man vel anta at det er mulig å gjøre det slik. Og også anta at det er korrekt ettersom det er den foretrukne metoden ifølge gjeldende "bransjeregler". Men med mer informasjon som vi nå ikke har så kanskje det hadde vært annerledes.P polaris78 skrev:Det finnes mange forskjellige måter å montere beslag og forskjellige måter kan være riktig på forskjellige hus avhengig av hvordan husveggen er bygd opp og konstruert.
For å kunne svare på om det er fagmessig utført trengs mye mer informasjon om huset ditt og i praksis sannsynligvis en sjekk på stedet, først da kan man si om det er fagmessig ok eller ikke. Å google hvordan man gjør ved nybygging i dag er ikke nødvendigvis det riktige på et gammelt hus med annen konstruksjon.
Så er det kjedelig at ts og byggherre ikke klarer å finne en fungerende kommunikasjon hvor man klarer å få klarhet i dette
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 609 innlegg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2.609 innlegg
Jo det er alldeles for tidlig å klart utrykke seg som at noe er feilB Betongapa skrev:Men hvis snekkeren har foreslår og vil sette blikket innenfor vindsperren må man vel anta at det er mulig å gjøre det slik. Og også anta at det er korrekt siden det er den foretrukne metoden ifølge nå gjeldende "bransjeregler". Men visst med mer informasjon som vi nå ikke har så kanskje det hadde vært annerledes.
Ts vil jo helst ha svart på hvitt om hva som er feil hhv riktig men virkeligheten er litt mer komplisert enn så.
For å kunne klemme til snekkeren sin i at det faktisk er så feil at det ikke er fagmessig utført så kreves jo en hel del mer info. uten den så er spørsmålet umulig å gi et korrekt svar på
Dette er en dårlig løsning da dryppbeslaget ikke leder vann ut fra konstruksjonen. Løsningen risikerer at vann ledes inn bak spikerslaget til fugeplass for vindu og skader både konstruksjonen, vindu og innvendige materialer. Videre mangler det lufting av panelet selv om de påstår det, da luften ikke kan passere spikerslaget. Byggmax er kanskje ikke den beste kilden for hvordan det skal utføres.Farstatjej90 skrev:
Han har ikke kalt meg lille venninna. Men holdningen er slik. Nedlatende og "detteduforstårligke" "ikkekomogfortellmeghvordanjeggøreskalgjøre" derimot spør han om min mannlige venn er min kk. Hva det nå har med renoveringen å gjøre.GlennB skrev:
Hei, ikke ta det ille opp, men dette er et eksempel på hvordan det ikke skal se ut.Cruzze skrev:
Overbeslaget skal også ta opp luftspalten, så enten inn bak asfaboarden eller direkte mot asfaboarden med tetning mellom asfaboarden og platen.
Ditt overbeslag mangler oppbøyde gavler som det skal ha.
Så skal platen slutte 40mm utenfor karmen hvis jeg ikke husker feil.
For slik det er nå, kan drivvatn som kommer bak panelet renne inn i konstruksjonen over vinduet.