60.935 lest ·
252 svar
61k lest
252 svar
Overblekk
Nå har jeg lest dem. Min kommentar var bildet i #14, der kan jeg ikke se at man legger platen under vindsperren. Men ser nå at det bildet ikke gjelder et vindu.J J_K_H skrev:
Det bildet gjelder dryppbeslag som er en generell term for vannavledende beslag som brukes både ved bytte av fasademateriale, overkant vindu eller som på bildet når du har en høy fasade og vil bryte grunnet panelbordets lengde.S Simsgrodan skrev:
Ja, det er jo din eiendom, så selvfølgelig gjør du hva du vil. Men vil man vite hvordan det skal utføres, finnes det bare et generelt svar på det spørsmålet, og det er å montere platen slik at den oppfyller den funksjonen som er beskrevet i AMA. Hver bygning er unik, og det er fritt fram å finne en løsning som oppfyller funksjonen. Derimot har jeg sett flere dårlige løsninger i tråden som ikke oppfyller funksjonen, og jeg vil derfor opplyse TS om funksjonen, så får TS selv vurdere hvordan det oppfylles i sin bygning.S Simsgrodan skrev:
Jeg har heller ikke særlig mye vindsperre på loftet 😂 så skal metallet bak vindsperra så blir det et ganske stort prosjektS Simsgrodan skrev:Det jeg mener er at jeg tolker det bildet som at overblikket kan legges utenpå vindsperren. Googlet så litt og fant [lenke]. Der synes jeg det står tydelig at blikket skal være under vindsperren. Så jeg forstår om du føler deg forvirret. Jeg sier altså ikke hvordan det skal være, bare hvordan jeg tolker bildene. I tillegg kan jeg legge til at på vårt ca 110 år gamle hus finnes det ikke engang vindsperre, og vi har ingen fuktproblemer.. Kanskje problemet er mest teoretisk?
TakkJ J_K_H skrev:Ja det er jo din eiendom så selvfølgelig gjør du hva du vil. Men vil man vite hvordan det skal utføres finnes det bare ett generelt svar på det spørsmålet og det er å montere platen så den oppfyller den funksjonen som er beskrevet i AMA. Hver bygning er unik og det er fritt frem å finne en løsning som oppfyller funksjonen. Derimot har jeg sett flere dårlige løsninger i tråden som ikke oppfyller funksjonen, og jeg vil derfor opplyse TS om funksjonen så får TS selv vurdere hvordan det oppfylles i sin bygning.
Spørsmålet TS stilte var om overblekket skal monteres på eller bak vindsperren. Du skriver selv med henvisning til AMA at du kan sette blikket på utsiden av vindsperren om du tetter slik at vann som kommer inn bak panelet ledes ut av huset. Så tolker jeg i alle fall innlegget. Om ikke det innebærer at du kan gjøre hva pokker du vil når det gjelder hvilken side om vindsperren overblekket skal monteres så ville jeg sette pris på om dere som kan dette forklarer slik at vi lekfolk forstår. Og TS får et tydelig svar, enten at det ikke finnes et tydelig svar eller hva det svaret er.J J_K_H skrev:Ja det er jo din eiendom så visst pokker gjør du hva du vil. Men vil man vite hvordan det skal utføres finnes det bare et generelt svar på det spørsmålet og det er å montere blikket så det oppfyller den funksjonen som er beskrevet i AMA. Hver bygning er unik og det er fritt fram å finne en løsning som oppfyller funksjonen. Derimot har jeg sett flere dårlige løsninger i tråden som ikke oppfyller funksjonen, og jeg vil derfor informere TS om funksjonen så får TS selv vurdere hvordan det oppfylles i sin bygning.
Ja, det finnes ikke noe som sier at det ikke går å tette mellom blekk og vindsperre. Det er en vurdering som må gjøres om det er det beste i hver enkelt konstruksjon. Men jeg foreslår bak vindsperren da det er en sikrere konstruksjon. Problemet i tråden er de innlegg som viser en feilaktig konstruksjon som ikke oppfyller noen funksjon, eller folk som gir TS råd at det ikke spiller noen rolle hvor den monteres ”for så har jeg sannelig gjort” eller ”se på denne linken hvordan det skal gjøres” uten fagmessig kompetanse.S Simsgrodan skrev:Spørsmålet TS stilte var om overblekket skal monteres på eller bak vindsperren. Du skriver selv med henvisning til AMA at du kan sette platen på utsiden av vindsperren hvis du tetter slik at vann som kommer inn bak panelet ledes ut av huset. Så tolker jeg i alle fall innlegget. Hvis ikke det innebærer at du kan gjøre hvordan pokker du vil når det gjelder hvilken side av vindsperren overblekket skal monteres, så ville jeg satt pris på om dere som kan dette forklarer slik at vi lekfolk forstår. Og TS får et tydelig svar, enten at det ikke finnes et tydelig svar eller hva det svaret er.
Når det gjelder TS sitt hus har vi fått bilder av feil vindu, men av det jeg har sett og kan bedømme sitter de feil og risikerer å skade både vindu og konstruksjonen. TS kunne ta inn en vurdering av en takstmann som nøye kan se på stedet, alternativt ta inn en sakkyndig prosjektør eller en ny snekker med kompetanse i spørsmålet dersom det trengs et tydelig svar, for det mangler informasjon i dette spesifikke tilfellet for å gi et tydeligere svar.
Jeg er veldig takknemlig for at noen er moden og leser ordentlig og gir et bra svar faktisk.J J_K_H skrev:Ja det finnes ingenting som sier at det ikke går an å tette mellom blekk og vindsperre. Det er en vurdering som må gjøres om det er det beste i den respektive konstruksjonen. Men jeg foretrekker bak vindsperren da det er en sikrere konstruksjon. Problemet i tråden er innleggene som viser en feilaktig konstruksjon som ikke oppfyller noen funksjon, eller folk som gir TS råd om at det ikke spiller noen rolle hvor den monteres ”for så har jeg i hvert fall gjort” eller ”se på denne lenken hvordan det skal gjøres” uten fagmannsmessig kompetanse.
Når det gjelder TS sitt hus har vi fått bilder på feil vinduer, men ut ifra det jeg har sett og kan vurdere sitter de feil og risikerer å skade både vindu og konstruksjonen. TS kunne ta inn en vurdering av en takstmann som nøye kan se på stedet, alternativt ta inn en sakkyndig prosjekterende eller en ny snekker med kompetanse i spørsmålet om det trengs et tydelig svar, for det mangler informasjon i dette spesifikke tilfellet for å gi et tydeligere svar.
Klikk her for å svare