60.977 lest ·
252 svar
61k lest
252 svar
Overblekk
Nja, ved renovering av eldre bygninger er det tillatt å bruke en metode som i dag ikke skal brukes, skal utgå fra bygningens konstruksjon og for å unngå at man må rive/forandre urimelig mye. Selvfølgelig gjøres det i dialog med kunden.Janu78 skrev:Jeg vet at det er mange som gjør på dette vis men det gjør ikke at det er korrekt utført, finnes mange hjemmemekkere i vårt langstrakte land.
Og det kan fungere avhengig av hvor værutsatt fasaden er. Men gjør et byggefirma det og panelet råtner eller enda verre at vannet finner veien inn i konstruksjonen så blir det vanskelig for byggefirmaet i en tvist å hevde at jeg har sett andre gjøre det.
Trenger ikke defineres feilaktig, men "beste løsning" ut fra gjeldende forutsetninger.
Du skriver tillatt av hvem, byggefirmaer får ikke utføre arbeid uten at det er fagmessig utført. Kan tenke meg låver og uthus lignende så kan det være ok!A AndersS skrev:Nei, ved renovering av eldre bygninger er det tillatt å bruke en metode som i dag ikke skal brukes, skal utgå fra bygningens konstruksjon og for å unngå at man må rive/forandre urimelig mye. Selvfølgelig gjøres dette i dialog med kunden.
Trenger ikke defineres feilaktig, men "beste løsning" ut fra gjeldende forutsetninger.
Nei, sikter ikke til fjøs/boder der det ofte mangler overblekk, lader har vel sjelden vinduer.Janu78 skrev:
Men det finnes nok mange meninger om fagmessig når det gjelder gamle hus og renovering. Og også avhengig av sted og værforhold.
Men fjøs har dører og åpninger samme prinsipp,A AndersS skrev:
Nok om det, du får gjøre som du vil mens et firma har regelverk å følge.
Kan du vise noe dokument eller hva støtter du ditt resonnement på?
Går ikke an å gjøre så som du skriver.Janu78 skrev:
Først må du ta utgangspunkt i et hus når det er bygget 1920-30 eller 1970-80 og deretter dets konstruksjon.
Så hva som skal gjøres og omfanget. Og også kostnad som er rimelig.
Men også husets plass ut fra værpåvirkning.
Så det går ikke an å generalisere og "vise på dokument".
Og som jeg har skrevet noen ganger at det gjøres bare når bedre alternativ ikke er anvendbare av en eller annen grunn.
Men nå må vi holde oss til denne tråden og diskusjonen vi snakker om konstruksjoner som har vindsperre. Ikke om tømmerhus, plankehus uten vind- og vannsikring for da er det en helt annen diskusjon.A AndersS skrev:Det går ikke å gjøre slik som du skriver.
Først må du ta utgangspunkt i et hus bygget i 1920-30 eller 1970-80 og deretter dens konstruksjon.
Deretter hva som skal gjøres og omfang. Og også kostnaden som er rimelig.
Men også husets plassering ut ifra værpåvirkning.
Så det går ikke å generalisere og "vifte med dokument".
Og som jeg har skrevet noen ganger at det gjøres bare når bedre alternativer ikke er anvendelige av en eller annen grunn.
Kostnad mm. har heller ikke med dette å gjøre for et seriøst firma gjør ikke feilaktige løsninger som kunden ønsker og skal heller ikke det.
Sjekk videoen jeg lenket tidligere i tråden. Ditt skrå er ikke enige om hvordan man gjør.Janu78 skrev:Hei, jeg er løsvirkesbyggare og har bygd over 50 hus i løsvirke.
Ved nyproduksjon skal overblekk monteres innenfor vindsperren/duken alternativt utegips eller asfaboard for at kondens og slagregn ikke skal skade stenderverket.
Ved renovering bytte vinduer mm. Så finnes det anerkjente metoder om at det ikke går an å få inn overblekket bak vindsperren uten å demontere all panel ovenfor, der av så kan man legge blekket mot vindsperren alternativt mot spiklektene avhengig av hvordan konstruksjonen ser ut.
Mvh Janne
Man kan ha overblekket på fasaden åxo, ifølge en blikkenslager jeg kjenner, bare man har tetning bak blekket.E Evalarsson36 skrev:
Det er snekkeren hun har ansatt somJanu78 skrev:
Det er snekkeren hun ansatte som "lilla gumman" henne. Ikke du 🤗Janu78 skrev: