Farstatjej90
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Selv om personen sier rare ting til deg må du vel ikke "kalle" ham noe? Avbryt arbeidet og be ham dra så trenger du ikke kaste bort energi på en slik menneske.
Rare ting? Seksuell trakassering kalles det.

• Liker
Tornugglan og 6 andre
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Selv om personen sier rare ting til deg må du vel ikke "kalle" ham noe? Avbryt arbeidet og be ham dra så trenger du ikke sløse energi på en slik menneske.
Arbeidet har han selv avbrutt og nei ingen flere renoveringer med ham.

Hvordan vil du at overblekket skal monteres?
Hvordan er det montert nå?
Det skal definitivt ikke monteres kun under lokkene hvis det er en stående panel med lokk og bunnbord.

• Liker
UffePlåtis
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Hva baserer du det på?
I prinsippet alt du skriver...

• Liker
MONTREAL og 2 andre
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
I prinsippet alt du skriver...
Utdyp

H Hegge_ skrev:
Hvordan vil du at overblekket skal monteres?
Hvordan er det montert nå?
Det skal definitivt ikke monteres kun under lokkene om det er en stående panel med lokk og bunnbord.
Hvorfor? Har du utdanning på dette?

• Wow
  • Haha
UffePlåtis og 1 annen
  • Laddar…
Som nødløsning kan det plasseres på panelbord under dekklist/dekkbord ved renovering, vindusbytte, etc. Men kan ikke besvares uten å vite hvordan konstruksjonen ser ut og årsaken til hvorfor man gjør det valget.

• Liker
Christin Olsson og 1 annen
  • Laddar…
P
E Evalarsson36 skrev:
Jeg har en diskusjon med min snekker om hvordan overblekket skal sitte. Vi er ikke helt enige. Finnes det noen her som er blikkenslager som kan vise bilder på hvordan det skal se ut? Trepanel
Hei jeg er laftebyggmester og har bygget over 50 hus i lafteverk.

Ved nyproduksjon skal overblekk monteres innenfor vindsperren/duken alternativt utegips eller asfaboard for at kondens og slagregn ikke skal skade stenderverket.
Ved renovering bytte vinduer mm. Så finnes det allmenne metoder om at det ikke går å få inn overblekket bak vindsperren uten å demontere all panelen over, derfor kan man legge blekket mot vindsperren alternativt mot spik eller lekt avhengig av hvordan konstruksjonen ser ut.

Mvh Janne

• Liker
SusoDus og 11 andre
  • Laddar…
P
E Evalarsson36 skrev:
Ser mange som har montert bare under lokkene. Er det feil?
Ja det er feil.

• Liker
UffePlåtis og 1 annen
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Hei, jeg er løsvirkesbygger og har bygget over 50 hus i løsvirke.

Ved nyproduksjon skal overbeslag monteres innenfor vindsperren/duken alternativt utegips eller asfaboard for at kondens og slagregn ikke skal skade stenderverket.
Ved renovering bytte vinduer mm. Så finnes det anerkjente metoder om at det ikke går å få inn overbeslaget bak vindsperren uten å demontere all panelen ovenfor, derfor kan man legge beslaget mot vindsperren alternativt mot spikerlekten avhengig av hvordan konstruksjonen ser ut.

Mvh Janne
Takk
Brukes fortsatt asfaboard?

• Liker
Christin Olsson
  • Laddar…
P
E Evalarsson36 skrev:
Takk
Brukes fortsatt asfaboard?
Ja Hm-hus i Göteborg bygger med dette jeg vet et flertall snekkere som bruker det.

Prat med snekkeren din om dette, et tips er å ikke gå i klinch med en håndverker da de ofte ikke er så sosialt dyktige på diskusjoner om sitt håndverk, ofte prestisje. noe som er trist i seg selv.

• Liker
MONTREAL og 1 annen
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Ja det är feil.
Trenger ikke å være feil i visse situasjoner av renovering. Er eneste alternativet å plassere oppå panelplanke så gjør man det. Men det kreves da en blikk med en lett innsving i overkant på platen, f.eks. 10 mm fra kanten. Der kanten presses inn mot panelplanken ved montering. Deretter bør maling utføres slik at malingen går litt ut over platen.

P
A AndersS skrev:
Behøver ikke være feil i visse situasjoner av renovasjon. Er eneste alternativet å plassere oppå panelbord så gjør man det. Men det kreves da et beslag som lages med en lett inneknekk i overkanten på platen, f.eks. 10 mm fra kanten. Der kanten presses inn mot panelbordet ved montering. Deretter bør maling utføres så fargen går litt ut over platen.
Jeg vet at det er mange som gjør på dette viset men det gjør ikke at det er korrekt utført, finnes mange hjemmesnekkere i vårt langstrakte land. Og det kan fungere avhengig av hvor værutsatt fasaden er. Men gjør et byggefirma det og panelet råtner eller enda verre at vannet finner veien inn i konstruksjonen så blir det vanskelig for byggefirmaet i en tvist å hevde at jeg har sett andre gjøre det.

• Liker
UffePlåtis
  • Laddar…
Janu78 skrev:
Ja, Hm-hus i Göteborg bygger med dette. Jeg vet om flere snekkere som bruker det.

Snakk med snekkeren din om dette, et tips er å ikke gå i klinch med en håndverker da de ofte ikke er så sosialt flinke til å diskutere sitt håndverk, ofte på grunn av prestisje. Noe som er trist i seg selv.
Too late 😏

P
E Evalarsson36 skrev:
Too late 😏
Oi da, ok jeg forstår, lykke til!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.