61.037 lest ·
252 svar
61k lest
252 svar
Overblekk
Som nødløsning kan det plasseres på panelbord under dekklist/dekkbord ved renovering, vindusbytte, etc. Men kan ikke besvares uten å vite hvordan konstruksjonen ser ut og årsaken til hvorfor man gjør det valget.
Hei jeg er laftebyggmester og har bygget over 50 hus i lafteverk.E Evalarsson36 skrev:
Ved nyproduksjon skal overblekk monteres innenfor vindsperren/duken alternativt utegips eller asfaboard for at kondens og slagregn ikke skal skade stenderverket.
Ved renovering bytte vinduer mm. Så finnes det allmenne metoder om at det ikke går å få inn overblekket bak vindsperren uten å demontere all panelen over, derfor kan man legge blekket mot vindsperren alternativt mot spik eller lekt avhengig av hvordan konstruksjonen ser ut.
Mvh Janne
TakkJanu78 skrev:Hei, jeg er løsvirkesbygger og har bygget over 50 hus i løsvirke.
Ved nyproduksjon skal overbeslag monteres innenfor vindsperren/duken alternativt utegips eller asfaboard for at kondens og slagregn ikke skal skade stenderverket.
Ved renovering bytte vinduer mm. Så finnes det anerkjente metoder om at det ikke går å få inn overbeslaget bak vindsperren uten å demontere all panelen ovenfor, derfor kan man legge beslaget mot vindsperren alternativt mot spikerlekten avhengig av hvordan konstruksjonen ser ut.
Mvh Janne
Brukes fortsatt asfaboard?
Ja Hm-hus i Göteborg bygger med dette jeg vet et flertall snekkere som bruker det.E Evalarsson36 skrev:
Prat med snekkeren din om dette, et tips er å ikke gå i klinch med en håndverker da de ofte ikke er så sosialt dyktige på diskusjoner om sitt håndverk, ofte prestisje. noe som er trist i seg selv.
Trenger ikke å være feil i visse situasjoner av renovering. Er eneste alternativet å plassere oppå panelplanke så gjør man det. Men det kreves da en blikk med en lett innsving i overkant på platen, f.eks. 10 mm fra kanten. Der kanten presses inn mot panelplanken ved montering. Deretter bør maling utføres slik at malingen går litt ut over platen.Janu78 skrev:
Jeg vet at det er mange som gjør på dette viset men det gjør ikke at det er korrekt utført, finnes mange hjemmesnekkere i vårt langstrakte land. Og det kan fungere avhengig av hvor værutsatt fasaden er. Men gjør et byggefirma det og panelet råtner eller enda verre at vannet finner veien inn i konstruksjonen så blir det vanskelig for byggefirmaet i en tvist å hevde at jeg har sett andre gjøre det.A AndersS skrev:Behøver ikke være feil i visse situasjoner av renovasjon. Er eneste alternativet å plassere oppå panelbord så gjør man det. Men det kreves da et beslag som lages med en lett inneknekk i overkanten på platen, f.eks. 10 mm fra kanten. Der kanten presses inn mot panelbordet ved montering. Deretter bør maling utføres så fargen går litt ut over platen.
Too late 😏Janu78 skrev: