E Evalarsson36 skrev:
Jeg har ikke sagt at jeg er utdannet snekker. Da hadde jeg ikke spurt det jeg tror er kyndige folk om hvordan ting skal gjøres. Men når det sukkes og pustes og stønn og stønnes hele tiden om alt som skal gjøres. Og man legger opp ting på en nedverdigende måte blir jeg lei. Om man forklarer at det går ikke å gjøre på den måten fordi... Det er helt greit. Dere burde kanskje studere hersketeknikker litt, men absolutt ikke etterligne. Så kanskje dere forstår. Når jeg påpeker at han ikke har laget en terskel men at det bare er en haug med gips under døren og han sukker og sier. Hvordan mener du jeg skal løse det? Det er jævlig uproft. 2 garderobedører går i gulvet fordi han hadde hastverk. Orker ikke krangle om det, får legge skiver under i hengslene i stedet. En pinne ligger løst. Den ble aldri festet.
Bli med i en studiegruppe og sett så fast pinnen. Kvinner kan! 👍

T trojlee skrev:
Så du har tatt hjem en snekker for å spørre om platen sitter riktig? Forstår ikke helt hva du vil ha ut av dette mer enn å sverte et firma?
Platen sitter feil på dine vinduer..
Jeg ville vite hvordan platen skal sitte. Helt enkelt. Trenger ingen tolkning i det hele tatt! Spørsmålet var hvordan skal platen sitte? Ingenting annet! Hvorfor en snekker har sagt så har absolutt ingen betydning i spørsmålet!

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
I så fall noen som synes seksuell trakassering er noe man tuller med. Altså en idiot eller muligens et barn.
Om det vet jeg ingenting og tar ikke stilling til.

Farstatjej90
A AndersS skrev:
Om det vet jeg ingenting og tar ikke stilling til.
Nei det er greit, det fikser jeg!😉👏

T Tsdoesds skrev:
Jeg er helt fascinert over hvilke volumer folk regner med kommer til å strømme inn mot vindsperren. Jeg er med på at i teorien så er det en logikk i å ha platen innenfor duk, tape og et antall besvergelser for å mane bort den siste vannmolekylen.

I praksis så er en panel tilstrekkelig tett, og en plate spikret på samme nivå som spiklektene duger tilstrekkelig bra, og deretter tar luftspalten opp det siste. Det regner sidelengs noen dager per, og ikke engang da strømmer det vann fra overblikene.

Plate under kun lokk har jeg sett skader av.

Plate på spiklekt har jeg aldri sett skader av.

Plate under vindsperre er mer omstendelig når du vil gjøre justeringer, bytte plate eller vindu.
Endelig en vettig kommentar om hvor lite vann det kan komme inn gjennom panelet eller kondens bak, har mine blikk på spiklektene og har ikke sett noen tendens til dårlig på 20 år, og dessuten er det jo enklere å bytte blikk om man vil av en eller annen grunn hvis de sitter på lektene og ikke under den som noen skrev for da blir det slitsomt!

• Liker
MONTREAL og 2 andre
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Jeg har ikke sagt at han gjort noe med mine vinduer! Eller? Han sier at plåten sitter feil og det var mitt spørsmål.
Nja... du sa at du skulle anmelde til Arn. Men for å anmelde dit så gjetter jeg at grunnen er å reklamere noe.
Som man vel bare kan gjøre hvis man har kjøpt noe 🤓

• Liker
  • Haha
MONTREAL og 5 andre
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Men om man da har kjøpt et hus der takplaten av en eller annen grunn må byttes. Det kan også være at man vil f.eks bytte farge eller materiale.
Da har du kjøpt feil hus for deg og ikke regnet på kostnadene det innebærer å bytte ut takplaten. Året er 2023 og vi har ikke kommet lenger i vår bærekraftstankegang enn at man bygger enkle løsninger som er dårlige fordi man kanskje skal bytte farge og materiale på takplaten. En takplate skal overleve treverkets levetid. Et godt vindu likeså i mange tilfeller. Bygger du feil løsninger eller glemmer vedlikehold reduserer du levetiden. Og det går an å bygge slik at det går an å bytte vinduer også uten å ødelegge fasaden om det er en sak.

Om du nå ikke vil ha det som snekkeren eller teorien sier, men vil ha det på den måten du vil, kan du ikke bare si til neste snekker at “jeg forstår at dette ikke er riktig, men jeg vil likevel få det utført på den måten og tar ansvar for evt. problemer” i stedet for å tråkke på noens yrkesrolle om de mener at det er feil. Det pleier å løse seg om konsumenten tar over det ansvaret som ellers lå på den som leverer tjenesten.

• Liker
MONTREAL og 1 annen
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nja... du sa at du skulle anmelde til Arn. Men for å anmelde dit så gjetter jeg at grunnen er at du reklamerer på noe.
Noe som man vel kun kan gjøre om man har kjøpt noe 🤓
Sant. Man kan reklamere et arbeid også 😏

Box of rain Box of rain skrev:
Bli med i en studiegruppe og sett så pinnen der. Kvinner kan! 👍
Men hvis jeg betaler for en jobb så skal det vel gjøres også?

useless useless skrev:
Om man f.eks. monterer 100 mm tykke plater blir det jo veldig dype overbrekk om de skal sitte innenfor isolasjonen og nå et antall mm utenfor vindusfôret. Type 250 mm? Dessuten blir det en vanskelig isolert kuldebro under blekket.
Det avhenger av hvordan luftingen ser ut og platens tykkelse, hvor vinduet er montert i fasaden, men ja det kunne det bli. Jeg anbefaler alltid å ikke montere vinduer i fasadelivet i en ventilert konstruksjon på grunn av problematikk med kuldebro uten å heller ha den ved klimaskalets grense. Men det finnes produkter på markedet som har isoleringsevne hvor man skyver ut vinduene utenfor klimaskallet, men det er både svært kostbart og krever ekstra fuktbeskyttelse/tettinger under dryppblekket. Hvis man ser på de mange enkle løsningene som er foreslått i denne tråden, har de en kuldebro. Prinsipielt ser varmegjenomgangen slik ut i et vindu. Flytter man ut vinduet, blir karmen kaldere, og du får en kuldebro i veggen da det er mindre mengde isolasjon mellom inne og ute.

• Varmeoverføringsdiagram for vindu og vegg som viser temperaturfordeling, med en kuldebro ved vinduskant. Temperaturskala fra -10° til 20°C.
P ptlf skrev:
Endelig en vettig kommentar om hvor lite vann det kan komme inn gjennom panelet eller kondens bak, har mine beslag på spiklektene og har ikke sett noen tendens til dårlige på 20 år og dessuten er det jo enklere å bytte beslag om man vil av en eller annen grunn om de sitter på lektene og ikke under dem som noen skrev for da blir det vanskelig!
Dog helt uviktig til trådstarterens spørsmål. Som var om snekkeren gjorde feil når han vil sette ÖB innenfor vindskjermen, noe som har blitt fastslått at han ikke har. Ingen som har påstått at det kommer inn noen vannmengder bak panelet. Konstruksjonsløsninger i bransjeregler har som hensikt å gjøre det så bra som mulig og dermed minimere skade om det skulle skje noe som gjør at det kommer inn vann. Dette er jo ikke påbudt, alle får gjøre sin egen risikovurdering og velge den løsningen man vil på sitt eget hus. Som håndverker bør man dog velge en fagmessig løsning. Sier ikke at sette utenpå lektene ikke er det, den vurderingen får noen andre gjøre.

Så er jo argumentet at det ikke har skjedd noe på 20 år på akkurat ditt hus jævlig dårlig. Beviser jo kun at du ikke har hatt noen større vannlekkasje gjennom fasaden på akkurat ditt hus. Kan være annerledes på andre hus.

• Liker
J_K_H
  • Laddar…
Mats-S
A AndersS skrev:
Tja, ved renovering av eldre bygninger er det tillatt å bruke en metode som i dag ikke skal brukes, skal utgå fra bygningens konstruksjon og for å unngå at man må rive/forandre urimelig mye. Selvfølgelig gjøres det i dialog med kunden.
Trenger ikke defineres feilaktig, men "beste løsning" ut fra gjeldende forutsetninger.
Og gjelder det et overblekk over et vindu som sitter nær takfoten er det 100% risikofritt, vil ikke komme en dråpe vann innenfor det blekket 😉

• Liker
AndersS
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Og gjelder det et overblikk over et vindu som sitter nær takfoten er det 100% risikofritt, kommer ikke til å komme en dråpe vann innenfor det blikket 😉
Hva er nær takfoten?

• Liker
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Mats-S
E Evalarsson36 skrev:
Hva er nær takfoten?
Nært nok så ikke regnvann fra fasaden kommer på oversiden, jo større takfot, desto lengre kan avstanden være. Så i prinsippet trengs det ikke engang en overblikk der, vindusfodret gjør jobben for de få dråpene som kan komme opp ved for eksempel en fasadevask.

• Liker
AndersS og 1 annen
  • Laddar…
J J_K_H skrev:
Da har du kjøpt feil hus for deg og ikke regnet på kostnadene det innebærer å bytte platene. Året er 2023 og vi har ikke kommet lenger i vår bærekraftstenkning enn at man bygger enkle løsninger som er dårlige fordi man kanskje skal bytte farge og materiale på platene. En plate skal overleve trepanelens levetid. Et bra vindu likeså i mange tilfeller. Bygger du feil løsninger eller glemmer vedlikehold reduserer du levetiden. Og det går an å bygge så det går an å bytte vinduer også uten å ødelegge fasaden hvis det er et spørsmål.

Om du nå ikke vil ha det som snekkeren eller teorien sier uten vil ha det på den måten du vil, kan du ikke bare si til neste snekker at "jeg forstår at dette ikke er rett, men jeg vil likevel få det utført på den måten og tar ansvar for evt. problemer" i stedet for å trå på noens yrkesrolle om de mener at det er feil. Pleier å løse seg hvis forbrukeren tar over det ansvaret som ellers lå på den som leverer tjenesten.
Du må lese bedre. Hvor har jeg skrevet at jeg vil absolutt ha det på en spesiell måte? Jeg vil vite hvordan platene skal sitte og mistenker at snekkeren prøver å lure meg. Og hva gjelder å kjøpe hus. Så hvis du har sjansen til å kjøpe drømmehuset ditt til en god pris. Eneste feilen er at platene må byttes av en eller annen grunn. Så takker du nei?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.