Er det ikke nok å feste gipsen med gjennomgående skruer gjennom alle platene?

S
den kan rekke men tre som sveller har stor kraft. bedre med skrue hele veien.

SBH skrev:
da må du også lime. spikrede plater og råspont er aldri gøy.
spiker blir trukket ut av treets bevegelse (gjelder også sponplater)
Nå tror jeg du maler fanden på veggen. Da ville de fleste fasader og tak med andre ord løsne? Det er ikke blank spiker som brukes lenger.

Matti_75 skrev:
Nå tror jeg du maler fanden på veggen. Da skulle de fleste fasader og tak med andre ord løsne? Det er ikke blank spiker lenger som brukes.
Enig, råspont har blitt spikret i alle tider og har aldri løsnet, og gjør det ikke nå heller. Spik råsponten, skru gipsen med 30 mm gipsskrue, har fungert siden gipsen ble oppfunnet. Man til og med spikret med 30 mm hugget spiker, ikke noe problem, hvorfor komplisere det med spikerpistoler som ødelegger det meste.

raveper skrev:
Holder det ikke med å dra gipsen med gjennomgående skrue gjennom alle platene?
Du skal aldri bruke gipsskruen til å holde fast mer enn gipsplaten, pappen er ikke sterk nok for det.

Spon/osb/plywoodplaten skal sitte fast først.

S
nepp bare erfaring. men dette gjelder ikke 5,10 år gammel virke mer når det nærmer seg tjue år gammelt.

Daniel78 skrev:
Du skal aldri bruke gipsskruen til å holde fast mer enn gipsplaten, papiret er ikke sterkt nok for det.

Spon/OSB/finérplaten skal sitte fast først.
Det lær vel neppe være skruehodet og gipsen som holder imot uten skruens gjenger isåfall.

Gipsskruen drar gjennom gipsen lenge før den vil feste både gips og underliggende plate

A
Johan Gunverth skrev:
Nevner du OSB for samme snekker får du en bøtte kjeft. De har lært den harde måten å kalle det "skitplyfa". :D
Plywood er naturligvis overlegen begge, men har jo som kjent en helt annen prislapp.
Kjenner ingen snekker som setter sponplate i veggene.

Vi setter ALLTID OSB + Gips og det gjør alle andre firmaer jeg kjenner til også.

Hvorfor fortsette å mase om hva snekkere alltid gjør eller ikke gjør, bransjen er full av folk som gjør ditt eller datt på grunn av gamle vaner.

Det har jo allerede blitt presentert uavhengige tall på at samtlige plater (spon/OSB/plywood) tåler belastningen som kan oppstå i et normalt hjem.

Åpenbart finnes det folk som kaller seg både konstruktører og snekkere som både monterer det ene og ler av det andre, dette mener jeg man kan se bort fra da det finnes uavhengige fakta i saken.

Personlig velger jeg det som er billigst og har aldri hatt noen problemer med verken bilder eller store TV-er.

Gabbe1 skrev:
...
Det har jo allerede blitt presentert uavhengige tall på at samtlige plater (spån/OSB/plywood) klarer belastningen som kan oppstå i et normalt hjem.

Tydeligvis finnes det folk som kaller seg både konstruktører og snekkere som både monterer det ene og ler av det andre, dette mener jeg man kan ignorere da det finnes uavhengige fakta i ...
Endelig! :D

Mikael_L
Er vi ferdige nå, for denne gangen ... :cool:

Sånn på 4. side ... ;)

Mikael_L skrev:
Er vi ferdige nå, for denne gang ... :cool:

Sånn på 4. siden ... ;)
4. siden?, det er 7 sider for meg.

Mikael_L
Ahhh, ja ...
4'e siden for meg:

• Bygghus.se-innstillinger i Firefox for å sortere innhold og velge antall innlegg per side.
Mikael_L skrev:
Ahhh, ja ...
4'e siden for meg:
Er du klar nå? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.