Er inne på samme spørsmål, om man kjører med råspont kjører man den da liggende ?

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Absolutt liggende Spika med 63 mm en eller to spiker

Gøtt syntes det føltes direkte riktig å sette endespont/råspont når man leste om det.

Har tenkt på å bruke 12mm sponplate skrudd med trepanel oppå med skjulte spiker hvis det går.

wrang skrev:
Gøtt tyckte det kjentes direkte rett å sette endespont/råspont når man leste om det.

Endespont er ikke nødvendig skjøte løpende men unngå mer enn en skjøt mellom hver stolpe
i samme bordrad

Snailman
jeg har sett at sävsjöträhus har både liggende og stående råspont i sine hus (i ett og samme)

antar at f.eks. innervegger så har man jo stående stendere = liggende råspont,

mens man antagelig i yttervegger har et ekstra lag liggende 45 stendere innenfor de stående = stående råspont

så jeg regner med å gjøre slik i huset jeg holder på med nå...

S
Sponplate er jævlig å spikre i

SBH skrev:
sponplate er jævlig å spikre i
Det er derfor man lar være å spikre i sponplater. ;)
Platen skrus opp med sponplateskrue, likeså bilder hvor man bruker L-skrue. Hvor sterkt som helst.

Råspont settes med fordel diagonalt.

Protte

NightBuilder skrev:
Har suttit i tankarna at man kjører 12mm sponplate skrudd med trepanel oppå med gjemte spiker om det går.
Hvorfor sponet?

prototypen skrev:
Råspont settes med fordel diagonalt.

Protte
Nå begynner det å ligne noe :D

Kjell G

Kjell_G skrev:
Nå begynner det å ligne noe :D

Kjell G
Er det noen som har sett ru kant diagonalt på innervegg??

Selv setter jeg alltid råspont i fiskebeinsmønster med fris og skjult spikring bak gipset. d^_^b

• Liker
Steadybeat og 1 annen
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Er det noen som har sett råspont diagonalt på innvendig vegg??
Jeg har gjort det i et par vegger, hele veggen blir jo som en stor skråstag da.

raveper skrev:
Hvorfor sponet?
Mest for høyere brannsikkerhet osv. Ikke tenkt mye. Noe man kom fram til når man leste rundt på treveiledningen om ulike konstruksjoner. Ville ha doble "plater" da jeg ikke er så begeistret for de veggene med bare ett lag jeg har sett i de bygningene jeg har vært i. (bare panel eller annen plate)

Kanskje alle er ikke begeistret for trepanel overalt og det blir bra om noen tar ned panelet for å ha noe annet.
Deretter kan det fungere bra under konstruksjonstiden for stivhet osv. Panelet kan settes etterpå for å redusere arr og skader i første stykket.

Kan tenke meg å bare ha panel på den ene halvdelen i høyde og glatt malt overflate ovenfor osv eller noe lignende med veksling.

Bare tanker om litt løsninger. Det tar nok ganske lang tid før noe blir realisert dog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.