107.440 lest ·
135 svar
107k lest
135 svar
OSB eller kryssfiner bak gips?
Medlem
· Västragötalands län
· 22 innlegg
Har tenkt på å bruke 12mm sponplate skrudd med trepanel oppå med skjulte spiker hvis det går.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
jeg har sett at sävsjöträhus har både liggende og stående råspont i sine hus (i ett og samme)
antar at f.eks. innervegger så har man jo stående stendere = liggende råspont,
mens man antagelig i yttervegger har et ekstra lag liggende 45 stendere innenfor de stående = stående råspont
så jeg regner med å gjøre slik i huset jeg holder på med nå...
antar at f.eks. innervegger så har man jo stående stendere = liggende råspont,
mens man antagelig i yttervegger har et ekstra lag liggende 45 stendere innenfor de stående = stående råspont
så jeg regner med å gjøre slik i huset jeg holder på med nå...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 innlegg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Råspont settes med fordel diagonalt.
Protte
Protte
Selv setter jeg alltid råspont i fiskebeinsmønster med fris og skjult spikring bak gipset. d^_^b
Medlem
· Västragötalands län
· 22 innlegg
Mest for høyere brannsikkerhet osv. Ikke tenkt mye. Noe man kom fram til når man leste rundt på treveiledningen om ulike konstruksjoner. Ville ha doble "plater" da jeg ikke er så begeistret for de veggene med bare ett lag jeg har sett i de bygningene jeg har vært i. (bare panel eller annen plate)raveper skrev:
Kanskje alle er ikke begeistret for trepanel overalt og det blir bra om noen tar ned panelet for å ha noe annet.
Deretter kan det fungere bra under konstruksjonstiden for stivhet osv. Panelet kan settes etterpå for å redusere arr og skader i første stykket.
Kan tenke meg å bare ha panel på den ene halvdelen i høyde og glatt malt overflate ovenfor osv eller noe lignende med veksling.
Bare tanker om litt løsninger. Det tar nok ganske lang tid før noe blir realisert dog.