Vi holder på og planlegger de siste detaljene for vårt bygge.

Vi hadde tenkt å ha osb bak gips i veggene. Nå har jeg fått et par advarsler om at det er risiko for at gipsskjøtene sprekker hvis man bruker osb.
Forslaget var å i stedet bruke kryssfiner, men det blir betydelig dyrere.

Hva sier dere, er det verdt den ekstra kostnaden å sette kryssfiner i stedet for osb?

• Liker
MarHA
  • Laddar…
S
bruker ikke sprekke med osb om man gjør det riktig.
mange tror at det holder med få skruer i osben. men den skal full skrues (ifølge første lagregel)

• Liker
t0rnet
  • Laddar…
17 mm Råspont

• Liker
BuildingFuture
  • Laddar…
12mm sponplate som skrus og gjerne limes mot reglene. Billigere enn OSB, like bra holdfasthet, sterkere mot bjelker og beveger seg ikke dimensjonsmessig. Man legger dem kant i kant.

• Liker
Dellbrant
  • Laddar…
S
absolutt ikke sponplate. det verste du kan ha.
så skal man ikke ha tre kant mot kant. tre er levende materiale

• Liker
Willewonka
  • Laddar…
Det har kommet en ny type finér som heter Wisa Wall ergo den er noe billigere enn k-plugg i 900 mm bredde. Den er spontan og 600mm bred og monteres liggende på reisverket. Den er tillatt å monteres med flytende skjøt akkurat som et parkettgulv = minimalt med spill.

SBH skrev:
absolut ikke sponplate. verste du kan ha. så skal man ikke ha tre kant mot kant. tre er levende materiale
Der var det dobbeltfeil. Sponplate anbefales alltid av snekkere og konstruktører. Den SKAL dessuten settes kant-i-kant og aller helst limes i kortenden i henhold til typgodkjente monteringsanvisninger. Sponplater beveger seg ikke i det hele tatt. Like sterkt i dragriktningen som OSB om man forborrer med riktig dimensjon og bruker riktig skrue. Sponplater kan også brukes for å rette skjeve stendere ved å skrulim og forspenne.

Nevner du OSB for samme snekker får du en bøtte kjeft. De har lært seg den harde veien å kalle det "skitplyfa". :D
Finér er naturligvis overlegen begge, men har jo som kjent en helt annen prislapp.

S
ingen snekker bruker sponplate i vegger. hvis han gjør det så er han dum i hodet. skulle aldri satt et kjøkken der veggene er sponplate og gips.

Favoritt i reprise.

Tenk at det finnes så mange forutinntatte og like ofte feilaktige meninger om hvor bra eller dårlig OSB og sponplate er.

Heldigvis finnes det jo en anerkjent institusjon som har hengt opp et skap på en vegg og deretter lastet det med saker til det raste ned. Bra for oss var at de benyttet anledningen til å skrive ned hvor mye man kunne laste i skapet før det falt ned i de ulike tilfellene (vegg av osb, plywood, spon).

Interessant var at man uansett veggtype kunne konstatere at en vanlig kjøkkensstamme ville bryte sammen før innfestingen ga etter.

Med andre ord er det eneste som er dumt i hodet å argumentere for det ene eller det andre ved kjøkkenmontasje.

Sist redigert:
  • Liker
JonasBleckert og 2 andre
  • Laddar…
>...risiko for at gipsskjøtene sprekker hvis man bruker osb.
>Forslaget var å i stedet bruke kryssfiner, men det blir betydelig dyrere.

Du bør ikke sette gipsskjøter og treskjøter (spon, osb, plyfa) rett over hverandre. Da er det en "risiko" for at bevegelser i treskjøten forplanter seg rett ut til gipsskjøten. Om mulig, skjøt gipsen/treskivene i annenhver bjelke. Alternativt, (dog et andrehåndsvalg) skjøt gipsen kun i den underliggende treskiven (men med dette alternativet bør du bruke minst OSB eller kryssfiner).

>Hva sier dere, er det verdt den ekstra kostnaden å sette kryssfiner i stedet for osb?
Det avhenger av hva du har tenkt å henge på veggen. Jeg ville brukt OSB overalt bortsett fra på en spesielt utsatt vegg for TV-oppheng eller lignende, der jeg ville brukt kryssfiner. Å bruke kryssfiner overalt i en villa er ikke konstruksjonsmessig feil, men ikke spesielt klokt økonomisk.

Til slutt bør du, som andre også har påpekt, sette osb med noen millimeters bevegelsesfuge. Se for eksempel BeijerBygg's sammenligning.

S
vil gjerne se den snekker som monterer inn sponplate i veggen. gjerne vite hvordan snekkeren tenker.
dere kan også teste sette en skrue i spon, osb, kryssfiner og rupanel.
lillefingeren på brekkjernet så får ut skruen fra sponplaten

byggsson skrev:
Jeg ville brukt OSB overalt bortsett fra på en spesielt utsatt vegg for TV-oppheng eller lignende, hvor jeg ville satt plywood.
Det kreves en ganske bemerkelsesverdig TV før det trengs spesialplater bak gipsen.

Denne er ganske bemerkelsesverdig.

http://panasonic.net/prodisplays/products/152ux1/spec.html

Det ville faktisk kreves tre skruer for å ikke falle av en sponvegg.

Noe for meg selv ville jeg brukt betydelig flere og grovere skruer samt reglitt litt mer bak platene hvis jeg hadde en slik TV, men det gir litt perspektiv på det hele. Ingen vanlig 50-60" TV trenger plywood i veggen for å sitte fast.

Sist redigert:
SBH skrev:
vil gjerne se den snekker som monterer inn sponplate i veggen. gjerne vite hvordan snekkeren tenker.
dere kan også teste å sette en skrue i spon, osb, plywood og rupanel.
lillefingeren på brytejernet så får du ut skruen fra sponplaten
1240N spon
1690N osb
1910N plyfa

angående belastning i skruens lengderetning.

Det som er best med akkurat denne diskusjonen er at man ikke trenger å mene noe. Finnes tall fra praktiske lastfall som gir oss svaret.

• Liker
Uldis og 1 annen
  • Laddar…
S
ja. nå aldri en skrue bare en last. lasten drar skruen både ned og ut.

> Ingen vanlig 50-60" tv trenger ikke kryssfiner i veggen for å sitte fast.
Enig. Jeg burde ha brukt et vegghengt boblebad som eksempel. :-)

• Liker
Uldis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.