S
summa summarum(skrev riktig nå)
sett det du vil. obs billigere enn plywood.

• Liker
Olageras
  • Laddar…
Bare andre siden for meg :cool:

S
nok kan man kjøre dette lenger.

G
Skal man ha bevegelsesfuge også på kryssfinér? Eller kan den settes kant i kant?

20 mm plywood limt kant i kant 50 mm skrue blir bra

....ja det burde jo holde for et maleri eller to iallfall.

...og den dagen man vil endre noe, når alt er limt og skrudd i flere lag både vegg og gulv, kreves det en utdanning til "dynamitard" :D
Jeg har selv tenkt den tanken mange ganger at, tenk om jeg trenger å åpne opp igjen........

Vil vi holde liv i tråden litt til kan vi spesifisere hvilken type gips man mener, for eksempel:

* fra "OSB eller plywood bak gips?"
* til "OSB eller plywood bak våtromsgips?"

For noen år siden fantes det forvirrede diskusjoner om det var tillatt med en treplate i det hele tatt der, men nå er det vel det? Så hva sier dere? OSB eller Plywood? :-)

har aldri brukt OSB men det ser ut til å være noe avfall som ikke duger til annet enn å gjemme bak gips

i dette kommer Vi aldri til å få vite hva som er rett eller galt, bruk sunt fornuft

Mikael_L
Wow, sånt sammenfall. Jeg gjemmer den faktisk bak gipsen,...

... men du, sladre ikke.
Jeg skrur den til og med fast om natten med lyset av, så ingen skal se det ... :rolleyes:

...det merkeligste av alt er at når platen først sitter der, uansett type, så fungerer det veldig bra og man trenger aldri å tenke på hva slags plate som sitter der. Bare det sitter noe mer enn gips...... Lurer på hvorfor det er på denne måten?

For å tilføre denne tråden ytterligere viktig info kan jeg fortelle at i vårt nye hus blir det 15mm perlespon bak gipsen så jeg kan snekre med lampen tent:)

(Var på konkursauksjon etter et høvleri og kjøpte 230 m2 for 1800:-)

• Liker
Patric Sandström
  • Laddar…
Elkludde skrev:
har aldri brukt OSB men det ser ut til å være noe avfall som ikke duger til annet enn å gjemme bak gips

i dette kommer Vi aldri til å få vite hvilket som er rett eller galt, bruk sunt fornuft
Det er vel omtrent det man har det til?
Derimot TROR jeg det er sterkere enn vanlig plywood og sponplate.
Har jeg rett der, eller i det minste på ett av alternativene.
For rettferdighetens skyld må sammenligning være i samme tykkelse.

Selvfølgelig er alt annet enn 22mm spontet gulvspon forkastelig å ha i vegg men bare for å :cool:

Ifølge min oppfatning er kryssfiner sterkere enn OSB også en annen pris
snakker vi om snakker vi om prima furukryssfiner? eller noe annet

Plywood har bedre styrke enn OSB, men forskjellen er ikke stor sammenlignet med sponplater, som er betydelig svakere og gjerne smuldrer opp. Alt duger uansett etter min mening, så lenge man ikke skal ha elefanter på veggene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.