S
ikke har man dyr plywood i veggen.
jeg kanskje si hva jeg har opplevd. formplyfa i veggen. da er man ikke gjerrig.

Hvilken type plate "lever" mest. Kan tenke meg at plyfa beveger seg en hel del med årstidene.

S
skulle si at sveller minst osb.
prøv å legg ut biter av osb, plywood, sponplate i regn.
tror at plywood og sponplate har sugd til seg mer vann.
det er jo fukt og tørking som gir bevegelse

Sist redigert av en moderator:
Plywood holder bedre enn osb/spon. Skulle ikke ønske å henge kjøkken i noe annet enn plyfa.

matti_75 skrev:
plywood holder bedre enn osb/spon. Skulle ikke ville henge kjøkken i noe annet enn plyfa.
råspont

raveper skrev:
Hvilken type plate "lever" mest. Kan tenke meg at kryssfiner beveger seg en hel del med årstidene.
Jeg skulle tro at osb er den platen som beveger seg mest over årstidene, dette baserer jeg på det faktum at produsentene anbefaler å ha noen mm gap mellom platene nettopp på grunn av bevegelser.

Sammenlign for eksempel med sponplater der slike gap ikke er nødvendig.

Gabbe1 skrev:
Jeg skulle tro at OSB er den platen som beveger seg mest over årstidene, dette baserer jeg på faktumet at produsentene anbefaler å ha noen mm glippe mellom platene nettopp på grunn av bevegelser.

Sammenlign for eksempel med sponplater hvor slike glipper ikke trengs.
Far min har kun sponplate og der blir det glipper både her og der. Og da har huset stått der i over 30 år.

S
alt tre i vegger skal ha glipper egentlig. om man ikke limer det da

Snailman
Elkludde skrev:
Absolutt liggende Spika med 63 mm ett eller två spik

har liggende lekter 45x45 på innsiden ytterveggene, med 17mm råspont så kommer 45+17= 62 mm å gjøre at plasten kan perforeres hvis man bruker for lang spiker, så på ytterveggene får jeg nok nøye meg med 50mm lang spiker og da stående råspont

på innerveggene kan man jo bruke lengre spiker og sette råsponten liggende...

Mikael_L
Snailman skrev:
har liggende reglar 45x45 på innsiden ytterveggene, med 17mm råspont så kommer 45+17= 62 mm å gjøre at plasten kan bli perforert om man bruker for lang spiker, så på ytterveggene får jeg nok nøye meg med 50mm lang spiker og da stående råspont

på innerveggene kan man jo bruke lengre spiker og sette råsponten liggende...
Spikerpistol og galvanisert 2,8 x50 - blir kjempebra.

Vanlig 2,0 x 50 drar vel dårlig.
Men skrudd OSB/plyfa/spån er selvsagt enda bedre. :)

edit: Min mening. :cool:

Sist redigert:
Elkludde skrev:
har aldri brukt OSB men det ser ut til å være noe avfall som ikke duger til annet enn å gjemme bak gips
Jo visst, OSB er vel i viss grad laget av avfall, på samme måte som pølse er laget av kjøttavfall. Dvs man kan bruke slike deler av treet som man normalt ikke kan bruke. Og det er jo bra.

Ang. utseendet: da OSB kom til Norge, det var vel over tjue år siden, ble det brukt av arkitekter og designere for sitt utseendes skyld. Det var jo nytt og fresht da. (Noen husker kanskje at man på syttitallet hadde møbler av lasert sponplate, så man virkelig skulle se strukturen i sponplaten.)

Snailman
Mikael_L skrev:
Spikerpistol og galvad 2,8 x50 - blir kjempebra.

Vanlig 2,0 x 50 drar vel dårlig.
Men skrudd OSB/plyfa/spån er selvfølgelig enda bedre. :)

edit: Min mening. :cool:
et par km råspont innskaffet og innbåret så blir nok det allikevel:) spikeren blir biltemas 50mm maskinspiker (like tjukk som tretom men kortere)

andersmc skrev:
En del kanskje husker at man på syttitallet hadde møbler av lasert sponplate, så man virkelig skulle se strukturen i sponplaten.
Det hadde jeg fortrengt men du har rett, det hadde man jo...
Jeg gjorde til og med en eske i den utførelsen. På syttitallet altså, på trearbeid. Mamma fikk den.

Matti_75 skrev:
Skulle ikke ville henge kjøkken i noe annet enn plyfa.
Faan, jeg som akkurat har hengt opp kjøkken i tømmer. Kommer det til å falle ned? :S

• Liker
LeffeMejsel
  • Laddar…
Snailman
Norrhyttan skrev:
Faen, jeg som nettopp har hengt opp kjøkken i tømmer. Vil det falle ned? :S
:D:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.