Elkludde skrev:
Er det noen som har sett rupanel diagonalt på innervegg??
Nå har jeg jo ikke sett så mange hus under bygging, men en kompis hadde det som krav for å avstive ytterveggen når han bygde ut.
Et annet hus i bygda har diagonal rupanel bak gipsen.

Selv bruker jeg det som er billigst, 10 mm masonite, sponplate, plywood eller OSB for noe skal det være bak gipsen.

Protte

Om man skal gjøre seg bryet med å bruke råspont må man vel uansett sørge for å kunne kappe alle bordene like lange, eller iallfall veldig mange like lange. Diagonaler man får man jo legge dem løpende om man ikke skal få et enormt spill.

Samme lengde på nesten alle bordene + spikerpistol høres ut som et krav for å slippe hjerneblødning.

MathiasS skrev:
Om man skal gjøre seg bryet med å bruke råspont må man vel likevel sørge for å kunne kappe alle plankene like lange, eller i det minste veldig mange like lange. Diagonalerer man må man jo legge dem løpende om man ikke skal få enormt med svinn.

Samme lengde på nesten alle plankene + spikerpistol høres ut som et krav for å slippe hjerneslag.
Oops, jeg trodde ingen noensinne i verdenshistorien hadde montert råspont på diagonalen innendørs :)

Jeg ville aldri kommet på tanken å legge en ukes arbeid for å få det til, og trodde det var åpenbart at jeg spøkte, selv om jeg ikke la til noen smiley :)

Jeg har kjørt både med sponplater, osb og kryssfiner bak gipsen, men de fleste veggene kjører jeg bare med enkel gips.

• Liker
LeffeMejsel
  • Laddar…
Er det nybygging ville jeg nok gått for dobbelt gips, men ellers holder det med ett lag renoveringsgips. Litt dyrere, men da trenger man jo bare en plate.

Daniel78 skrev:
Oops, jeg trodde ingen noensinne i verdenshistorien hadde montert råspont på diagonalen innendørs :)

Jeg ville aldri kommet på tanken å bruke en uke på å få det til, og trodde det var åpenbart at jeg spøkte, selv om jeg ikke la til en smiley :)

Jeg har brukt både sponplater, osb og plywood bak gipsen, men de fleste veggene bruker jeg bare enkel gips.
Ikke jeg heller. Jeg bruker OSB og det fungerer utmerket overalt. Uansett ser det ut til at det finnes folk som bruker råspont på diagonalen, selv ville jeg fått psykbryt lenge før jeg var ferdig med det.

MathiasS skrev:
Ikke jeg heller. Jeg kjører OSB og det fungerer utmerket overalt. Uppenbarligen finns det dock folk som kör råspont på diagonalen, själv skulle jag få psykbryt långt innan jag var färdig med det.
Jeg har montert litt panel på diagonalen, og også bygget litt spaljeer og lignende og det er ingen større problemer med riktige maskiner og verktøy, men jeg ville aldri komme på tanken å montere det innvendig, en skrudd osb-plate gir nok mer støtte enn en masse spikret råspont også.

MathiasS skrev:
Ikke jeg heller. Jeg kjører OSB og det fungerer utmerket overalt. Åpenbart finnes det dog folk som kjører råspont på diagonalen, selv ville jeg fått psykbryt lenge før jeg var ferdig med det.
Men nå var det slik at kona til kompisen ikke slapp inn en plate med lim i og dessuten må veggen stives av for å unngå bevegelser mellom nytt og gammelt ifølge bygg ingeniøren.

Det andre huset var en "Västerbottensgård" og der skal det være litt mer "naturmaterial".

Etter en lang vegg så blir mange bord like lange, kappet brukes i begynnelsen og slutten.

Psykbryt? kommer vel an på hvor flink man er.

Protte

Fordelen med råspont er at det går an å sende inn i hvilket vindu som helst. kan være litt vanskelig med plater i trange trapper. så en trykkluftslange gjennom vinduet til spikerpistolen så går det ganske fort å sette opp råspont.

Bure skrev:
Fordelen med råspont er at det går an å sende inn i hvilket vindu som helst. kan være litt vanskelig med plater i trange trapper. så en trykkluftslange gjennom vinduet til spikerpistolen så går det ganske fort å sette opp råspont.
Der slo du spikeren på hodet d^_^b

Snailman
hva skal man ha for dimensjon på spikeren til råspont forresten?

Snailman skrev:
hva skal man ha for dimensjon på spikeren til råspont forresten?
63x2,3 man kan sette ett eller to, velger du ett så sett det ca 20 mm fra kanten så holder det inn sponten bedre, spikrer man ett i midten slår råsponten seg lettere

Hvis man setter osb stående, skal de stå tett mot gulvet? Hva gjelder for gipsplaten, er det det samme der?

S
ingenting dikt an mot gulvet.
om man vil ha det tett mot gulvet legg en fuge som er elastisk

Bure skrev:
Fordelen med råspont er at det går å sende det inn i hvilket vindu som helst. Kan være litt vanskelig med plater i trange trapper. så deretter en trykkluftslange gjennom vinduet til spikerpistolen så går det ganske fort å slå opp råspont.
Tenk deg da å spikre plyfa/ osb med spikerpistol. Det går fortd^_^b

S
da må du lime også. spikede plater og rupanel er aldri morsomt.
spiker blir dratt ut av treverkets bevegelse (gjelder også sponplater)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.