raveper skrev:
Er det noen som har fått bruk for sine ulike materialer bak gipsen? Jeg mener, henger dere mye på veggene? Foruten i akkurat kjøkken og bad da. Er det verdt arbeidet eller hadde det ikke gått like bra med dobbeltgips?
Jeg har brukt på en del steder, typ malerier, TV-festet, høyttalere, gardinstenger og stabilisering av garderober.

Personlig ville jeg aldri satt byggsponplate i mitt hus, ikke bare fordi det er dårligere enn OSB men driten oser formaldehyd.

• Liker
CoffeN87
  • Laddar…
SBH skrev:
sponplater beveger seg. alt tre beveger seg.
så forbor ved montering i platene?? brukere av veggen vil ikke tenke på det.
og forstyrrende moment når man skal montere skap, trapper, entreinnredning m.m.
Jeg har en sponvegg på 11 meter med gips over som ikke beveger seg synlig. Jeg har enn så lenge mulighet til å se det, men snart er det tildekket. Alle sponplater er limt og skrudd mot bakenforliggende trestendere.
Alt tre beveger seg, ja. Det er spørsmålet om det er målbart noen ganger. Et plankegulv kan bevege seg betydelig på tvers av fibrene, men knapt målbart LANGS planken og fibrene.

Enda en gang. En privatperson som ikke er betalt for å sette opp ting kan godt forborre. Jeg ville gjort det i OSB og kryssfiner også. Problemet med sponplater er at skruespissen lett kan sprekke opp baksiden av sponplaten og dermed redusere feste-dybden betydelig. En OSB-plate kan også sprekke opp på samme måte hvis man har valgt feil skrue, men risikoen er mindre. Den er seigere og har en mindre påtagelig bruddgrense enn spon.
For en husentreprenør som jager kostnader og dermed tid, blir det jo smidigere med OSB. Bare å kaste opp greia.

Det jeg vil komme frem til med dette er at sponplaten er like brukbar som både OSB og kryssfiner. Det handler om kostnader og funksjon. En OSB-plate er f.eks. nesten alltid vokset, noe som gjør den vanskelig å lime. Nå beveger den seg mye så i en vegg blir det mindre problem, men for meg som vil ha stumme vegger er limt og skrudd sponplate gull verdt.

Nimajneb skrev:
Personlig ville jeg aldri satt sponplate i mitt hus, ikke bare fordi det er dårligere enn OSB, men dritten oser formaldehyd.
Det var lenge siden formaldehydnivåene var så høye. Muligens på uoffisielt importerte kinesiske plater. Det var vel et tilfelle for noen år siden der et byggevarehus måtte returnere dritten.
Nivåene er i dag de samme uansett OSB, spon eller kryssfiner. OSB er mer miljøvennlig i produksjon fordi man tar i bruk HELE treet i produksjonen. 5% av volumet er lim og voks.

Sist redigert:
Sponplater produsert i Sverige følger E1-normen, men det forekommer en del import fra Europa. (ingen importerer fra Kina). I mange europeiske land er ikke E1 et krav for bygningssponplater (kun for møbler), og det finnes også sponplater som inneholder byggeavfall. Dette fører til at det fortsatt er en betydelig risiko for at man kommer over usunne sponplater på det svenske markedet. De fleste seriøse forhandlere krever E1-plater med egenerklæring som bevis, men til tross for dette finnes det for mye søppel på det svenske markedet. Markedet er under sanering, og om noen år kan vi nok føle oss trygge med sponplater.

Når det gjelder formaldehyd-funderingene, kan man nevne eksempelvis ByggMax. Ifølge ByggMax's produktside for OSB bruker de leverandøren Moelven. På Moelven's produktside for OSB skriver produsenten:

Merknad: Formaldehydfritt Lim
Man kan dog lese litt mer på produsentens byggvarudeklarasjon for OSB i seksjon 8 "Indre miljø".

OSB produkter utgjør ingen begrensninger for innemiljøet, det lave innholdet av MUPF-lim utgjør ingen betydelig tilførsel av helsepåvirkende emisjoner. Limets bidrag i OSB produktene til helsepåvirkende emisjoner er i prinsippet ubetydelig. Formaldehydinnholdet er mindre enn 8mg/100g.
Der kan man lese at "Formaldehydinnholdet er mindre enn 8mg/100g", hvilket jeg antar tolkes som "Formaldehydfritt"...

Sist redigert:
S
vil gjerne snakke med den konstruktøren som sier at man skal ha spon i vegger

SBH skrev:
vil gjerne snakke med den konstruktør som sier at man skal ha spon i vegger
Jeg vet at f.eks. Fiskarhedenvillan leverer husbyggesett med spon eller OSB (avhengig av hva kunden vil), så ring gjerne dem. :)

Gulvspon skrus og limes, burde det ikke bli problemer om sponet beveger seg, eller er det bare et problem med 12mm plater?

S
det mer mulighetene osb, plywood eller råspont forenkler montering.
om noen skulle sette en spiker (vanlig når bilder henges opp). spikeren vil bøye seg og lage et stort hull.
så er det jo mye platene klarer i vekt.

Har et gammelt hus der det finnes glespanel, sponplate og nå ved senere renovering OSB i veggene under 10-13mm gipsplater. Når du en gang har montert merker man ingen forskjell når man senere fester ting på veggene, bortsett fra at den jæv.. glespanelen alltid sitter på feil nivå. Derimot har jeg for vane å forbore da presisjonen blir bedre. Siden dette er et forum for "hjemmebyggere" kan vi i de fleste tilfeller sortere bort aspekter for å effektivisere yrkesmessig bygging, dvs noen sekunders/minutters tidsbesparelse har ikke så stor betydning, ofte er det funksjon parallelt med kostnad som avgjør. Så i en vanlig bolig har jeg vanskelig for å se hva som kunne settes på en vegg der styrken i valg av materiale av sponplate, OSB eller rupanel skulle ha noen påvirkning funksjonelt. I dag bruker jeg mest OSB og den eneste ulempen er at den kan gi stygge fliser i fingrene hvis man slurver med å ta på arbeidshansker ved håndtering av platene, noe man unngår med sponplater og også rupanel.

S
sponplate (også MDF) til gulv, skap, høyttalere
OSB, kryssfiner, og rupanel i vegg. OSB billigere enn kryssfiner. Rupanel vet jeg ikke pris på til vegg.
Glespanel kan du ha i taket for gipsplank/takgips.

Hvor lang tid det tar skal man alltid ha kontroll på.
Alltid noen (samboeren) som hjemme som vil ha det ferdig så raskt som mulig.
Hansker skal man ha på seg hele tiden.

Råspont koster vel 5-6kr /løpemeteren, noe som burde bli ca 60kr/m2

Liggende 22mm spontet gulvspon, gjerne limt i sponten så stående gips.
Det mener jeg for det gjorde jeg :cool:
Eller burde ha gjort for en del ble stående da jeg tenkte feil samt at jeg ikke limte.
Men det føles stabilt likevel :)

S
ja du får jo stabil vegg iallfall

Det opprinnelige spørsmålet var vel hvilken plate som er best å skrive i og feste ting i uten sprekkrisikoen med OSB. For min del bruker jeg OSB av to grunner - 1) det er billig, og 2) det kan være litt bedre å skru/feste i OSB enn spon. Men hvordan er det med sprekkrisikoen og stabiliteten? Jeg synes OSB er et slapt og lett drittmateriale, og fordi det er vokset på en eller annen måte, går det ikke an å lime på en god måte. Bortsett fra hvor bra det er å skrive i platen (noe spørsmålet ikke gjaldt), har jeg en del sympati for sponplate. Den er tyngre og blir stivere, og den går an å lime/skru mot stendere, noe som gjør veggen utrolig stum og stabil. Enkel gips er selvfølgelig helt ubrukelig.

• Liker
Toolfix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.