p169suc skrev:
hvorfor satte de ikke limfri råspont i sine egne hus?
De er late. ;)
Jeg tror dessuten at de droppet limet på ytterveggene så det stemmer nok.

P
Johan Gunverth skrev:
De er late. ;)
Jeg tror dessuten at de droppet limmet på ytterveggene så det stemmer nok.
Satte de ikke sponplater på ytterveggene?bare innerveggene

p169suc skrev:
Satte de ikke sponplater på ytterveggene?bare innerveggene
Hehe...innsiden ytterveggen. Jo, men de virket ikke som de limte platene mot akkurat disse trelektene. Med største sannsynlighet fordi de er noen late jævler.

P
Johan Gunverth skrev:
Hehe...innsiden ytterveggen. Jo, men de virket ikke lime platene mot akkurat disse trelektene. Med største sannsynlighet fordi de er noen late jævler.
Jeg tenkte ikke at de limte sponplatene men at de inneholder lim når jeg skrev limfri råspont

Johan Gunverth skrev:
Beijer Byggs regnskapsføring er jo (akkurat som tidligere) litt "interessant" med tanke på at de bruker sponplater på 1198mm for å kunne holde 1200c/c med 2mm spalte, som krav. Hvor får man tak i disse platene med det uvanlige målet?
Hvorfor skriver produsenten ByggElit i sine monteringsanvisninger at man SKAL sette (1200-)platene tett mot hverandre og man bør lime kortskjøtene? Er det overhodet sponplater for veggmontering Beijer skriver om?
Tallene kommer fra SP's test og det er Byggelit som har bestilt prøvingen av SP.

http://kampanj.byggelit.se/svar22.html

S
jo nå finnes det montører på husbanden og så finnes det ekte bygningssnekkere.
aldri ta råd fra en slik om du skal et kvaltitetshus.
osb som gulv??? ja du får jo et gulv som er mykt å gå på

S
tilbake til spørsmålet. osb fordi det er billigere

SBH skrev:
jo nå finnes det montører på husbanden og så finnes det ekte byggsnekkere.
ta aldri råd fra en slik om du skal et kvalitets hus.
osb som gulv??? ja du får jo et gulv som er mykt å gå på
Samtlige snekkere anerkjent dyktige. Har vært i bransjen i minst 20 år. Hustillverkeren en lokal anerkjent høy kvalitets entreprenør. Vil du fortsette å krangle?

Som midlertidig gulv under byggetiden. Gulvbeskyttelse eller mellom gulvbjelker mens huset monteres. Så kastes dritten.

P
SBH skrev:
tilbake til spørsmålet. osb for at det er billigere
råspont for det virker jo best, inneholder dessuten ikke lim

Egentlig trengs jo ingen av ovennevnte matrl for å gjøre veggen sterk og/eller lyddempende....stålsøyler og dobbel gips så blir det både stille, rett og uten eventuell knirking....

S
ok da. råspont går bra. tar litt lengre tid bare.
men noe bak gir faktisk bedre med festepunkter

MathiasS skrev:
Sifrene kommer fra SP's test og det er Byggelit som har bestilt testingen av SP.

[lenke]
Ah! Det er Stabil-platene og ikke den vanlige veggplaten. Jeg kjente på disse og de føltes mer som OSB, litt slappe. Dyrere også. Spørsmålet er om de ikke er laget med samme type lim som OSB. Gikk ikke å lime heller. De vanlige veggplatene er hardere også.

S
sponplater beveger seg. alt tre beveger seg.
så forborr i platene ved montering?? brukere av veggen kommer ikke til å tenke på det.
og forstyrrende øyeblikk når man skal montere skap, trapper, hallinnredning m.m.

Absolutt best er råspont, deretter OSB og så sponplate, til slutt dobbeltgips og noe som burde vært forbudt, enkelgips.

Er det noen som har fått bruk for sine ulike materialer bak gipsen? Jeg mener, henger dere mye på veggene? Foruten i akkurat kjøkken og bad da. Er det verdt jobben eller hadde det ikke gått like bra med dobbelt gips?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.