23.450 lest ·
260 svar
23k lest
260 svar
Nullenergihus Attefall. Hvordan ville dere gjort det?
Når det gjelder ftx er det også maksimale strømmer som angis, uten kunnskap om virkningsgraden ved lavere strømmer går det å senke hastigheten på motoren utrolig mye. Det gir både en stille drift, og mulighet til å forserer ventilasjonen ved dusjing eller matlaging.
Renovator
· västra götaland
· 809 innlegg
jeg
og jeg har også en kontakt som har installert 2 blueberg(eller lignende navn) mini ftx...., alternativet var ingen ventilasjon i et tett hus... så ja... litt frisk luft gir det jo, og det skal jo beholde litt varmeenergi... så.. bedre enn ingenting etter min mening
jeg har også anbefalt eos til attefallsbyggere, så om de monterer dem eller ikke....I igelkotten82 skrev:Pax Eos FTX har jeg sett på i forbindelse med Attefallshus. Har dog ingen praktisk erfaring med den, men på papiret virker den passe stor. Systemene med keramisk batteri og vekslende luftretning har jeg hørt ikke skal fungere så bra, og dessuten kreve to slike på et baderom, noe som gjør kostnaden ganske høy.
og jeg har også en kontakt som har installert 2 blueberg(eller lignende navn) mini ftx...., alternativet var ingen ventilasjon i et tett hus... så ja... litt frisk luft gir det jo, og det skal jo beholde litt varmeenergi... så.. bedre enn ingenting etter min mening
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 286 innlegg
Jeg har en EOS i garasjen. Jeg ville ikke direkte anbefale den til et lite bolighus da den bråker en del. Bedre da med noe lite kombiagg typ noe som pleier å sitte i kjøkkenvifte.
Funksjonen hos EOS agget er ellers veldig bra!
Funksjonen hos EOS agget er ellers veldig bra!
Jeg ville ikke isolere 50 cm i veggene. Vi har 32 cm i vårt hus på litt over 160 m2, og energiforbruket for oppvarming er ca 4000 kWh per år. Riktignok med bergvarme men i Nord-Sverige.
Skulle man av en eller annen grunn dra det til absurdum, ville jeg (som allerede påpekt) se etter alternative materialer.
Skulle man av en eller annen grunn dra det til absurdum, ville jeg (som allerede påpekt) se etter alternative materialer.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 299 innlegg
Det bør stå i forhold til kostnaden. PIR plater er dyrere enn tilsvarende isoleringsverdi med glassull.N nybyggarn3 skrev:
Jeg har 50cm vegger med isocell løsull, fungerer utmerket.
Er det noen variant av Cellulose? I så fall har vi lignende løsning, men ulik tykkelse.Johannes Carlsson skrev:
I tillegg til kostnaden må man jo vurdere hvor mye boareal som blir igjen. Man må kanskje regne på det, men jeg har vanskelig for å se at 50 cm kan forsvares når man bygger attefallshus.
Man kunne bygge inn et spiskammer/kjøleskap i isolasjonen i nordlig retning. Fri kulde desember til april.
Kjøleskapet skulle ha fordamperen på siden for å dra full nytte av gratis kulde fra fasadesiden bak.
Reguleringsproblemer finnes, men er løsningbare. Hvordan løser man dem best?
Kjøleskapet skulle ha fordamperen på siden for å dra full nytte av gratis kulde fra fasadesiden bak.
Reguleringsproblemer finnes, men er løsningbare. Hvordan løser man dem best?
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 299 innlegg
Cellulose, resirkulert avispapirN nybyggarn3 skrev:
På attefallshus aldri. Men hvis det er en hytte uten begrensning på arealet altså.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 299 innlegg
Sett et skap utenfor døren i stedet for å lage kuldebroer.Ulltand skrev:
Et kjøleskap/fryser bruker under 200kWh per år
Interessant. Da har vi nok nøyaktig samme isolasjon.Johannes Carlsson skrev:
Kan man virkelig spare skikkelig mange kroner på de siste tjue centimeterne i vegg? Jeg får for meg at en stor del av våre 4000 kvh ryker oppover, nedover, gjennom vinduer og ventilasjon.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 299 innlegg
Varmepumpen har jo en COP på minst 4, så det er jo rundt 16000 kWh i energilekkasje.N nybyggarn3 skrev:
Mine vegger er bygget med lettbjelke, så det er 15 cm tykkere masonittplate, og mer løsull. Ikke dramatisk mye dyrere.
Vinduer har absolutt betydning, taket og gulvet bør jo være tilsvarende veggen.
Så småting som vindfelle rundt dører og slikt gir en del.
Veligolerte hus kan dessuten ha lavere innetemperatur med bibeholdt komfort.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 299 innlegg
Kult å høre. Vi bygde også med lettbalk, men 300mm. Fantastisk system og dessuten prisverdig.Johannes Carlsson skrev:
Varmepumpen har jo en cop på minst 4 så det er jo rundt 16000kWh i energilekkasje.
Mine vegger er bygget med lettbalk så det er 15cm tykkere masonittplate, og mer løsull. Ikke dramatisk mye dyrere.
Vinduer spiller absolutt en rolle, taket og gulvet bør jo være tilsvarende veggen.
Så små ting som vindfelle rundt dører og så gir en del.
Velisolerte hus kan dessuten ha lavere innetemperatur med bibeholdt komfort
16000 høres mye ut, men spørsmålet er hvor mye som ville blitt spart med 20 cm til i veggene. Man varmer jo sjelden med direktevirkende strøm nå for tiden. Luft-luft er kanskje rimelig i et attefallshus. Om det finnes strøm altså.
Jeg gjetter at TS kan spare noen hundre kWh per år på å øke isolering fra 300 til 500 mm. Men noen som duger til det får gjerne regne på det.
Men ellers synes jeg du har et godt konsept