23.458 lest ·
260 svar
23k lest
260 svar
Nullenergihus Attefall. Hvordan ville dere gjort det?
Det kan jo være en morsom regneoppgave for den som duger til det. Jeg gjør ikke det, men gjetter at du kommer til å gå i minus på grunn av at du kjøler huset mer enn du sparer.Ulltand skrev:
Det er det som er greia med å bygge inn kjøleskapet i veggen. Isolasjonen på sidene finnes jo allerede i veggen!
Døra er jo som et vanlig kjøleskap, 6 C på innsiden og romtemperatur på utsiden.
Baksiden mot ytterveggen er den som gir fri kulde desember til april.
Under sommerhalvåret finnes det god tilgang på elektrisk energi fra solcellene på taket for å kjøre kjøleskapet på kompressorkuld.
Kombiskap med en kompressor går definitivt bort med denne løsningen om du skal ha kaldt i fryseren.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 302 innlegg
Vil man gjøre det mer fornuftig ville det være å plassere skapet foran friskluftsventilen eller bygge et spiskammer med ventiler så man kan lukke det.
Gøy med passiv kjøling. Men det krever en del arbeid for at det skal bli bra. Krøll for å spare 100kWh per år.
Gøy med passiv kjøling. Men det krever en del arbeid for at det skal bli bra. Krøll for å spare 100kWh per år.
Interessant prosjekt og tråd!
Om man snur på steken og tar utgangspunkt i et modulhus i attefallsstørrelse med peisovn og solpaneler, hvordan ville det klare seg "off grid" og hvordan kan ytelsen optimeres uten at man trenger å designe noe veldig komplekst eller skreddersydd?
Om man snur på steken og tar utgangspunkt i et modulhus i attefallsstørrelse med peisovn og solpaneler, hvordan ville det klare seg "off grid" og hvordan kan ytelsen optimeres uten at man trenger å designe noe veldig komplekst eller skreddersydd?
Jeg skulle begynne med å tegne inn en kjeller, skal man spare energi og få et jevnt innendørsklima så er det en god løsning. Dobler dessuten arealet.
Deretter orientere huset med langsidene mot sør og nord.
Små vinduer og lagring på nordveggen.
Store vinduer på sørveggen men med et skjermingstak over for å redusere solvarmen om sommeren. Gjerne en temperatur- og solstyrt markise.
En hekk eller gjennomslippelig plank på nordsiden og et tre på østsiden.
Så begynne å tenke på oppvarming og isolasjon.
Deretter orientere huset med langsidene mot sør og nord.
Små vinduer og lagring på nordveggen.
Store vinduer på sørveggen men med et skjermingstak over for å redusere solvarmen om sommeren. Gjerne en temperatur- og solstyrt markise.
En hekk eller gjennomslippelig plank på nordsiden og et tre på østsiden.
Så begynne å tenke på oppvarming og isolasjon.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 302 innlegg
Får dårlige vibber fra den siden. Kanskje bare dårlig strukturert. Men ingenting avansert der. PIR skiver med pålimte overflatesjikt
Samme her. Synes språket var mangelfullt. Litt som om det skulle være oversatt.Johannes Carlsson skrev:
Selskapet omsatte ni millioner i fjor, så noe må de ha solgt. Neppe noen større haller.
Om man ikke er styrt av Attefallsreglerna når det kommer til høyde, tenker jeg at det ville være enkelt å velge et modulhus/prefab hus i ønsket størrelse og ved monteringen legge til en halv meter ekstra isolasjon på taket. Har man valgt plate på mark eller kjeller, kan man jo lett legge noen ekstra cm isolasjon under betonggulvet også.Genaugenau skrev:
PU skum isolering? 😅 Isolerte akkurat vårt attefallshus med det 👍 Har 120 stendere 10-11 cm isolasjon i vegg og tak.Ulltand skrev:
Har begynt å tenke på å bygge et nullenergihus i Attefallsformat. Det ville forsvinne en del gulvareal med 50 cm veggisolasjon, men kanskje 20 kvm igjen inne og så en hems på 10 kvm. Taket kunne bli et pulttak integrert med solcellertak. Takisolasjonen kan bli et problem med den begrensende byggehøyden hvis man vil ha hems? Med vinduer med u-verdier ned mot 0.7 burde man kunne få til en lys bygning som ikke trenger så mye strøm til belysning. Varmekilden i et så lite hus burde bli best med en LLVP. Behovsstyrt ventilasjon av det uvanlige formatet som veksler til og fra luft i samme kanal med lagringsmedier for varmeenergi. Man vil jo ha en peis hvis man har tomt med masse trær, men det får man vel ikke regne med i budsjettet tenker jeg?
Ikke lest gjennom hele tråden, men det virker som mange gir råd om forskjellige materialvalg osv. Men jeg har bygget veldig mange passivhus gjennom årene. Det viktigste er hvordan man konstruerer disse, å tenke nøye gjennom hver minste detalj. Deretter kan man bruke vanlige byggematerialer som mineralull, trelekter osv.
Unngå geometriske kuldebroer, inntrukne bjelkelag, kontinuerlige isolasjonslag, runde former, bygg vegger i flere lag adskilt fra hverandre, så få vinduer som mulig slik at du bare oppfyller kravene, vinduer trukket inn i fasaden. Vær ekstremt nøye med plasten, mansjetter og tape overalt, trykktest før montering av plater, ingen balkonger eller lignende, spaltede lekter, korrekte hjørnekonstruksjoner (gjøres sjeldent), overisolere karmer, heve opp takfoten, skille kantbjelke fra bunnplate, teleisolering, bruk alltid intermittente innfestinger, store takutspring, varmegjenvinning, solenergi, helst hybridenergi, luftsluser
Igjen, plasten/tettheten er ekstremt viktig, kan ikke understreke det nok
Videre må man huske det er ikke bare fordeler med å bo i et passivhus. Det finnes mange ulemper man bør være klar over, og det passer ikke for alle.
Videre virker det som mange ikke vet hva et passivhus er, det betyr ikke at det forbruker null?
Passivhus er en standard i Europa som er tydelig definert med flere parametere slik at man kan få bygningen sin sertifisert.
For eksempel:
Klimasone 3: 30 kWh/m2
U-verdien maks: 0,9 W/m2C°
Tetthetskrav: maks 0,3 l/s og m2
osv...
Unngå geometriske kuldebroer, inntrukne bjelkelag, kontinuerlige isolasjonslag, runde former, bygg vegger i flere lag adskilt fra hverandre, så få vinduer som mulig slik at du bare oppfyller kravene, vinduer trukket inn i fasaden. Vær ekstremt nøye med plasten, mansjetter og tape overalt, trykktest før montering av plater, ingen balkonger eller lignende, spaltede lekter, korrekte hjørnekonstruksjoner (gjøres sjeldent), overisolere karmer, heve opp takfoten, skille kantbjelke fra bunnplate, teleisolering, bruk alltid intermittente innfestinger, store takutspring, varmegjenvinning, solenergi, helst hybridenergi, luftsluser
Igjen, plasten/tettheten er ekstremt viktig, kan ikke understreke det nok
Videre må man huske det er ikke bare fordeler med å bo i et passivhus. Det finnes mange ulemper man bør være klar over, og det passer ikke for alle.
Videre virker det som mange ikke vet hva et passivhus er, det betyr ikke at det forbruker null?
Passivhus er en standard i Europa som er tydelig definert med flere parametere slik at man kan få bygningen sin sertifisert.
For eksempel:
Klimasone 3: 30 kWh/m2
U-verdien maks: 0,9 W/m2C°
Tetthetskrav: maks 0,3 l/s og m2
osv...
Hei og velkommen til forumet @oliven1O oliven1 skrev:
Jeg anbefaler at du leser gjennom tråden, eller i det minste trådstarten og TS sine egne innlegg. Hvis du gjør det, ser du at det er et Nullenergihus med tradisjonell oppvarming som TS vurderer, ikke et passivhus.
Jeg vil i motsetning til oliven1 anbefale kontinuerlige isolasjonslag, det er en god og enkel måte å redusere kuldebroer.
Hva?F fribygg skrev:Hei og velkommen til forumet @oliven1
Jeg anbefaler at du leser gjennom tråden, eller i det minste trådstarten og TS sine egne innlegg, hvis du gjør det ser du at det er et Nullenergihus med tradisjonell oppvarming som TS funderer på, ikke noe passivhus.
Jeg ville i motsetning til oliven1 anbefale kontinuerlige isolasjonssjikt, det er en god og enkel måte å redusere kuldebroer på.
Om man skal bygge nullenergihus eller plussenergihus er det desto viktigere å bygge i henhold til det jeg har skrevet.
Jeg skrev jo uttrykkelig at man skal ha kontinuerlige isolasjonssjikt, skrev det til og med et par ganger.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 302 innlegg
Njae. Så kritisk er det ikke. Et lågeregihus med solceller blir jo med lett plusenergi.
Men er enig ellers i at det er viktig å bygge et gjennomtenkt klimaskall med minimale kuldebroer.
Men er enig ellers i at det er viktig å bygge et gjennomtenkt klimaskall med minimale kuldebroer.