23.450 lest ·
260 svar
23k lest
260 svar
Nullenergihus Attefall. Hvordan ville dere gjort det?
Er det altså et kjøleskap i en uisolert nisje i veggen som er besparelsen? Den mulige energibesparelsen er en del av de 200 kwh/år som skapet forbruker, som blir varme.Ulltand skrev:
Nei, ikke helt slik. Det er en verdi i at kjøleskapet fungerer også uten strøm fra desember til april.N nybyggarn3 skrev:
Kjøleskapet går også på ren elektrisitet, så varmebidraget blir en 1/4 del av det jeg får fra varmepumpen. Altså 4 ganger dyrere.
Da gjenstår kanskje 150 kwh per år i tap i kjøleskapet. Si at det er mulig å spare halvparten så er gevinsten 75. Risikoen er at du bygger inn en kuldebro som øker forbruket mer enn du sparer.Ulltand skrev:
Risikoen for å bygge inn en kuldebro finnes bare hvis man gjør feil? Jeg forutsetter i min idé at man gjør det riktig.N nybyggarn3 skrev:
Gevinsten er ikke bare en energibesparelse, men også et betydelig mindre behov for at strømnettet fungerer halve året, Litt prepping typ
Skal du unngå kuldebro må du ha 500mm på sidene og døren, eller tilsvarende av annet materiale. Og en dør helt uten tap. Ellers vil det ta av de ca. 75 kwh per år som kan spares.Ulltand skrev:
Preppingbiten er interessant, men hva hvis krigen eller krisen kommer under sommerhalvåret. Kanskje jordkjeller kan være et alternativ?
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 299 innlegg
Kul idé likevel, selv om jeg hadde foretrukket et sparsomt kjøleskap/fryser inne og bygge så man har mulighet til en passiv sval, oldschool style.
Bosch har en kjøleskap/fryser-kombinasjon som bruker 104kWh per år
https://www.bosch-home.se/produktli...ogglebox=manuals/Togglebox=accessoriesOthers/
Bosch har en kjøleskap/fryser-kombinasjon som bruker 104kWh per år
https://www.bosch-home.se/produktli...ogglebox=manuals/Togglebox=accessoriesOthers/
Det er det som er greia med å bygge inn kjøleskapet i veggen. Isolasjonen på sidene finnes jo allerede i veggen!N nybyggarn3 skrev:Skal du unngå kuldebro må du ha 500mm på sidene og døren, eller tilsvarende av annet materiale. Og en dør helt uten tap. Ellers vil det ta av de ca 75 kWh per år som kan spares.
Preppingdelen er interessant, men hva hvis krigen eller krisen kommer i sommerhalvåret. Kanskje jordkjeller kan være et alternativ?
Døren er som et vanlig kjøleskap, 6 C på innsiden og romtemperatur på utsiden.
Baksiden mot ytterveggen er den som gir fri kulde desember til april.
I sommerhalvåret er det god tilgang på elektrisk energi fra solcellene på taket til å kjøre kjøleskapet på kompressorkulde.