Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Absolutt, men føler det som å be om problemer. Ikke kompliser det
Nja det er snarere en innovativ løsning for å redusere energibruk. Gjør man det riktig blir det ingen problemer. Gjør man det ikke blir det ingen besparelse.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Skal huset ikke være tilkoblet strømnettet?
Jo det skal det men en tanke er at det skal kunne leve videre selv om nettet forsvinner!

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nja, det er snarere en innovativ løsning for å redusere energibruk. Gjør man det riktig blir det ingen problemer. Gjør man det ikke blir det ingen besparing.
Er det altså et kjøleskap i en uisolert nisje i veggen som er besparelsen? Den mulige energibesparelsen er en del av de 200 kwh/år som skapet forbruker, som blir varme.

Ulltand Ulltand skrev:
Jo det skal det men en tanke er at det skal kunne leve videre selv om nettet forsvinner!
Kamin kanskje?

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Kamin kanskje?
Yes det blir et must!

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Yes det blir ett måste!
Da trenger du ikke 500 mm i veggene. Da får du fyre opp en peis med opptenningsved om gangen:)

• Haha
Ulltand
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Er det altså et kjøleskap i en uisolert nisje i veggen som er besparelsen? Den mulige energibesparelsen er en del av de 200 kwh/år som skapet forbruker, som blir varme.
Nei, ikke helt slik. Det er en verdi i at kjøleskapet fungerer også uten strøm fra desember til april.

Kjøleskapet går også på ren elektrisitet, så varmebidraget blir en 1/4 del av det jeg får fra varmepumpen. Altså 4 ganger dyrere.

N nybyggarn3 skrev:
Da trenger du ikke 500 mm i veggene. Da kan du fyre opp et bål med tennved om gangen:)
Kan gå ned til 300 mm om jeg får bruke ekte ved :)

Ulltand Ulltand skrev:
Nei ikke helt så. Det finnes en verdi i at kjøleskapet fungerer selv uten strøm fra desember til april. Kjøleskapet går også på ren strømenergi så varmetilskuddet blir en 1/4 del av det jeg får fra varmepumpen. Altså 4 ganger dyrere.
Da gjenstår kanskje 150 kwh per år i tap i kjøleskapet. Si at det er mulig å spare halvparten så er gevinsten 75. Risikoen er at du bygger inn en kuldebro som øker forbruket mer enn du sparer.

• Liker
fribygg og 2 andre
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Da gjenstår kanskje 150 kwh per år i tap i kjøleskapet. Si at det går an å spare halvparten så er gevinsten 75. Risikoen er at du bygger inn en kuldebro som øker forbruket mer enn du sparer.
Risikoen for å bygge inn en kuldebro finnes bare hvis man gjør feil? Jeg forutsetter i min idé at man gjør det riktig.

Gevinsten er ikke bare en energibesparelse, men også et betydelig mindre behov for at strømnettet fungerer halve året, Litt prepping typ

Ulltand Ulltand skrev:
Risikoen for å bygge inn en kuldebro finnes jo bare hvis man gjør feil? Jeg forutsetter i min idé at man gjør det riktig
Tenker du å utføre bygningsarbeidet selv? Har du erfaring og kunnskap?

Ulltand Ulltand skrev:
Risikoen for å bygge inn en kuldebro finnes jo bare hvis man gjør feil? Jeg forutsetter i min idé at man gjør riktig.

Gevinsten er ikke bare en energibesparelse, men også et betydelig mindre behov for at strømnettet fungerer, litt prepping.
Skal du unngå kuldebro må du ha 500mm på sidene og døren, eller tilsvarende av annet materiale. Og en dør helt uten tap. Ellers vil det ta av de ca. 75 kwh per år som kan spares.

Preppingbiten er interessant, men hva hvis krigen eller krisen kommer under sommerhalvåret. Kanskje jordkjeller kan være et alternativ?

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Skal du unngå kuldebro må du ha 500mm på sidene og døren, eller tilsvarende av annet materiale. Og en dør helt uten tap. Ellers vil det ta av de ca 75 kWh per år som kan spares.

Preppingdelen er interessant, men hva hvis krigen eller krisen kommer i sommerhalvåret. Kanskje jordkjeller kan være et alternativ?
Det er det som er greia med å bygge inn kjøleskapet i veggen. Isolasjonen på sidene finnes jo allerede i veggen!

Døren er som et vanlig kjøleskap, 6 C på innsiden og romtemperatur på utsiden.

Baksiden mot ytterveggen er den som gir fri kulde desember til april.

I sommerhalvåret er det god tilgang på elektrisk energi fra solcellene på taket til å kjøre kjøleskapet på kompressorkulde.

Rejäl skrev:
500mm på døren hvor har du fått dette fra?
Har da aldri sett en dør så tykk i et passivhus😉
Sant. Men døren er antagelig et svakt punkt i skallet.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.